Just har stått tomt i över 30 år. Tror att det är en massa mögel osv. Luktar konstigt i huset. Sen är det vedspis osv.
 
Måste du riva det gamla huset för att bygga ett nytt? På 27 hektar finns det väl utrymme för ett hus till.

Nu vet inte jag hur det gamla huset ser ut eller vad du tänkt bygga för nytt hus men jag hade funderat om man man inte kan få till en trevlig gårdsbild med både det gamla och det nya huset. Om 10-15 år kanske du får för dig att du vill renovera det gamla huset.

Bara som en fundering innan du bestämmer dig för att riva.
 
C
Antar skrev:
Just har stått tomt i över 30 år. Tror att det är en massa mögel osv. Luktar konstigt i huset. Sen är det vedspis osv.
Det behöver inte betyda så mycket. Stommen och många detaljer kan vara i kanonskick i ett gammalt timmerhus trots att det ser ut som skit. Som det låter på din beskrivning är det givetvis ett stort projekt att få det i skick, men det gäller ju även nybygge. Låter som att du borde börja med en grundlig besiktning av det gamla huset.
 
Jo visst är marken stor men huset och garage mm ligger på en plätt. Sen är det skog och åkrar runt omkring. Så visst kan man bygga ett hus i skogen :)
 
:).
 
Jag rev en lada för några år sedan, rivningslovet kostade ca 2000 kr. Vet inte om det skiljer sig från kommun till kommun...
 
Ok tack
 
?..
 
Instämmer med cpalm tidigare: Gör en grundlig inspektion av huset så du vet vad du har.

Gamla hus kan verka sunkiga men det är otroligt robusta. Efter ordentlig rengöring så kan både utseende och ev lukt (t ex gammalt musspillning) ge ett helt annat intryck. Dessutom är konstruktionen grov och enkel, vilket gör det enkelt att reparera det som är dåligt. (Och billigt om man gör det mesta jobbet själv.) Utöver det så är materialen av en helt annan kvalitet än dagens, så även om det ser risigt ut så är det ofta helt ok, och behöver bara lite kärlek och omvårdnad för att bli fräscht och kunna stå sig i 100 år till.

Om t ex trossbotten har gett sig efter 100 år, vad gör det? Reparerar du det på samma sätt som det byggdes så står det sig i närmare 100 år till innan det ev behöver bytas. 100 år är en lång tid.
 
Antar skrev:
Just har stått tomt i över 30 år. Tror att det är en massa mögel osv. Luktar konstigt i huset. Sen är det vedspis osv.
Min timmerstuga stod mer eller mindre tom från 50-talet tills jag flyttade in för en 4 år sedan. Första vintern dröp fukten längs väggarna och fukt luktar, men nu när jag hållit murstocken uppvärmd vintertid så har stugan torkat ut och mår strålande. Så be någon som kan timmerkåkar kika på huset. Jag skulle definitivt hellre renovera ett gammalt hus än att bygga nytt, de visste hur man byggde för generationer framåt på den tiden.
 
Ok tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.