Har ett litet bekymmer i vår toalett i källaren. Rummet är litet och långsmalt och ena väggen är en yttervägg. Golvet är av klinker med vattenburen golvvärme, men termostaten sitter i ett annat rum och styr hela källaren.
Toaletten är kall vintertid (runt 16-17 grader), men om man låter dörren stå öppen så höjs temperaturen till behagliga 19-20.

Min analys är följaktligen att det borde gå att få ordning på temperaturen om man hjälper luften att cirkulera.
Kan det räcka med att sätta ett ventilationsgaller i dörren? Ska det i så fall sitta uppe eller nere i dörren?
 
Åsa Lund
Har du frånluft inne på toaletten?
Jag hade spontant satt ventil i nederkant
 
Y
Ja det bör nog vara 1cm mellan tröskel och golv, jag hade lyft av och sågat bort detta istället för sätta galler. Jag hade även mättupp så det är rätt flöde genom tak/vägg ventilen, men det kräver mätinstrument. ** Sen är det viktigt att alla fönsterventiler är öppna ifall ni har mekanisk frånluft annars blir det inte rätt i huset.
 
Det finns både frånluft och tilluft i rummet. Men jag har stängt tilluftsventilen för att hålla nere temperaturen (har öppnat mer på annat håll för att hålla bra luft)
Det finns en glipa under dörren, men den är inte så stor som 1cm. Ska testa att såga av dörren först så får vi se hur det blir. Återkommer!
 
Y
Mina dörrkarmar ifrån 80talet var gjorda för andas upptill, tror jag.
Men, det är bättre att tvinga ner luften så den drar ner värmen till golvet igen.
Så jag köpte moderna gångjärn som är ställbara, höjde upp nyköpta dörrar. och sågade nertill så det blev 1cm uppe och 1cm nere. Funderar på sätta en list upptill på karmarna för omstyra luftflödet ytterligare.

Ifall det blir varmare i huset om ni har öppna ventiler så ska ni nog ta vara på det och sänka pannan istället.
Ifall ni stänger tilluften så står fortfarande fläkten och suger så det blir vakuum i huset, när ni öppnar ytterdörren så flyger mängder med kyligt uteluft in... när ni ska laga mat eller annat så tar sig inte matoset ut för det finns knappt luft att flytta. Luften cirkulerar inte som den ska och golven blir kalla. Vakuumet gör så den suger luft från fönsterlister och annat så man tror dom är dåliga. Har man enstaka öppna, så visst, men det blir ett högre flöde genom dessa vilket kan låta mer för öronen och en känsla att det drar i dom rummen.
 
Överluft till toaletter och badrum tas i nederkant, annars tas överluft från t.ex sovrum i överkant
 
Har nu testat att kapa av dörrbladet så springan undertill är drygt 1cm (nästan 2). Tyvärr verkar det inte göra någon större skillnad...Tempen ligger fortfarande runt 17 grader men så fort man ställer upp dörren så stiger tempen till 18-19 grader på kort tid. Jag har stängt tilluften och laborerat med att öppna och stänga frånluftskanalen, men inget hjälper när dörren hålls stängd.

Inga fler tips?
 
Men även om du har vattenburen golvvärme i hela planet på en enda termostat sitter det rimligen en fördelarstock nånstans? Får du för låg temperatur i ett rum är det ju feljusterat; bara o öka flödet lite på slingan som går till hemlighuset. Fast dokumentera noga vad du ändrar, du kanske vill hitta tillbaka till de ursprungliga inställningarna.
 
Redigerat:
Har du olika slingor för källare och toa? Isåfall kanske du kan ta bort termostatstyrningen på toa-slingan och ställa in värmen manuellt med ett ställdon.
 
@Pelpet, Ja det är olika slingor för toalett och källare, men dom delar ändå termostat då den inte separat på slingorna utan styr hela fördelaren (en LK Minishunt M60)

Men @Strip, ditt tips ska absolut provas! Det retar mig att jag inte tänkte på det själv :)

Återkommer!
 
Om ni använder toaleten till det den är tänkt så ska ni passa er för att cirkulera för mycket luft! Är så trist när det luktar dåliga hallon i hela källaren..

Däremot ska du som Yrrol redan sagt se till att ha ordentligt frånluftsflöde på toaletten! Då drar du ju lite av den varma luften genom toaletten och sedan suger ut lite svalare luft.
 
LK har ju ställdon som monteras på en enskild golvvärmeslinga. Kostar ca 350 kr. Kan du ta bort termostaten som styr tilloppet till minishunten, sätta ett manuellt flödesdon på toa-slingan och ett envägs ställdon på källarslingan?

Bild på shuntkopplingen?
 
@LAnsgar Vi har tyvärr självdrag i källaren så flödet blir aldrig så mycket att hänga i granen tyvärr..
@pelpet Ja det skulle nog kunna funka! Shunten ser ut så här:
http://www.knapes.se/varme/golvvarme/pushar-och-tillbehor/lk-minishunt-m60.html
Jag har vridit ner den andra slingan lite och vridit upp toa-slingan och det verkar göra susen! Nu ligger jag på som lägst 19 grader och det får ju anses som helt OK,

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Komplettera med en frånluftsfläkt?
Att stänga igen ventiler för att hålla rätt temperatur och sedan konstatera att man har lågt flöde i hela källaren låter för mig inte som en bra idé!
 
Ja jag har funderat på att sätta in en fläkt i frånluftsdonet, det skulle nog göra susen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.