Nu är trappan klar (eller egentligen har den varit det ett tag), alla trappsteg är slipade och betsade.

Nu närmar det sig lackning... Och nu kommer mina tankar och funderingar.

Jag har via lite kontakter fått tag på lack (Synteko Sealmaster (grundlack) och Synteko Best ("topplack")) och ska lacka i helgen.

Nu börjar jag höra massa tips o råd om att blanda sand/slipdamm mm i lackets första lager...
Vad gäller? :surprised: Jag blir alldeles konfys.

Slipdamm har jag liggandes så det räcker och blir över men om man nu ska blanda i sand, vad ska man ha för sand? hur mycket? hur applicerar jag på bästa sätt?

Finns det någon erfarenhet inom detta eminenta forum tas alla tips emot!
 
Vad jag har fått tips om är att lacka hela trappan en gång. Sedan maskera varje trappsteg så det blir en cirka 2 centimeter bred "linje" längst ut på varje trappsteg. Lacka denna linje och strö på någon typ av glaskross innan lacken torkat. När allt torkat tar man bort maskering och blåser bort överflödigt glaskross. Lacka sedan hela trappan igen.
Detta ska ge ett "osynligt" halkskydd på trappan.

/Magnus
 
Vi lackade med vanlig halvmatt golvlack (Bona) och tycker inte att det behövs ngt halkskydd..
 
Ja, nu är golvet lackat o klart (tre lager) med helmatt lack.

Provgick lite på golvet mellan lacklagren och tycker heller inte att det behövs något halkskydd. Skulle det ändå behövas så får man väl sätta på där klisterremsa. :D

/markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.