Hejsan: Jag har just blivit med frititdshus i Härjedalen med direktverkande el-uppvärmning och radiatorer från det glada sjuttitalet. Jag vill byta ut radiatorerna för att spara på energikostnaderna. Vad ska jag välja? Vanliga elradiatorer, oljefyllda, fläkt/konvektor ? Det finns ju olika märken, både kända och okända. Är det vanskligt att välja ett okänt, utländskt märke? Både Clas Ohlson och JULA har ju både "billigare" och "dyrare" märken.

Jag behöver hjälp i denna elementdjungel. ???
 
i kr kan jag inte se att du skulle tjäna på att byta elelement
möjligen sätta fläkt på något strategiskt element för att blanda om (och få upp värmen snabbare) för att få jämnare temp och därmed ev kunna sänka medeltempen något.
bra termostater kan vara lönsamt, men fritidshus några veckor per år - njae
 
Tack för svaret. Men är det inte så att nyare element, tex med fläkt/konvektor, värmer större yta/kw och det går åt mindre effekt? Skulle inte detta vara ett argument att byta? Gamla element står väl också och "pumpar" på och av hela tidden som kanske gör att det går mer el? Jag har också tänkt hyra ut stugan
på 80 kvm tider vi inte själva är där.
 
I princip kan man säga att verkningsgraden på alla elelement är 100% - all el blir till värme
så egentligen kan man inte värma olika stora ytor med samma effekt
dock
så kan man kanske ändå säga att vissa element, tex med fläkt, sätter bättre snurr på luften och därmed sprider den lättare och "längre" även om effektförbrukningen är den samma

med översta påstående borde det då i genomsnitt bli kallare i det större rummet, och det blir det!, men eventuellt upplevs det ändå "lika varmt" (inom realistiska gränser räknat förståss) ty genom att
i det första fallet (gamla element) så blir det hett som tusan säg runtom och i taket (och lite högre förluster gm väggen just där) och man känner/upplever kylan från den bortre väggen och golvet (och drar på ännu mer "för at få varmt")
i det andra fallet rörs luften om och det blir mindre/färre kalla ytor och vi kan då ev sänka lite på tillförd effekt för att uppleva samma värme eller elementet orkar med samma effekt försörja ett något större rum med bibehållen upplevd värme

och då har vi en besparingpotential
och man brukar räkna med att en grads tempsänkning motsvarar 5% lägre årlig energiförbrukning.
sen beror det på hur länge värme är på, som du får försöka proportionera på något sätt. Du kanske kan uppskatta årliga el besparingen med att säg:
(antal nyttjade/värmda veckor per år dividerat med 7 mån ggr 4 veckor ) ggr årligt behov ggr 10%
och det årliga behovet då?
ja det går att uppskatta på olika sätt men om du har elförbrukningen för några tider på året så går det att få fram rätt hyfsade siffror genom proportionering för den övriga tiden.

sorry, det blev mycket skrik o lite ulll som kärringen sa när hon klippte grisen

och eg är det en fråga om komfort
och de gamla elementen "luktar" mera
 
Jag tycker det blev rätt mycket ull. Har du någon uppfattning om att köpa svensktillverkat (dyrare) eller utländskt (billigare)? Tex ett svenskt för 1800 kr el utländskt för 250/350 kr. JULA och Clas Ohlson har ju olika modeller. Man får ju många billigare för att dyrt...... Ångrar jag mig om jag köper billigt?
 
ingen officiell uppfattning

kolla på Byggnadsmaterial - där finns det folk som har pejl på att köpa utomlands

och då får man ju ett tillfälle att köpa hojtarolja förmånligt också ;)
 
Nu tänker jag inte åka till Polen för 7 element.......... Resan äter nog upp förtjänsten. Den billiga ölen kan jag vara förutan.
 
och även på priser i generellt
 
jag har monterat några sådana här system: http://www.iqtherm.se/

då kan man oftast behålla gamla elelement med trasiga/dåliga bimetalltermostater. finesser som vädringsautomatik, olika temp olika dagar o tider, temp sänkning i tror det var max 90 dagar, skötes med fjärrkontroll. dom jag monterat hos har varit nöjda
 
pellefant skrev:
jag har monterat några sådana här system: [länk]

då kan man oftast behålla gamla elelement med trasiga/dåliga bimetalltermostater. finesser som vädringsautomatik, olika temp olika dagar o tider, temp sänkning i tror det var max 90 dagar, skötes med fjärrkontroll. dom jag monterat hos har varit nöjda

IQ Therm fungerar utmärkt.

Hade såna själv fram tills jag konverterade till vattenburen värme. Man kan ställa in varje element exakt på graden och ställa ner temperaturen när man inte är där. och vet man när man kommer hem kan man se till att huset har nått rätt temperatur lagom tills man är hemma. ;D
 
Vad kostar IQ-Term? Går det att kombinera med GSM-styrning (2 lägen med a)underhållsvärme 8-10 grader och b)inställd bruksvärme 18-20 grader)? Det är 7 element.
 
Det var några år sedan jag köpte det så jag kommer inte ihåg men jag vet att dom hade det på Jula förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.