Mikael_L
Jossan81 skrev:
Ja det låter som en oerhört komplicerad och knäpp försäkring. Men när du slapp försäkringen, var du då privatperson eller i egenskap av byggherre?
Både och. Fast i just denna kontext var det helt klart i egenskap av byggherre, då det endast är byggherrar som skaffar BFF. ;)

Jossan81 skrev:
Eller kallas man för byggherre om man som privatperson bygger ett hus?
Ja precis. Byggherre är den som för egen räkning bygger, eller låter uppföra ett hus.

Det är otroligt sällan byggfirmor är byggherre. Sker bara när de spekulationsbygger för framtida försäljning. Men ovanligt, då det binder oerhört mycket kapital att äga marken och hela bygget fram till försäljningen, samt att stå för en risk, att inte lyckas sälja för produktionskostnaden.

Så normalt sett så har t.ex. en person eller BRF köpt en bit mark, anlitar byggfirma och skickar in bygglov och då är alltså privatpersonen eller BRF'n byggherre, och byggfirman "bara" entreprenör.

Jossan81 skrev:
Einar Mattsson har byggt hela radhuslängan där vi bor så det är väl den firman då som är byggherre eller? Så då måste de väl åtgärda felet utan kostnad för oss? (oavsett om de väljer att nyttja försäkringen eller ej) För vi har ju reklamationsrätt i 10 år och de har gjort ett fel på bygget.
Ja byggbolagets garanti är en annan möjlig väg. Garantier följer som regel endast första köparen, då garanti är ett avtal mellan två parter.
Men ni är kanske första ägaren av huset. Och ett företag kan också låta garantin följa till kommande ägare, antingen av ren goodwill, eller i ursprungligt avtal.


Och så lite om BFF:
https://www.byggahus.se/ekonomi/regeringen-slopar-byggfelsforsakringen
 
Ja jag vet, vi har insett att vi borde ha köpt enplanshus istället... Huset är ännu högre än 9 meter tror. Inga grannar på hela gatan klättrar upp på sina hus för det är för högt, för farligt. Alla anlitar firmor när det är nått. Hur hyr man en lift då? Hur får man hem en sån? Eller kör de hem den åt en?
 
Det finns skylifts som man sätter på dragkroken på bilen. Meeeen man måste ha utbildning för att använda skylift. Så man kan göra riskanalys m.m.
 
Men är det rätt byggt så bör ni ha en luftspalt bakom panelen med vindduk/papp. Är det tapet på andra sidan panelen har ni akuta problem
 
Jag ha ingen aning om vad som finns bakom panelen. Det är för högt för att klättra upp och se. Om det finns vindduk/ papp, är det då ingen fara?
 
Inne i rummet har vi tapet på väggen men jag gissar att det inte är det du menar?
 
Hagv: det är bara om man som yrkesverksam använder sig av skylift man måste ha utbildningsbevis, det kravet kommer från AMV. Som privatperson krävs det - dumt nog - ingen kunskap alls.

Jossan81: Hur man manövrerar liften, hur man ställer upp den på ett säkert sätt m.m. kan de som hyr ut den berätta. Det brukar följa med ett instruktionshäfte med säkerhetsdetaljer att tänka på och körinstruktioner.
 
Överdrev lite när jag skrev, men mest troligt så är det ingen risk att vattnet tar sig in i huset på kort sikt. Det finns stegar som tar sig upp på de höjderna, men är man osäker med höjder m.m. så kan man ju alltid leja bort det.

Jaha okej, ja det är ju i egenskap av huvudskyddsombud som jag skrev detta. :D Trodde det gällde privatpersoner också, märkligt.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Nu har jag fått höra från en granne att det inte är vindpapp under panelen utan byggfirman har istället satt dit utegips. Är det ok som skydd mot vätska eller? Det måste väl iallafall vara bättre än tapet som du skrev hagv?
 
Utegips är ju inte lika tåligt som vindduk eller vindpapp, har jag för mig. Men den lilla mängd vatten som ev. tar sig in där är nog ingen fara på kort sikt.
Vet du om ni har någon luftspalt mellan panel och gips? Det finns det alldeles säkert, men skulle det inte finnas blir det mer problematiskt.
Ett annat potentiellt problem kan ju vara om fåglar börjar bygga bo och släpa in en massa jox i hålet.
Det jag menade med tapet var överdrivet, det jag menade var att man har ju alltid något mellan panel och invändiga skivor i huset, i detta fallet utegips, som är anpassat för att sitta utomhus.
 
Så nära takfoten kan det knappast komma in vatten. Men visst är det bäst om det blir tätat.
Men glöm att dra detta inför rätta eller hävda byggfel. Det kommer att kosta er mer, än att få det åtgärdat på egen hand. Endera gör ni det själva, eller så anlitar ni någon som gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.