Ang vårt bygglov som grannarna överklagade till Länsstyrelsen som avslog deras överklagan. Nu har de ju överklagat till miljödomstolen. Vi ändrade på marken utan marklov för x antal år sedan och ändrade marken ganska mkt. Dock inte där huset står. Vi schaktade jord från en del till en annan... VI skall göra en påbyggnad nu. Eftersom våra bygglovsritningar följde detaljplan, fick vi bygglov snabbt. Grannarna har kommit på vår markändring och skriver att eftersom det är andra markförhållanden än på detaljplanen så borde bygglovet hävas. Kan de få rätt???? Ngn som vet???
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Hur länge sedan är x år?

Kan känna lite att det är ni som bestämt att strunta i reglerna som gäller. Men när grannarna sätter sig emot dig ska ni köra enl regelboken. Det luktar lite dubbelmoral. Jag kan ha uppfattat situationen fel. Då får du säga till.

Vad är den allmänna tanken i området, är det viktigt att följa bygglov eller görs det massa svartbyggen?
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Vad är deras synpunkter ? Vad menas med andra markförhållanden är på DP?
 
C
majsan83 skrev:
Kan de få rätt???? Ngn som vet???
Ingenting är omöjligt, men ganska osannolikt. I 90% av fallen går de på länsstyrelsens beslut.

Avgörande för sannolikheten är naturligtvis om grannen de facto har en giltig grund för sitt överklagande eller om de bara tror/tycker att de har rätt. Oavsett tycker jag man skall respektera deras rätt att överklaga. Det finns alltid två sidor av alla mynt.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
cpalm skrev:
Ingenting är omöjligt, men ganska osannolikt. I 90% av fallen går de på länsstyrelsens beslut.

Avgörande för sannolikheten är naturligtvis om grannen de facto har en giltig grund för sitt överklagande eller om de bara tror/tycker att de har rätt. Oavsett tycker jag man skall respektera deras rätt att överklaga. Det finns alltid två sidor av alla mynt.
tänkte också så, men det är lite oklart från ts om de framförde det som skäl redan då eller om de kommit på markändringen efteråt, dvs att det är ett nytt argument.
oavsett är ju markförändringen inte ok och det vet ni så sök marklov i efterhand. Ring upp och kolla lite om det skulle vara problem att få. Brukar ta tid innan ärenden kommer upp så gör rätt för er.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Det är ett nytt argument, det där med markändringen, och de tycker som sagt att bygglovet är beviljat på felaktiga grunder eftersom marken är upphöjd på ena sidan av tomten som de anser ska påverka medelmarknivån som bygglovet är beviljat på. Vi ska som sagt lägga till en våning...

Absolut ska vi ansöka om marklov men det gör vi i efterhand. Nu ska kommunen komma med ett yttrande till Miljödomstolen och kommunen har begärt anstånd en månad längre, så jag gissar att det här inte är så självklart... De vill väl gräva djupare i det? Hoppas de kommer hit för bilderna som grannen använt för att visa markskillnaderna (innan o efter vår grävning) är värre på bilderna än i verkligheten. Jag kontaktade kommunen för ett par veckor sedan som sa att det borde inte påverka bygglovet eftersom marken är ändrad bredvid huset och inte direkt intill huset. Och hon sa att det inte har ngn betydelse eftersom vi ska lägga till en våning. Hon sa också att man kan lägga till 0,6 m utan marklov. Men det är i själva verket kanske 1 m....
 
Tjaa. Det vore ju en sak om din tillbyggnad nu skulle ligga på den höjda marken, och ritningarna var baserade på originalhöjden på marken.

Men argumentet att det skulle påverka medelhöjden av tomten tror jag inte håller. För det är (såvitt jag förstått) medelnivån utefter väggarna som räknas.

Sedan borde du kanske förtydliga uppgiften i förra inlägget om hur mycket det "egentligen" är höjt, någon kan ju råka läsa det och missförstå. Du menade kanske att det skulle kunna uppfattas som att ni höjt 1m, eller ngt. liknande?
 
Det lite tråkiga är att om de nu har hittat detta som nytt argument, så finns det nog risk att ärendet kan dra ut på tiden. Att rätten vill ha höjdfrågan utredd.

En intresant fråga är ju också om det verkligen är tillåtet att komma med nya skäl för överklagande till den högre instansen, Om man då kommer med nya skäl som inte har prövats av underliggande instans, så är det ju egentligen ett annat mål, som i så fall inte har kommit in under överklagandetiden.
 
hempularen skrev:
Det lite tråkiga är att om de nu har hittat detta som nytt argument, så finns det nog risk att ärendet kan dra ut på tiden. Att rätten vill ha höjdfrågan utredd.

En intresant fråga är ju också om det verkligen är tillåtet att komma med nya skäl för överklagande till den högre instansen, Om man då kommer med nya skäl som inte har prövats av underliggande instans, så är det ju egentligen ett annat mål, som i så fall inte har kommit in under överklagandetiden.
Alltså jag orkar inte med sådana här grannar. kommunen har begärt anstånd och har en månad extra på sig för att det ska gå igenom ngn nämnd för att beslut skall kunna tas.
 
Kanske hade ni gjort så, men det är ju aldrig fel att snacka med grannarna innan man skickar in papper. Ansikte mot ansikte brukar saker oftare gå att lösa än genom ansökningar och överklaganden. Sen har inte alla lätt för att kommunicera och kompromissa, om ts eller grannen, ingen eller båda är kantiga tänker jag inte spekulera i. Men prova bjuda på en kopp kaffe och prata igenom saken med grannarna...
 
En granne på landet drev samma process. Vi var inte själva delaktiga men han överklagade hans närmaste grannes begäran om att bygga ett hus på en obebyggd tomt som gränsade till honom. Han anlitade advokater och la massa pengar på detta under säkert 4 års tid. Han drev det till alla instanser som gick men allt förjäves, efter 4 år fick grannen börja bygga såsom kommunen redan godkänt 4 år tidigare:)
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Personligen kan jag trycka att 1. era grannar verkar lite jobbiga, 2, jag tror inte på att du kommer söka marklov, det är ju inte något nytt att du vet om att ni borde haft det, men ändå inte sökt det, det tyder på att du bara säger att ni skall söka för att blidka folk här på forumet, varför har ni inte redan sökt det när ni insåg att ni måste ha det ?
 
Erik_1972 skrev:
jag tror inte på att du kommer söka marklov, det är ju inte något nytt att du vet om att ni borde haft det, men ändå inte sökt det, det tyder på att du bara säger att ni skall söka för att blidka folk här på forumet, varför har ni inte redan sökt det när ni insåg att ni måste ha det ?
För att kommunen nu fått kännedom om markändringen förstås. Och vad tillför den här spekulationen diskussionen?
 
  • Gilla
majsan83
  • Laddar…
K
Jag förstår inte riktigt. Ni måste väl ha köpt en nybyggnadskarta av kommunen för att kunna söka bygglov, då söker ni ju efter de höjder som är idag, inte efter de som fanns när detaljplanen gjordes.

Det är klart att grannarna kan driva att detaljplanen ska göras om, men där har de väldigt liten chans.. har det gått några år sedan ni gjorde de olagliga markhöjningarna borde de vara preskriberade nu.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.