Har trädgårdsmöbler som har denna färgen. Går det att måla dem vita? Eller lasera utan att det ser konstigt ut?😊😊 Har googlat en massa men inte riktigt hittat något svar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är klart du kan. Det är dock lite svårt att se på bilden hur de är behandlade, om det är oljat måste du gå på med aceton eller liknande och om det är lackat måste du slipa upp en ruggad matt yta som färgen kan sätta sig i. MEN det ser ut att vara Teak eller annat ädelträ som ändå är rätt dyrt, så det känns lite slöseri, kolla om du inte kan sälja denna och köpa en som antingen är vit från början eller är i gran/furu eller annat billigare träslag som du målar?
 
Okej, tänker mest så det blir snyggt. Jag tror det är teak men minns inte riktigt och är dålig på sånt!
Jag tror att det är oljat, det är i alla fall behandlat med något.
Åh nu blev jag kluven! Gillar själva möblemanget men inte färgen :/
 
Jag tror att det är lackat. Vi har oljade teakmöbler och behöver olja om dem varje säsong och dessutom är de flammiga i färgen, inte så jämn som på dina.

Vi har tröttnat på att olja våra och ska prova att lacka i år. :)
 
Okej för saken är att min man kom hem med dem förra året och hade köpt dem begagnade så därför har jag ingen aning 😊
 
Åh, nej...inte måla teak!! :eek: Dels är det mycket svårt att få färg att fästa på teak eftersom det är ett väldigt fett träslag men framförallt är det ju så vackert!! :D Fast, det sista är ju en fråga om tycke och smak så där ska jag inte skriva någon på näsan. Det finns ju de som älskar silverfärgen som teak får om man inte gör någonting...det är dock inte vad jag föredrar.

Åter OnT:

Jag skulle inte tro att dina möbler är lackade, i alla fall inte om det är någorlunda kvalité och teak. Det är mer troligt att det är oljat och då har jag ett mycket bra recept på hur man kan "starta om" teaken när den blivit sliten. Jag har använt det på teak från båten och även vår ytterdörr till huset som såg förfärlig ut.

Det är ett ganska kladdigt jobb, men när man ser hur fantastiskt resultatet blir så tycker i alla fall jag att det är värt det.

Receptet är en medlem på div. båtforum som tagit fram och är som följer:

Testa på en liten yta först och ha aldrig en högre blandningshalt än 10%! Använd handskar och låt inte vätskorna komma i kontakt med aluminium. Håll ytorna fuktiga under tiden och låt det aldrig torka.

1. Blanda 5 liter vatten med ca en halv deciliter kaustiksoda (inte mer)
2. Späd ut syran till ca 6-8%-ig (syra i vatten)
3. Spola teaken blöt med sötvatten
4. Häll på kaustiksodalösningen och jobba in den lätt med en svamp (trät mörknar nu)
5. Låt verka i ca 3 minuter
6. Skölj av med sötvatten
7. Häll på saltsyralösningen och jobba in den lätt med en svamp (träet ljusnar nu)
8. Skölj av med sötvatten - Klart!


Källa: http://forum.hamnen.se/forum/seglarsnack/skrov-däck-inredning-motor-och-elektronik-segling/17912-väldigt-bra-teakrengöring

När detta är gjort kommer teaken vara som den var ny...ja, det beror ju på hur sliten den var innan men alla kontraster jämnas ut så har man t ex svarta fuktfläckar så kommer dessa blekna rejält. Sen väljer man om man vill betsa, olja eller bara låta teaken åldras naturligt.

Jag ska se ifall jag kan hitta några före/efterbilder på vår dörr bör att visa resultatet av metoden.
 
Tack för svar! Nej jag gillar ju inte färgen alls faktiskt 😕 men ska prova det med kaustiksoda
 
Vi har en vitmålad utemöbel nu, men skulle mycket hellre vilja ha teak...du kanske vill byta! :D
 
Ja det kanske hade varit något! ;) vad har du :eek: för något? :D
 
Det är en möbel köpt på K-Rauta i höstas, Furusund har jag för mig den heter. Bord, två fåtöljer och en soffa...ingen superkvalité så jag skulle tro att din är klart mer värd. :)
 
  • Gilla
Bäckmans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.