Vi kommer att ha ett sutteränghus i tre våningar. Badrummen finns på mellersta (dusch) respektive översta våningen (badkar). Jag har hört en del personer säga att det är onödigt med golvvärme om det inte är på bottenvåningen och jag har även hört att en del personer fått problem med sprickor (?!) pga av just golvvärme. Stämmer detta eller skall vi satsa på golvvärme i badrummen?
 
Hej Misse

Jag tycker helt klart ni ska satsa på golvvärme, speciellt om ni ska ha klinker. Komforten blir sååå mycket högre. Om man får sprickor har man troligen gjort något fel, det ska inte hända...

Kör på!

/ PJ
 
Klart du ska ha golvvärme, särskilt om du har klinkers.
Är det på övervåningen så är det bra om du isolerar under betongen (om du ska ha vattenburet, ) annars så kommer en del av värmen att gå igenom bjälklaget och till våningen under med temperatur problem i underliggande rum som följd. Om golvet "spricker" så är det förstås inget roligt. Kan vara flera orsaker till det, tex att golvvärmen kopplats in för tidigt ( fogarna tål inte golvvärmen under de första veckorna), att man har kört in oshuntat vatten direkt från radiatorerna in i golvvärmeslingan  :surprised:
 
Vi kommer att ha klinkers i badrummen, men jag är osäker på vilken typ av golvvärme det är (elslingor eller inte). Tack för era åsikter! Någon som har några andra synpunkter?
 
Har nu tagit reda på att det kommer att bli elslingor i golvet om vi väljer till det.
 
Tips är att välja till en timer till golvvärmen om den går på el. Då kan du ställa in när den skall vara på och av. Behöver ju inte stå på mellan 23-05 på natten eller på dagarna när du är på jobbet. Tror man kan få en digital sådann för runt 500:-. som man kan programmera hela året så man har andra tider på helgerna
 
Tack för tipset- det skall vi givetvis försöka få:).
Vi har mer eller mindre bestämt oss för golvvärme i badrummen trots att det kommer att sluka drygt 1/5 av vår "tillvalsbudget".
 
Misse skrev:
Tack för tipset- det skall vi givetvis försöka få:).
Vi har mer eller mindre bestämt oss för golvvärme i badrummen trots att det kommer att sluka drygt 1/5 av vår "tillvalsbudget".
1/5?? vad kostar elvärmen extra då? Vi kommer oxå att ha golvvärme el i badrum på andra våning, ca. 10kvm. Men det kan väl in komma att kosta så mycket extra eller?
 
Vi har bestämt oss för tillval för max 100 kSEK. Golvvärmen skulle kosta ca 20 kSEK (2 badrum).
 
Låter himla dyrt, måste vara gigantiska badrum
 
Merkostnad på 20tkr för tillval av elgolvvärme i badrum vid nybyggnation? Låter orimligt i mina öron. Vid nyproduktion så är det marginellt merarbete som krävs, och materialet är inte heller överdrivet dyrt. Ifrågasätt vad det är som kostar samt hur många fler arbetstimmar de räknar med.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.