Hej å hå,

Nu har jag fått upp ögonen för att man ju inte behöver 'bara' måla med slät färg utan när man nu skall sätta upp sitt nya kök också kan få det att se likadant ut som allt vid skorstensstocken och den intilligande muren :D

Vi har gipsskivor med en 'enkel' tapet på den, och jag har funderingar på att applicera färg som ger en 'rappad' effekt.
Rekommendationer på fabrikat och framför allt teknik? Roller eller pensel? Tänkte sätta kakel längst ner där köksväggen får både en diskbänk, överskåp och hörndiskbänk då jag misstänker att strukturfärg inte är det roligaste att rengöra......men det löser en del problem såsom vad göra när man har för lågt köksfönster och underskåpen kommer å gå förbi dem samt att de blivande fodren kommer att bli 'avhuggna'?

Tack för alla funderingar och tankar... det är ju inte 'bara' å sätta upp kök börjar jag å inse!
 
Jag målade murstocken med en färg som innehåller marmorkross. Tror den hette Marmorit.
Den är ganska tjock, jag lade på den med en styv bred pensel, och sedan använde jag en lätt fuktad roller för att få till den rätta ytan. Det blev jättesnyggt.
Dock stänker det rätt rejält när man rollar, hur försiktig man än är.
 
Nordsjö Effect! Som marmor, som kalk, som sand, som sammet, som pärlemor och som patina heter de olika färgerna. Jag har målat med som sand och det är jätteroligt!
 
Vi har målat med "Som kalk" med mycket gott resultat härhemma.

Den ena ytan är struken i halvmånemönster efter förebild från AlbaNova universitetscentrum ("Fysikcentrum" i stockholm")
i_05_0055_glasgang-loftgang.jpg
De som kalkade den här ytan använde nog piassavakvastar, vi använde en gammal pensel med intorkad färg (Stenhård!).

På den andra ytan ville vi ha en mer rustik effekt. Förutom penseln använde vi en murslev till att platta till och stryka ut färgen.

Tyvärr är det, som synes på bilden ovan, svårt att plåta denna yta med gott resultat. :-/

/Fredrik
 
Här är ett försök iaf:

somkalk.jpg

Färgen var rätt dyr, 3 - 400 kr för en burk på 2,5 liter.

Detta är också den minsta burken vilket vi smärtsamt fick erfara. Har en ca 75% full burk i Södertälje om nån är intresserad. (6-8 m2/l)

Färgen stryks i två lager, det första rollas. Hur du applicerar det andra är upp till din fabntasi :-D

/fredrik
 
Jag gjorde en "falsk murstock" på övervåningen. Vi använde vanlig vit väggfärg med Beckers strukturmedel i. Det rörs helt enkelt i till man får en tjock, putsliknande konsistens. Sen rollar man ut den och finlirar lite med pensel om man vill ha en mer slammad look. Funkar fint enligt mig utan "pizzeriavarning".

Här finns en bild från byggnationen:
http://www.utopia.se/enstaka/DCP01160mini.JPG
 
Oj, är den färgen så dyr!!! Jag fick en 10 l-burk...
 
Mange tack ;-)
Vi kommer nog snart till måleriet i köket - skall få vatten å avlopp idag i ena halvan så andra halvan kan rivas och påbörjas bygga upp nytt!!!
Ja de e mycket nu :D men HU så bra det skall bli!
 
Ooops är det någon skillnad här månntro om hur mkt det skvätter?
Litet kök och Nero Galaxy bänkarna är lyckligtvis inte på plats än ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.