Hej,

Jag bor idag i en lägenhet med ett kök från 2007 (byggåret för lägenheten), köket i sig är det inget fel på men allt är i ek o inge vidare snyggt... :/
Har nu börjat gå i tankar att börja renovera köket men då jag antagligen (förhoppningsvis) kommer flytta inom 12mån så är jag lite tveksam om det är värt det.
Alla vitvaror är sjysta och det skulle i så fall bli nya stommar, luckor, kakel, bänkskiva, blandare och inredning.
Köket idag är ett Myresjökök och dom har väl konkat så det lär inte gå att återanvända stommarna gissar jag.

Antar att materialkostnad går på drygt 20-30', jobbet gör jag själv. Tror ni det är värt det? Kan man räkna med att få pengarna tillbaka?

Jag har öppen planlösning så det är öppet mellan kök o vardagsrum och jag tror köket skulle smälta in lite mer om det var vitt, har en del grannar som har vitt eller ljusare kök och det ser betydligt bättre ut.

Tar tacksamt emot tankar o idéer, jag är kluven :)

tack
 
Redigerat:
Är stommarna också av ek/ekfärgade? Annars kanske du kan lämna in luckor på lackering?
 
Bra jäkla litet kök om du att du ska klara dig med 20k. Får väl inte ens ett IKEA för dom pengarna? Bara en schysst bänkskiva kostar ju dom summorna.
 
BirgitS
Jag skulle ta hem några mäklare för att få en värdering och då ställa frågan om värderingen skulle höjas om köket var omgjort som du tänkt dig. Mäklarna känner ju till vad marknaden är villig att betala för.
 
Jonathan79:
Dessvärre är även stommarna ekfärgade.

Stefan N:
Jasså? Jag kikar bara på Ikea kök och jag skulle klara mig på en 186cm skiva då den rostfriabänken vid diskhon antagligen får vara kvar.
o ja köket är inte superstort

BirgitS:
Ja det kan nog bli aktuellt även om jag redan haft ett par mäklare hos mig för värdering
 
Jag skulle hellre ha ett Myresjö från 2007 än IKEA från 2016 i vart fall. Byt bänkskiva och kakel och lägg pengarna där och behåll resten.
 
Nyfiken på varför? :)
Har alltid trott att Ikea har hyfsade kök?

Jag tycker tyvärr inte att kakel+bänkskiva kommer göra tillräcklig skillnad, det är mest "eken" jag stör mig på, då får det nog isf vara som det där.
 
De mäklare jag frågat har svarat samma sak: Köksrenovering kan höja värdet, men oftast får man i princip bara tillbaka pengarna man investerat.
 
Skippa byt luckorna om de är i bra skick, byt isådannafall bänkskiva o kakel samt ev belysning, det är nog mest pang för pengarna
 
Vem vet, potentiella köpare kanske är tokförtjusta i just ek. Jag själv skulle aldrig byta ett kök som inte ens är tio år gammalt.
 
Köket är så pass nytt+ att du troligen ska flytta närmsta året så skulle jag inte göra någonting åt det.
Du har förmodligen inte igen pengarna och precis som Krikkan säger: Nästa ägare kanske tycker
att ek är det finaste man kan ha! Hade jag varit i liknande situation hade jag inte gjort någonting åt köket.
 
Krikkan skrev:
Vem vet, potentiella köpare kanske är tokförtjusta i just ek.
Dessutom är kanske de som föredrar ekluckor (förutsatt att kvalitetskänslan är hög) framför billigare högblanka vita luckor köpstarkare?

Jag tror att det är svårt att spekulera i vad som ger mest, så länge det handlar om hyfsat "normala" kök (läs: tex inte rå plywood eller zebrarandiga tygklädda luckor) så är det nog lönlöst att spekulera i vad som ger mest pengar – det beror så mycket på vilka spekulanter du får. För somliga är utseendet absolut viktigast, för en del är kvalitetskänslan i sig viktigare och för andra trumfar planeringen allt. Jag, tex, tar hellre ett lite fulare men gediget kök än ett som är ogenomtänkt snabbrenoverat i stagingsyfte. Andra tänker annorlunda. Hur vet du vilka som kommer på visningen? Jag skulle nog låta köket vara. :)

Edit: ovanstående rör förstås endast din fråga om eventuell värdeökning. Om du däremot vill renovera för din egen skull, för att du skall trivas bättre i ditt hem medan du bor kvar, ja då är det bara att tuta och köra!
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bänkskivan är svart med en ek-kant och kaklet typ ljusbeige. Vet inte om en ny vit(?) skiva + annat kakel ger sån stor skillnad? Jag e lite kluven

Precis tankarna jag haft, fram o tillbaka om det är värt det. Därför jag inte heller kommit igång då jag har lite svårt o motivera jobbet även om jag tycker att köket är fult. Kanske hade varit lite enklare o motivera om stommarna hade varit vita...

Finns det dom som fortfarande gillar ek kök? ;)
 
Jag hade också föredragit ett ek-kök från 2007 framför ett vitt ikea-kök från 2016. Behåll köket och lägg tiden och pengarna på annat. Ska du göra något så polera diskbänken med autosol.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
erix0n skrev:
Bänkskivan är svart med en ek-kant och kaklet typ ljusbeige. Vet inte om en ny vit(?) skiva + annat kakel ger sån stor skillnad? Jag e lite kluven

Precis tankarna jag haft, fram o tillbaka om det är värt det. Därför jag inte heller kommit igång då jag har lite svårt o motivera jobbet även om jag tycker att köket är fult. Kanske hade varit lite enklare o motivera om stommarna hade varit vita...

Finns det dom som fortfarande gillar ek kök? ;)
Du har möjligtvis inte en bild på köket?

Att lämna in luckorna på lack måste ju vara bästa lösningen för skåpen, stör du dig så mycket på att stommarna är i ek?

Skulle inte sätta en vit skiva i kök, men ljusare kan man ju alltid gå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.