Hej igen allihopa..
Inte mycket som har blivit gjord senaste tiden, utom att städa upp, slänga allt man inte behöver, för att få plats till att röra sig lite runt om.
Nu har jag haft lite tid för att pilla lite igen.
Har i dag fått fixad lite med mitt oändligt långsamma skåp projekt som skulle ha varit gjord för länge sen.
Men nu har jag fått på plats väggen som nu då döljer proppskåp, PLC, inverter 12DC till 230V AC (slår sig då automatisk på via PLC'n om strömnätet faller ur ) DC-DC omvandlare (24-12volt) och en häl..... massa kablar.
I dörren som jag köpte på IKEA, sitter nu från toppen, LCD display från 2 st solpanels regulatorer (Tracer 30A och Tracer 20A) En digital touch kontroller för fläkt och golv värme. 2 st batteri och förbruknings display, (en för 24v och en för 12v batteribank) och nederst sitter det en liten skärm som är kopplad till kameraövervakningen, så man har tv'n fri för att kolla andra saker. :)

div-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


div-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så håller jag på lite med Arduino som jag kommer i fortsättningen kommer att använda i stället för PLC som är så förbannat kostbart.. Dom här små sakerna kan man köpa på Kjell & company för en 500 för den största, och man kan programmera dom med upp till 54 in och utgångar. :)

div-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla på arduino på ebay istället... Kostar lite och ingenting där :)

Reläkortet kostar tex 16:- inkl frakt :)
 
Hej Sir_Daniel.
Jodå Jag har fått det med mig att dom kostar ganska gratis där. :)
Jag har fått ihop hela min anläggning med fläkt kontroll, golvvärme, snö smält och diverse för en 250 kr. För då styrningen med relä och sensorer överallt.
:)
Men fortfarande många som handlar saker är hemma så man kan få det med en gång.
 
Nu är jag en liten sväng på stugan igen. :)
Har fått krattat lite löv i trädgården, och kapat ett par träd som jag inte vill skall kasta skugga på mitt tak med solpanel.
Blir nog fler, men får ta några i taget.
Annars så snurrar jag på kvällarna med styrningen av allt möjligt.
Fick i går lagt in så jag har styrning av utebelysningen också. Dom går då via ett Solid State Relä när det blir mörkt nog.
Allt är ju då fortfarande på projekt nivå än, så det är inte så mycket som är kopplat. Tills nu är bara temperatur sensorer kopplade i några rum. Hoppas jag skall få på plats fler i kväll.
Smidigt när man kan dra 3 små kablar från en telefonkabel runt om, och koppla allt till en ingång på kortet.

div-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vill ha programmet så säg till, så lägger jag det ut här, i rätt kategori..
 
Nu fick jag varit inom stugan och sett att allt sto bra till där uppe, och det gjorde det faktisk.
Jag stängde ju ner stugan innan jul då jag inte fick så god tid att vara där under vintern och hålla på att skotta och en massa extra jobb. Nu var vägarna öppna igen, så efter en liten kurs nästa vecka så blir det att öppna den upp igen.
Trodde jag i alla fall, innan jag kikade ut fönstret i dag morse. Har nog kommit en 20 cm här i stan, så jag funderar över hur mycket det har kommit på stugan... :( Men men. Nog är nog. Nu värker jag efter att starta igen.. :) Sista golvet skall fixas, väggen på mitt sovrum skall bytas ut för min felbyggnation från början. :( Så måste jag börja ta i tag med dom sista sakerna som återstår på utsidan huset.
Ser för övrigt att det är 160440 st som har läst tråden till nu.. Sanslöst roligt att så många läser denna.. :)
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
Kul att du snart sätter igång igen :)
 
Ja det har varit för lång tid sedan jag har gjord något nu, så nu hoppas jag jag får börjat igen.
Jag var inom och skulle få igång vatten och allt innan jag åkte på jobb sist.
Jag fick kopplat ihop alla rör, efter jag hade tinat upp dom rör jag tydligen inte hade fått tömt riktigt på vatten, kopplar på vattenfilter, och skall köra igång pumpen.. Startar upp den med båda kranar och dusch öppna, så inte det skall stå luft kvar någon stans, Stannar då pumpen när jag hör det kommer vatten i alla, och stänger ned pumpen..
Då sprutar det ur blandaren i tvättstället på badet.. Så den har i alla fall frusit sönder. Så jag får ta med mig en ny en när åker upp igen nästa gång.
Jag håller på lite med mitt styrprogram till värme och allt annat till min arduino, så jag är inte helt sysslolös.
Nu har jag fått in en del extra saker på den.
Har också fått beställd övervakning till batterierna. Så nu börjar programmet bli klart. Då skall man bara koppla allt. :confused:
 
Engreppsblandare skall vara svåra att tömma. Bättre att ha blandare med separata varm och kall vred om man kallställer.
 
hmmm, ja. Jag märkte det.. :)
Det är nog säkert lättare, men med alla bekymmer så är det inte säkert jag kommer kall ställa stugan något mer.. Bara en massa extra. :(
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ja så har man startat lite smått igen. Utom blandar byte på badrummet, så har jag fått varit och köpt mig lite glykol denna gången till Acctanken, så nu släpper jag oroa mig för frost skador på dom rören i alla fall. :)
Glykol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan snön fortfarande ligger kvar och det inte är något mer än 5-6 grader mitt på dagen än, så har jag ingen lust att börja bryta upp golvet nere än. Har ju ett rum kvar att fixa golv och golvvärme rör i.
Men då har jag börja rikta upp golvet uppe i andra våningen.
Fyller tillbaks den gamla spånet som låg där då det ger lite effekt som isolering, men också släpper igenom lite värme från första våningen.
Vinden-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer... :)
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Då var golvet klart för skivor, så nu måste jag få besiktad kärran igen, så jag får körd och hämtad lite av det.
Så måste jag börjat riva det gamla taket,och få transporterat bort en del skräp som det kommer bli av det.
Jag trodde faktisk inte det skulle bli nog med sågspån för att fylla tillbaks, men skall nog se om jag får tryckt ihop det lite, så jag får på en liten 50mm tjock isolerings sak på toppen av sågspånet kanske.. Får se hur det blir med det.

2016-04-06 16.46.02_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars så går det sakta men säkert framåt. När jag får bort den gamla tak konstruktionen, och isolerat taket klart så får det bli ventilationen som blir det nästa. :)
 
Kul med uppdateringar :)
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Nu har jag fått i hus spånskivor till golvet uppe, men nu var det så bra väder att jag inte ville vara inomhus.
Så jag har fått lite inspiration ifrån sidan här när dom började med altan skolan eller vad det var. :)
Tänkte varför inte försöka. :)
Så jag har fått grävd några hål, satt ner papp rör och gjutet klart med fast center plint och justerbara andra plintar.

2016-05-15 17.56.37_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så har jag fått lite besök här i en veckas tid som tar lite mer av min tid än vad jag hoppades på kanske.
Han sätter sig fast i alla möjliga saker, så jag måste hjälpa han varje femte minut. Men en riktig goding är han.. Han till höger på kortet är en Malamut om ni undrar. Trött efter en lång tur. :)
2016-05-15 15.05.03_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja ja. Nu har jag fått ner ett litet träd som jag skall använda som bärlina på altanen. Såg inte så stort ut innan jag kapade, men fick till båda sidor och lite ved, så det blev ju bra. Fick dragit dom ur skogen med bilen igen, men då var det slut.. Fa.. vad tunga dom är när dom är 4,5 meter. :( Så funderar nu på hur jag skall få dom till altan platsen. :(
Men men jag ger mig ALDRIG. Skall nog lösa det på något sett. :) Kommer smörja in dom med något så dom håller sig.

2016-05-16 13.13.42_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Fick du till nån altan? *nyfiken*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.