Detta är hur det ser ut idag, helt enkelt insett att nuvarande planlösning inte fungerar bra.

Detta är ovanvåningen, tyvärr är inga av sovrummen stora nog att få in en dubbelsäng :( och badrummet är 1.5 x 2.1 meter, hade gärna haft ett lite större.
Ovanvånning_nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är bottenvåningen, köket är helt klart för litet nu när barn finns i bilden. under trappan upp till ovanvåningen har förre garderoben blivit omgjort till gästtoa, på ca. 0.9mx1.5m.
Bottenplan_nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock är ytterdörren som syns på ritningen av bottenvåningen inte korrekt, då den byggdes till 1962, och ser så här ut idag.
entre 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill flytta ner badrummet på bottenvåningen, och ordna med 2 riktiga sovrum på övervåningen varav det ena, helst det med balkong kan rymma en dubbelsäng, och få ett större kök.

Har tänkt lite på att bygga badrum där köket är idag, och bygga kök i rum 3, värmeelementen är som normalt under fönstren förutom i rum 3, därav markeringen i rosa färg, och vattenrören till ovanvåningen är markerade med blått.

Alla frågor och idéer är väldigt välkomna, så länge det inte är i klassen att det är dumt, dyrt, och att jag borde läsa på mig, etc etc. är rätt trött på att se den typ av kommentarer på ett forum som är till för att hjälpas åt, sprida glädje med mera.
 
Så här ser mina egna förslag ut :)

Ovanvåningen
Ovanvånning_förslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenvåningen
Bottenplan_förslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag inte låter lilla rummet på ovanvåningen få hela gavelytan i sin ände är att inne på vinden, så är det möjligt att komma upp ovan på och kolla skorsten och sånt.

men som sagt, alla tankar och idéer är välkomna.
 
Om jag ska vara ärlig så är dina lösningar inget som tilltalar mig. På ett så litet hus känns det lite märkligt att försöka klämma in ett stort badrum i entréplan. Jag själv förstår inte syftet med att ha badrum på plan där det inte finns något sovrum. Det ser ut som att du har en källartrapp. Nu har du inte visat hur källaren ser ut men går det inte att göra något större badrum där nere? Jag personligen skulle prioritera umgängesytor på entreplan samt sovrum på övre plan. Dock vill jag ha någon form av dusch och toa i anslutning till sovrum.

Här är ett förslag hur jag skulle göra övre plan. Under förutsättning att dubbelsäng då får plats i sovrummet med balkong (ser inga mått).

Namnlös1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Oj, ditt förslag ser inte dumt ut :) enda problem med den befintliga trappan är att det inte går att få upp en 105cm bred resårbotten, den kilar sig fast mot taket nere i 90 graders svängen för att trappan är för brant, ca 50 grader. har provat :(

Källaren är idag kall, finns inte ett element alls., och inte inredd, råa betong väggar och golv.


Nä mått finns inte på dessa gamla ritningar, men jag skall ta några och lägga på ursprungsritningen :)

Huset i sig är byggt kring eller före andra världskrig, det är satt till 1961 på kommunen då det är de enda papper som finns på det, och det är den ombyggnation jag har lagt upp ritningar på här, där ovanvåningen får toa, innan dess var det tydligen utedass som gällde. men kommunen har muntligt uppskattat det till kring eller före kriget.
 
Här är den uppdaterade ritningen på ovanvåningen.
Ovanvånning_nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummen, och huset är helt enkelt byggt när man bodde mindre, sov i enkelsängar, men jag trivs så bra i övrigt här i området, med mina grannar, och vill helst inte flytta, min dotter är född med en diagnos som gör att vi inte vet hur hennes framtid blir, enligt läkarna så är det helt enkelt för få barn som är diagnosticerat för att det skall kunde ge ett utlåtande, och jag trodde inte att 9-10kvm var ett stort badrum :(
 
Och du ska absolut ha upp en 105-säng? Våra barn har 90-sängar, det är de mer än väl nöjda med. Bygga om trappa är DYRT. Med förslaget som ecb182 ger får det ju plats en mindre bäddsoffa eller bäddfåtölj i det mindre sovrummet, vilket ger gästmöjligheter, samt att man med några kuddar kan använda en 90-säng som soffa, det funkar mindre bra med en 105-säng. Badrummet uppe kan ju enkelt göras större i förslaget helt enkelt genom att ha väggen längre åt vänster.

Ser också ett problem i ditt förslag, vid ombyggnad måste man tänka på handikappanpassning, och det ser lite trångt ut i vindfånget, är det plats för 90-dörrar, vilket krävs i badrummet på entréplanet. Kravet på sovrum uppfylls ju genom att man kan dela av vardagsrummet igen vid behov, men badrumsdörren måste kanske vara åt det hållet för att få plats med tillräckligt står dörr.

En tanke:
Om entrédörren flyttas neråt från den påbyggda hallen så att den hamnar längst upp i "rum3" istället så kan man göra ett badrum med dusch i påbyggnaden? Rum 3 delas då av där och stängs mot hallen, altandörren stängs och blir en garderob och istället sätter man altandörr i vardagsrummet.

Köket kan göras större genom att öppnas mer mot "rum 1" som blir matrum, om det inte är så redan idag.
På detta sätt uppfylls även kraven på toa/dusch och sovrum på entréplanet.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Anna_H

Nä, det med 105 sängen var mer ett hållfast sätt att förklara att trappan är väldigt brant, och liten på så sätt.

Men jag förstår inte hur du får gäst möjligheter dock, när det lilla sovrummet skall bli dotterns, och det stora vårt.
att göra badrummet större där det är idag är inte svårt. det är ändå dags att renovera det, tror det överlevt sin ålder med kanske 10-15 år :) men då kvarstår problemet att det inte finns plats för annat än en enkelsäng i det stora sovrummet. och jag vill gärna ha en dubbelsäng, eller alternativ ett en vanlig dubbelsäng hade då varit en 160 säng, men den kommer inte upp för trappan. problem, problem, och än mer problem :)

Det med att göra badrum i tillbyggnaden var min första tanke, dock hade det varit smidigare att använda vatten och avlopp som redan finns dragna. speciellt med tanke på att avloppet ur huset går ungefär där kylen står idag till vänster om fönstret i köket.

Att flytta entrédörren är inte en möjlighet, då ute i tillbyggnaden så är det 2 steg upp då de inte höjd hela golvet till över den gamla entrétrappa, som ju även är tak över källartrappan.

Här kommer lite foton från när jag köpte huset, hoppas de kan hjälpa kasta lite ljus. först min första tanke på badrum på bottenplan.
bild09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket
P6080027.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan till övervåningen, från rum 3
P6080030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toa undervåningen
P6080033.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum övervåningen
P6080035.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillbyggnaden sett från dörröppningen, lägg märke till de 2 stegen ner :)
P6080034.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och huset sett ute ifrån, där tillbyggnaden syns längst till höger i bild.
sondraby1.jpg


Pga av det knäppa förhållande som finns idag, så används rum 1 som sovrum för oss, och rum 2 har dottern, hon är bara 3 år, men vill ju fixa så det blir rätt :)
 
Glömde skriva till att bygga en rak trappa inte är dyrt, många blir skrämt av tanken bara.

Och mest viktigt, Ja dörren till badrummet på bottenplan blir 90 i den tanken jag har, till toan idag på bottenplan är den nog bara 75 :(
 
Med gästmöjligheter menar jag att dottern kan ha kompisar som sover över. Det har våra tjejer väldigt ofta. När hela släkten är här sover pappa i 17-åringens rum, bror med fru i gästrummet, kusinerna i bäddsoffan i 15-åringens rum och 17-åringen i en extrasäng bakom TV:n.


Det är en hel del ombyggnad av bjälklagen som krävs om man ska flytta trappan inne i huset. Men eftersom påbyggnaden redan är "knasig" kanske den går att bygga ut på höjden och så sätter man trappan där? Då får du helt andra möjligheter i huset, när den gamla trappan kan tas bort.
 
Ahh du menar så, ja bjälklagen behöver ju återställas, vid en flytt av trappan då mitt förslag är att komma rakt upp mellan 2 takstolar, trappan går idag på tvären av bjälklagen.

Det skulle absolut vara en möjlighet det med, tror dock det är lättare att få lov att ändra nyttjandet, än att bygga till på kommunen, men absolut. jag sitter även och kolla på olika hus till salu som ser ut som mitt i "footprint" för att se hur de har deras planlösning, allt för att försöka få idéer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.