Hej
När jag läser om lättbetongskruv ser det ut som om den kan skruvas direkt in i lättbetong för infästning utan plugg? Är det så himla lysande eller har jag fattat fel?
Ska man förborra något i betongen?

Upptäckte igår att karmen till vår ytterdörrlossnat i ovankant så hela paketet faller ut några cm. När jag tittar i glipan ser det ut som den tidigare varit skruvad med pluggoch att betongen gått sönder lite vid pluggen och därför har det blivit ett urymme för plugg och skruv att röra sig.
Jag tänkte lösa det enkelt och bara dra i några nya skruvar på nya ställen i karmen men måste jag plugga så blir det då stora hål då pluggen måste igenom karmen.
 
Man borrar först och sen i med skruven sitter bra men tror inte man kan hålla på och dra i och ur flera gånger.
 
Lättbetongskruv ska du inte förborra för!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Var på xl för att köpa skruv men han rekommenderade absolut spik plugg i blåbetong istället pga den var så porös. Så jag köpte det och för pluggen genom karm och in i betong.
Han rekommenderade man kunde limma pluggen innan för att få betongen hålla ihop ytterligare.
 
Redigerat:
Låter som en vettig lösning
 
  • Gilla
Jacon
  • Laddar…
vanpire skrev:
Lättbetongskruv ska du inte förborra för!
Dom lättbetong skruv jag använt har man förborrat för men dom har visserligen varit ganska grova 10-12 mm.
 
Satte fast karmen med spikplugg nu och det verkar satt sig bra. Men jag var inte beredd på att sista cm skulle vara så jädra hårt att spika in. Men det kanske är sista expanderingen av pluggen som gör det.

Går det att skruva ut spikarna även om man slagit in dem? Tänker på den dagen jag ska byta hela dörren inkl karm.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Det ska gå att skruva ur dom men brukar sällan funka men dom går att såga av. Om dörren sitter dåligt går det trycka i lite fogskum så sitter den som berget men den går inte att justera efteråt.
 
  • Gilla
Jacon
  • Laddar…
tommib
Infästning i lättbetong kör jag med Fischer GB. Sitter som berget, även för elfahyllorna i förrådet som bär diverse tunga saker.
 
Ok. Enligt beskrivning är ju dessa för lättare hyllor speglar tavlor mm. Dessutom hde det krävt att jag tagit bort karmen först som jag fattar konstruktionen.
 
tommib
Ja. Fischerpluggarna slås in med hammare eller slägga och roterar ett kvarts varv på vägen in.
Nu ser jag i databladet att det står diverse lättare saker men jag har utan problem monterat bl.a. elfaskenor med dem. I och för sig hamnar belastningen väldigt mycket längs med väggen så det kanske är därför de håller så bra.....
 
Men du borrar väl först ?
 
Så här väl?
fischer gb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller menar du att det finns så små att man ej behöver förborra?
 
tommib
Ja, man borrar först (med träborr, ger snyggast hål)
 
Jacon skrev:
Satte fast karmen med spikplugg nu och det verkar satt sig bra. Men jag var inte beredd på att sista cm skulle vara så jädra hårt att spika in. Men det kanske är sista expanderingen av pluggen som gör det.

Går det att skruva ut spikarna även om man slagit in dem? Tänker på den dagen jag ska byta hela dörren inkl karm.
Men var det så hårt att spika in den sista biten kan du ha borrat för kort hål (ska vara någon centimeter längre in än pluggen) och/eller inte rengjort hålet ordentligt innan du slog i pluggen (tryckluft på burk är smidigt).

Det viktiga med "tung" infästning i lättbetong är att den är lång så den hamnar långt in väggen. Spikplugg tenderar att vara ganska långa så dom brukar sitta därefter. Fasadplugg är ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.