Har en yta på 3m x 20m som är i en sluttning/slänt. Lutning 40grader eller så. Solutsatt och torrt.
Skulle vilja plantera några växter som heltäcker denna yta och som kräver lite (läs inget) omhändertagande. Vill inte lägga ut flera tusen på några dyra plantor till något som sedan dör för jag inte sköter de. Helst bara ut med frön till något och sen vattna och sen hoppas inte ogräset tar över.


Tips?
 
Digitalis, eller fingerborgsblomma kräver inte mycket vatten, självsår sig år efter år
 
Claes Sörmland
Knepigt idé. Så kallade marktäckare sprider sig vanligen vegetativt och kväver ogräset. Det fungerar således dåligt med frö eftersom att de små frösådderna tar tid på sig att etablera sig. Under den långa tiden behöver de dessutom din intensiva omvårdnad.

Det finns ingen granne eller bekant om redan har en massa marktäckare du kan dela? Exempel på extremt tåliga för slänter:

Bergenia i sorter
Flocknäva (småbladig och storbladig)
Mossflox i sorter
Vintergröna
Waldstenia
 
Gräsmatta är lite halvjobbigt då en Gräsklippare inte funkar så jag måste grästrimma från både ovanifrån och underifrån.
 
Claes Sörmland skrev:
Knepigt idé. Så kallade marktäckare sprider sig vanligen vegetativt och kväver ogräset. Det fungerar således dåligt med frö eftersom att de små frösådderna tar tid på sig att etablera sig. Under den långa tiden behöver de dessutom din intensiva omvårdnad.

Det finns ingen granne eller bekant om redan har en massa marktäckare du kan dela? Exempel på extremt tåliga för slänter:

Bergenia i sorter
Flocknäva (småbladig och storbladig)
Mossflox i sorter
Vintergröna
Waldstenia
Någon du skulle rek som klarar varmt torrt söderläge och lutning? Kanske något som blommar och blir lite extra fint.
 
Claes Sörmland
Alla ovan fungerar (Jag är lite osäker på Waldsteina) knappa in dem i Google så ser du vad det handlar om. Du har med säkerhet sett med i slänter både hos privatpersoner och i kommunala anläggningar. Jag gillar personligen flocknävan Geranium 'Biokovo' (Det sista är sortnamnet). Mycket lättodlad.
 
Claes Sörmland skrev:
Alla ovan fungerar (Jag är lite osäker på Waldsteina) knappa in dem i Google så ser du vad det handlar om. Du har med säkerhet sett med i slänter både hos privatpersoner och i kommunala anläggningar. Jag gillar personligen flocknävan Geranium 'Biokovo' (Det sista är sortnamnet). Mycket lättodlad.
De var fina. Blir en del att köpa om de ska sitta med 20cm avstånd. Borde väl gå att fuska lite och glesa ur. Måste väl växa ihop med tiden? http://perenner.se/vaxt/geranium-cantabrigiense-biokovo-liten-flocknava/
 
BirgitS
Mamma fick en gång 3 små flocknävor från plantor som delades och efter några år så fyllde de upp en slänt på 1 m gånger 3 m för de spred sig rejält, så inte behöver du sätta dem med 20 cm avstånd. Tätt blev det också så det enda som behöver rensas bort är gräset som tar sig in från gräsmattan bredvid (men inga maskrosor).

Men det var inte "liten flocknäva" utan något större kring 30 cm höjd.
 
C
Min erfarenhet är att det kan vara väldigt knepigt att få något vettigt att etablera sig överhuvud taget i en riktig torrbacke, så jag tror TS tänker helt rätt att inte investera i ett stort lass plantor som kanske inte överlever. Frö tror jag i och för sig inte heller på i det läget. Jag skulle testa mig fram först i mindre skala och framför allt plantera så tidigt som möjligt för att ge plantorna en chans att etablera sig innan det blir alldeles för torrt, samt fundera på vad man kan göra för att hjälpa till på traven, t.ex. lämplig jordförbättring, bevattning och täckduk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Silverarv. Sprider sig snabbt.
Kungsljus.
Backsippa.

Är dock inte säker på att silverarven håller ogräset stången. Silverarven köps lämpligen i plantor, för att snabba upp spridningsprocessen.
Kungsljus och backsippa kan frösås.

Ett annat alternativ är kaprifol. Den tar dock lite längre tid på sig att etableras, men sedan är den helt självgående, och sannolikt håller den undan allt vad ogräs heter när den väl bildat en tjock matta i hela slänten.
 
Oldboy skrev:
Silverarv. Sprider sig snabbt.
Kungsljus.
Backsippa.

Är dock inte säker på att silverarven håller ogräset stången. Silverarven köps lämpligen i plantor, för att snabba upp spridningsprocessen.
Kungsljus och backsippa kan frösås.

Ett annat alternativ är kaprifol. Den tar dock lite längre tid på sig att etableras, men sedan är den helt självgående, och sannolikt håller den undan allt vad ogräs heter när den väl bildat en tjock matta i hela slänten.
Tack för tipsen.
Just nu lutar det åt att få på lite bra jord och sen så gräsmatta. Orkar nog inte med en massa planterande, samt att det kostar en del att få det bra.

Lite jobbigt att jag måste köra hela slänten med grästrimmer men det får jag leva med.
Någon gång i framtiden kanske det blir plantering.
 
Suhagg skrev:
Tack för tipsen.
Just nu lutar det åt att få på lite bra jord och sen så gräsmatta. Orkar nog inte med en massa planterande, samt att det kostar en del att få det bra.

Lite jobbigt att jag måste köra hela slänten med grästrimmer men det får jag leva med.
Någon gång i framtiden kanske det blir plantering.
Annars fungerar det kanske med en handjagare. Behöver inte kosta många hundralappar och ger ett snyggt resultat.
 
Köp/låna ett riktigt stort antal 2-literskrukor. För-fröså lämplig perenn (snart försent i år) för utplantering i krukorna som du sätter på skyddad plats i trädgården. Pyssla om dem, vattna och göd under säsongen och plantera ut i sluttningen till hösten. Har du gjort rätt har du då väletablerade plantor till minimal kostnad och det är lättare sköta dem i krukmängd än på växtplatsen. Under tiden kan du lätt finluka den framtida växtplatsen.
 
Jag har en nästan exakt likadan situation som du. Under de fyra år jag ägt huset har jag lekt med tanken på vad denna värdefulla söderslänt skulle kunna vara bra för. För en som är odlingsintresserad och VILL göra något av platsen är det väldigt lockande med någon form av terrassodling då ett mycket gynnsamt mikroklimat skapas. Som att odla mot en husvägg utan att behöva oroa sig för vatten nära husgrunden.

Jag har själv inte kommit så långt som att jag "gröpt ur" en terrass i slänten ännu, men när det görs kommer jag även försöka utnyttja det takavvattningsavlopp som mynnar ut i närheten för att få en förbättrad bevattning. "Ramper" för att lätt nå de olika nivåerna, både med skottkärra och för transport av gräsklippare och dyl ingår också i designen som ska göras så "organisk som möjligt" för estetikens skull.

Nu vet jag att du skriver att du inte har något intresse av att odla något i slänten som ska kräva din uppmärksamhet, även om jag tycker du ska beakta terrassidén och några lättskötta perenner, typ bärbuskar. Men under de år jag "låtit slänten vara" har vildvuxna "ogräs" fått etablera sig i slänten och jag kan tycka att det är dekorativt nog. Visst att det under värsta högsommaren som regel är torrt och brunt, men både hundkex, kungsljus, vildhallon och diverse blommande "ogräs" jag inte kan namnet på frodas i slänten.

Hur ser slänten ut idag? Växer där något alls? Om ambitionen är att göra så lite som möjligt, låt det som etablerar sig få växa och se vad det resulterar i? Stör man sig för mycket på tistlar och brännässlor får man väl agera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.