Ska dra en ny frånluft kanal från badrummet på övervåningen och även avluftning till avloppet. Saknar båda idag. Men har ju plåt tak så de verkar vara bökigt o dra ut rören o få tätt. Kollade lite på takhuvar men de är ju så dyra. Kan man inte använda 2st kines hatt istället? Passar ju fint till spiroröret jag ska ha på frånluften. Men till avloppsavluftningen så blir de ett 75 plast rör. Går de o skarva så de passar en kines hatt? Eller brukar man bara dra avloppsluftning rätt ut? Men de blir ju inte så snyggt med ett grått plast rör på taket....

Mvh Anders
 
Ne du måste ha någon typ av huv för att det ska bli riktigt. Sen ska avloprören va 110 inte 75.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ne det är det ju inte då det inte tättar gemom förnigen genom taket över alls.
 
Men man kan väll täta med nån plåt runt.... men en sån dyrare huv är de med tätning o allt menar du? Finns de nån som inte kostar skjortan. Dom ja sett kostar ju 1500-2000 kr st och behöver ju 2 st
 
Frånluften kan du ju dra genom gaveln om det finns plats.
Nackdelen med plåttak är att det blir bökigare om man ska igenom taket med någon typ av genomföring.
Fast 1500-2000kr tyckte jag inte lät så där hemskt dyrt.

Fast ska man fuska kan man ju likaväl ge fan i att dra ut rören och släppa allt på vinden.
Då släpper du ju fukten där redan innan det har hunnit rinna in genom dina otäta genomföringar.:rolleyes: ;)
 
O
Du behöver inte ha någon hatt till avluftningen på avloppet... Snarare tvärtom....
 
1500-2000kr är ju bara huven sen tillkom nån monterings sats för plåttak var nått gummi liknande och sen x2 av de så är de nog 4-5 tusen. Men de förstås man kunde ju dra ut de genom gaveln.....men avloppsluftningen är väll inte så lämplig där men de kanske kunde funka.....eller risk för att de luktar? Men de är ju 1.5 plans hus så de blir ju ganska högt ändå.
Mvh Anders
 
Går man ut med avloppsluftningen högst upp vid nock är det lätt att få tätt med en enkel genomföring liknande den på bild fast med sidokanterna nedvikta istället.Bor du i närheten av arvika gör jag en åt dig för 400:-. Frånluften kan du tex Avloppsluftare-i-plaat-Roed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gå ut genom en vägghuv i gaveln. vägghuv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och den kostar ca 300:-
 
Vad är det för typ av plåttak du ska igenom egentligen?
 
De är sånt plåttak som ser ut som tegelpannor. Vet inte om de går mitt i nocken går en limträ balk där men lite nedanför. Har ju även en stor slät plåt från nock som går ner till skorsten. Kanske lättare o göra hål där. Har dock bara masonit o läkt under taket ingen råspont

Mvh Anders
 
låter som ett enkelt projekt.
 
S
Genomföringar likt denna i plåttak kräver väl att man ha plåt ända uppifrån nockplåten och så långt ner man ska ha genomföringen, iofs sätter man väl genomföringen så nära nock som möjligt när man har möjlighet att välja så då löser det sig själv kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.