Min blivande man har fått tomten som vi skall bygga på i gåva av sina föräldrar. De har inte avsett att den skall bli enskild egendom och följdaktligen står det bara att det är en gåva från dem till honom - inget mer.

Tanken (innan vi bestämde oss för att gifta oss) var att jag skulle köpa hälften av tomten och att vi båda skulle stå som ägare. Nu känns det onödigt iom att vi ändå ska gifta oss. Vi ska inte ha något äktenskapsförord (äger inget av värde förutom tomten) och då blir väl både våra pengar och egendomar varandras iom giftorätten - eller???

MEN; Kan det vara så att min blivande mans gåva räknas som enskild egendom, trots att detta aldrig var avsikten??? :-?
 
Jag har för mig att föräldrarna måste skriva in i gåvobrevet att tomten blir mottagarens enskilda egendom för att den ska bli det.

Har de inte skrivit in detta bör den inte vara enskild egendom.

 
Tack för svaret!
Det låter ju bra om det är så. Jag har läst en hel del om det nu och jag tolkar det också så, men man vet ju aldrig. Juridik är rätt krångliga saker! ;)

/Jenny
 
Följdfråga. Vad spelar det egentligen för roll tomten blir enskild egendom eller inte? Om man inte har några utomäktenskapliga barn så skulle väl ändå tomten ärvas av frun om mannen dör? Förr kunde det spela roll med arvsskatten, men den är ju borttagen mellan makar så någon skatt blir det ju inte heller. Visst, i händelse av skilsmässa skulle tomten tillfalla honom, men det var ju också han som fick den i gåva så det är väl ändå mest rättvist? Möjligen fastighetsskatten då eftersom den skulle väl bara hamna på honom? Om de bygger hur på tomten kanske det blir problem i händelse av skilsmässa om han äger tomten enskilt och båda äger huset. Någon som vet mer om vilka konsekvenserna skulle kunna bli?
 
Vad säger banken om att låna ut pengar till ett bygge på en tomt som ägs av endast en av er? (Kan *kanske* spela roll, jag vet inte...)
 
Nu har jag fått klarhet i frågan och kan upplysa er alla som varit så snälla och svarat alt. kommit med funderingar. :cool:

Tomten räknas som enskild egendom ENDAST om detta står tydligt i gåvobrevet. Eftersom det ej gör det i min blivande makes gåvobrev gäller alltså giftorätten. MEN - det innebär enbart att jag ärver tomten om min make skulle avlida och säger inget om äganderätt just för stunden. Som Jahrl då påpekade vill banken att man ska äga hus och tomt lika - i vårt fall 50/50. Min blivande man får alltså ge 50% av tomten som han har fått till mig och vi måste också ansöka om lagfart för ändringen innan banken börjar betala ut några slantar.

Ang. skilsmässa ser vi till att hålla allt affärsmässigt mellan oss. Spelar ingen roll att vi ska gifta oss - var och en ska ändå bidra med lika mycket under byggtiden! På så sätt är det ju enkelt att säga att allt också ska delas lika om det skulle komma en dag då vi vill gå skilda vägar. 50% av tomten och 50% av huset motsvarar 50% av kostnaden för var och en av oss. Självklart blir min man kompenserad för att han ger bort halva tomten till mig - t.ex. ska jag betala vägen (150 m) som leder till tomten. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.