Hej!

Vi har en ganska stor gräsmatta som behöver gödslas, jag skulle snarare kalla det en moss-matta i dagsläget ;) Arean är ca 700-800 kvm.

Vad köper ni med stor gräsmatta för gödsel?

Vill att det ska vara ekonomiskt hållbart. Ta denna t,ex: https://www.jula.se/catalog/tradgar...g/jordforbattring-och-godsel/stroller-708305/
500kr för ett säkert jättebra gödsel, men som bara räcker till 250kvm. Alltså typ 4-5 säckar för EN OMGÅNG. 2500kr för en gödsling av gräsmattan är inget jag är särskilt sugen på att betala tyvärr.

Kom gärna med tips! Någon affär som säljer ett storpack för rimlig peng? :)
 
Jag brukar rekommendera YaraMila 21-4-7. 25 kg för 339 kr = 13.50 kr/kg.

Vår och höst rekommenderar jag YaraMila Promagna 11-5-18. 25 kg för 349 kr = 14 kr/kg.

Gödselinstruktioner och dosering här.

1.5-2 kg/100m2 = ca 13 kg för 750 m2 gräsmatta. En säck räcker då ganska exakt till två omgångar gödsling. Summa = 170 kr per omgång.

Vid vår/höstgödslingen så det blir lite dyrare då Promagna gödslas med 2-4 kg per 100 m2.

Finns även i storsäck a 750 kg ;)

Om du vill attackera mossan så vattna ut järnsulfat. Men om du gödslar och sköter gräsmattan så kommer mossan försvinna ändå så småningom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jsbrsf och 3 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
[länk]

Där har du ju en dubbelt så stor säck för 100kr mer.

Det är ju dessvärre inte gratis att ha en fin gräsmatta, jag har större än dig och mitt tips är väl egentligen att hålla koll på i reklamen när det dyker upp någon som har nått erbjudande.
Tack för tipset!
Nu bara tog något som exempel, men ja den du hittade var ju mer prisvärd. Men ändå blir då priset per gödsling 1200kr då man ska ha två stycken. Är lite väl dyrt, då får det nog hellre vara mossa :confused:


mg765 skrev:
Jag brukar rekommendera YaraMila 21-4-7. 25 kg för 339 kr = 13.50 kr/kg.

Vår och höst rekommenderar jag YaraMila Promagna 11-5-18. 25 kg för 349 kr = 14 kr/kg.

Gödselinstruktioner och dosering här.

1.5-2 kg/100m2 = ca 13 kg för 750 m2 gräsmatta. En säck räcker då ganska exakt till två omgångar gödsling. Summa = 170 kr per omgång.

Vid vår/höstgödslingen så det blir lite dyrare då Promagna gödslas med 2-4 kg per 100 m2.

Finns även i storsäck a 750 kg ;)

Om du vill attackera mossan så vattna ut järnsulfat. Men om du gödslar och sköter gräsmattan så kommer mossan försvinna ändå så småningom.
Tack för schyssta tips! Ca 170kr per omgång känns ju godtagbart!
Jag är inte direkt ute efter fullkomlig perfektion, utan jag vill bara ha gräs istället för mossa. ;)
Synd att det inte fanns något Granngården i Göteborg, man får väl annars beställa från nätet för 49kr.
Tror du det går bra att köra rätt på med den första du länkade redan nu? Eller är det väldigt viktigt att man nu i april gödslar med den andra du länkade?
 
naikon skrev:
Tack för schyssta tips! Ca 170kr per omgång känns ju godtagbart!
Jag är inte direkt ute efter fullkomlig perfektion, utan jag vill bara ha gräs istället för mossa. ;)
Synd att det inte fanns något Granngården i Göteborg, man får väl annars beställa från nätet för 49kr.
Tror du det går bra att köra rätt på med den första du länkade redan nu? Eller är det väldigt viktigt att man nu i april gödslar med den andra du länkade?
Du kommer få en fin gräsmatta även om du bara gödslar med YaraMila 21-4-7.

Men jag skulle inte rekommendera att gödsla några större kvävemängder så här tidigt på våren. Vänta tills slutet av april tills gräset tagit sig ordentligt.

Nu utvecklas rotsystemet som mest vilket gör gräset härdig mot torka och slitage. Men om du gödslar med kväve nu kommer gräset växa på bekostnad av rotsystemet.

Om du nu på våren skulle gödsla med Promagna istället kanske du kan gödsla någon vecka tidigare.
 
Redigerat:
Hästgödsel brukar skänkas bort på blocket :) Men glöm inte att inte all gödning tas upp av gräset, utan en del läcker ut i våra sjöar som ofta redan är övergödda, så fler gödslingar med väldigt lite åt gången ger mindre läckage och ju mer du gödslar ju mer får du klippa.
 
Jag beställde 5 säckar Promagna från granngården, 1704:- inklusive hemkörning.
Har ingen granngård nära så det kändes smidigt.
 
naikon skrev:
...
Synd att det inte fanns något Granngården i Göteborg...
Granngården finns i Kungälv, vilket är rätt nära om du bor norr om stan. Granngården har också 11-5-18 som de kallar trädgårdsgödsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.