Hej

Skruvade ned en plywoodskiva från innertaket (som fg ägare skruvade upp efter en vattenskada som lagats) och hittad mögel.

index.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi flyttade in i augusti och som jag förstod det lades nytt tak över del av förrådet (som sitter ihop med huset) och skivan på innertaket sattes upp när skadan lagades fg år.

Hur farligt tycker ni att det ser ut? Det var inte fuktigt nu men jag antar att det varit det efter renovering eftersom mögel är kvar.

Jag undrar också om ni rekommenderar att jag gör något i väntan på att det kommer en hit och tittar på det om ca 1 månad. Jag planerar sätta in ett värmeelement i förrådet och en presenning över förråd-/garagetak ifall det är ytterligare läckage där (plåttak med låg lutning).

Tack
Johan
 
H
Va väl lagade de innertaket?
Skivan kanske skruvades upp just för att dölja möglet som var redan????

Eller tog dom bort allt som var blött och torkade ur ordentligt sen monterade nytt innertak?
 
Pratade med fg ägare idag och de hade lagt ny papp på taket där det läckt och sedan satt en platta (den jag tagit bort på bilden) på innertaket. Inte tagit bort något material eller sett mögel.

Hur bör jag gå vidare med det innan någon med kunskap kan titta på det? Räcker det med presenning på taket och element i förrådet som jag skrev ovan eller bör jag göra något mer?
 
H
Frågan är ju om det är blött nu eller om det bara har byggt in gammal fukt när de bytte taket.
Kan ju va gammal mögel med
 
Det kändes tort mot själva taket. Borde kanske känt efter i det borrade hålet med innan jag skruvade tillbaka luckan. Men det är nog så som du skriver att de byggt in fukt, vilket säkert ledde till mögel men att det nu torkat.

Jag var rädd att det sprider sig om inget görs direkt men då nöjer jag mig med presenning över taket.
 
Du verkar dra fel slutsatser.

Takläckan har lagats, problemet är löst.
Takläckan har orsakat en vattenskada enligt bilderna.
Därefter har man skruvat dit en skiva som du tagit bort. Man bygger inte in fukt genom att sätta dit en skiva.

Om det är torrt i taket nu behöver su i te göra något alls. Fundera i lugn och ro på hur du vill återställa det invändiga ytskiktet.

Jag skulle vilja ta bort lite mer av taket invändigt för att besiktiga råsponten som takpappen ligger på, därefter besluta om något mer ska bytas ut.
 
Tack. Blev lite stressad när jag såg mögel. Då ska jag ta med mig råden när jag får assistans med det här.
 
LJT skrev:
Tack. Blev lite stressad när jag såg mögel. Då ska jag ta med mig råden när jag får assistans med det här.
Du ska alltid riva organiskt material som är synligt angripen av mikrobiell påväxt, även efter att fukten som orsakade påväxten är borta.
Riv till friskt material och återställ men nya friska material. Sten, putsade ytor och andra oorganiska material inom och runt skadeplatsen behandlas med ett desinficeringsmedel.
Påväxten på bilden kan uppstått efter att man täckte med en skiva.
 
Tack för alla svar. Vi har lagt nytt tak och i samband med det byttes även skadat trä ut.

Idag skar jag upp en bit av innerväggen under där fuktskadan tidigare varit. Kan ni se på bifogad bild om det är mögel (borde ju inte vara smuts) och om jag borde byta ut träet?

Tack i förhand.
Johan
Vattenskada, ruttet trä, sönderfallande takgips visar bjälklag. Behöver reparation, mögelrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.