Hej,

Tänkte kolla om ni vet ifall man behöver bygglov för följande saker:

1. Ska byta min gamla slagport till en takskjutport
2. Ska byta räcken på balkongen på övervåningen, ca 2,5 meter upp till glasräcken istället för trä.
3. Ska ta bort det gamla sopkärlet i sidan av huset och sätta dit en dörr in till garaget

Bor i Göteborg
 
Redigerat:
Byta garagedörren har jag svårt att tro att du skulle behöva bygglov för.

Räckena på balkongen kanske är lite mer gränsfall. Det kan hävdas att ett byte till glas ger en exteriör ändring. Det kan ev. också behövas bygganmälan eftersom räcken har en hel del säkerhetsaspekter. Både hållfasthet, höjd, risk för "klätterbarhet" osv.

Extra dörr kräver normalt bygglov. Nu har du ju en dörr för sopkärlet, men om formatet måste ändras så tror jag att du behöver bygglov.

Sedan kan vissa områden ha en lite extrem skyddsklass. Det finns områden där man inte får måla om ens i samma kullör utan tillstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Tack för så snabbt svar, tur att jag tänkte på detta då jag tänkte skicka beställning imorgon. Får ringa och kolla vad som behövs för respektive punkt. Tycker dock det är konstigt att man inte kan få göra vad man vill när man äger huset, men men, det är sverige, finns regler för hur reglerna ska vara också :)
 
Har idag ringt, och tydligen behöver man bygglov för att ändra ALLA utav dessa punkter......:mad:
 
Fast det där är nog ett svar från en tjurig kommun som vill ha koll på allt och lite att göra.
Varför skulle de bry sig om ifall du har en annan sorts port?
sedan glasräcket - jag byggde just om och den arkitekt vi anlitade sa bara att du sätter det du vill bara du kan vis att du uppfyller fallsäkerhet.
Dörren, visst men nu sitter det ju en mindre dörr så kör på.

"Alla" andra bygger bara, ingen bryr sig om lov för så små saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.