Stina, ev arsenik är redan urlakad sen långliga tider och kommer nu bara ut i homeopatiska doser, så du inte börjar söka. :)
 
  • Gilla
mattias1343 och 2 till
  • Laddar…
Stina, sista bilden ser ut som vanlig Kinaolja, men mycket sådan, då blir den kladdig...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
AndersS skrev:
Det är inte kreosot i trall. Och varken A eller AB tryckt virke idag innehåller "farliga" medel för impregnering, idag kör man väl oftast med kopparbaserade om man vill ha något skydd. Att det sedan finns olika varianter är att inte tillföra mera skyddsmedel än vad som krävs ur miljöperspektiv.
Och det är även ofarligt att bada kring din brygga även om stolparna från början innehållit kreosot, idag är det urvattnat så inget återstår.

Du är en orolig skäl du Stina ;) då jag läst dina trådar.
Källa på det?
Tills dess kan du läsa på om träskyddsklasser här: http://www.traskydd.com/1.0.2.0/47/1/
I klass A och M är kreosotolja tillåtet, även idag.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
plv skrev:
Källa på det?
Tills dess kan du läsa på om träskyddsklasser här: [länk]
I klass A och M är kreosotolja tillåtet, även idag.
En de största producenterna av tryckt virke i norra europa, se länk:
http://www.bergstimber.se/sv/produkter/traskydd/bitus-scandex/

Nu gissar jag, men jag tror inte att privatpersoner kan köpa virke behandlat med starkare kemiska ämnen utan är avsedda för speciella ändamål.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Gott, iallafall en som inte använder det då. Det är dock fortfarande tillåtet, så slutsatsen blir då att man får kolla säkerhetsdatabladet på det aktuella träskyddsmedel som används i det virke man köper.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
Efter att ha försökt hitta massa information om det där med kreosol i tryckimpregnerat trä så det jag hittade hos kemikaliinspektionen var att kreosol behandlat trä var svart eller brunt till färgen och fick inte säljas till privatpersoner.
Så tolkade jag det hela... huruvida det stämmer med färgen eller om det faktiskt går att köpa hos trähandlaren låter jag vara osagt... Men det var mina tolkningar... men jag hoppas att jag inte har fel... ;)
Men det är tydligt att kresolen bryts ner med tiden....
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
Stina71 skrev:
Tack för synpunkter! :)
....

Jag har två bord, haft dessa i snart tjugo år. Importerade från Mexico. Förmodligen något exotiskt träslag.
Det konstiga är att bara det ena bordet, inte det andra, är alldeles klibbigt på undersidan, nästan hela undersidan.
Det andra bordet är helt torrt.

Ingen aning vad det är. Känns inte som att det kan vara kåda, känns konstigt att det skulle tränga ut sååå mycket kåda, och bara på ett av borden. Funderar istället om det kan vara något medel (impregneringsmedel, bekämpningsmedel etc), men känns lika konstigt det att det skulle vara på bara ett av borden.
Vad tror ni? Kreosot, DDT... ;) (jag driver lite med mig själv, "självironi")
Skulle det vara nåt hälsovådligt är det ändå redan helkört.
Har ätit frukost, lunch och middag vid detta bord i snart tjugo år.

[bild]
Jag tror att du dör direkt nästa gång du tittar på bordet.... :p
Om du haft borden i 20 år så lär eventuella giftiga ämnen vara urlakade....
Jag tror inte att det är så farligt...
Men jag var tvungen att retas lite med dig!

:p
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack alla för er hjälp och bra synpunkter!

Till dig som skrev att det kan vara Kinaolja under bordet.
Vad för dig att tro det? Läste att Kinaolja inte klibbar, och under mitt bord är det klibbigt som sjutton...
Kan förresten någon form av träolja verkligen sitta kvar under bordet och vara klibbigt under snart tjugo år?!
Borde det inte sedan länge ha sugits in av träet eller dunstat bort helt enkelt?
Därför jag funderar på om det snarare är någonting som tränger ut ur träet.
 
O
Jag misstänker kåda eller liknande... Det känns rimligt i min värld... Framförallt jag tror inte att det är bekämpningsmedel eller liknande...
 
Olja kan sitta kvar i en massa år och det blir ungefär som på bilden när det gäller undersidan av det som oljats, dvs det som inte slits eller utsätts för väder och vind. Brukar ofta bli svart och skitigt dessutom.
Man kan se det även på gammalt trallvirke som oljats, när det byts efter en massa år.
 
Staffans2000
Redigerat:
  • Haha
Inkzinator
  • Laddar…
Finns två typer av Kreosot.
En utvinns ur trätjära å den andra Kreosot från stenkolstjära.
Den sistnämnde e den man har på telefonstolpar å slipers å det är den som inte är så hälsosam..
Kreosot cuprinol brun 5032, Den förbjöds för privatare runt 85 krävs speciella licenser för å få handskas med det.
Har dok en liten fråga.
Har ett hus från 63, i den äldsta delen e det grön Kreosot, året efter (64) så tillkom det en liten tillbyggnad, där e det brun kreosot i bjälklaget.
E nästan helt hundra att det e samma Kreosot som sliperserna då dom håller på å bygga om tågspåret där ja bor nu, å när ja va ute å gick med hundarna så kände ja en väldigt bekant doft, då det ligger stora högar slipers ovan mark.
Har dok rivit ut hela bjälklaget utom syllarna för ska gjuta isolerad platta.
E det nån hälsorisk å ha kvar dom totalt 11 m syllarna med brun Kreosot (dom e inte så indränkta som telefonstolpar å slipers) ?
Kommer som sagt å tilläggsisolera så kommer regla upp 145or utanpå sen blir det plast osb å gips Bjuder på en bild =).
DSC_0309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Biffen87 skrev:
E det nån hälsorisk å ha kvar dom totalt 11 m syllarna med brun Kreosot (dom e inte så indränkta som telefonstolpar å slipers) ?
Luktar det nu finns risken att det luktar sen också. Du får ju aldrig ett bättre tillfälle att byta än nu när mycket är rivet. Tror det är dåligt för hälsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.