Någon med erfarenhet från bygge med Eksjöhus (Stockholm)?
 
Våra vänner byggde med dem i våras. De var nöjda men jobbiga försäljare i gbg. De var så ivriga och gåpåiga. Våra vänner byggde lyckan utan vinkeln.
 
Om du använder sökfunktionen och söker på eksjöhus här (och låt den söka på sista halvåret minst), så kommer du att hitta mer än du vill läsa. Dom har inte direkt bästa rykte.
 
Hej,

Vi är mitt uppe i ett bygge av ett Eksjöhus (Harmoni) i Jönköpingstrakten och har bara positiva erfarenheter hitintills, mycket hänger säkert på den lokale säljaren och här i Jönköping har Eksjöhus en mycket kompetent person. Att välja och välja bort tillbehör har varit mycket enkelt med fullt avdrag när något tas bort (så är det inte hos alla hustillverkare). I Mälardalen har Eksjöhus ett eller ett par fall där det skurit sig med kunden, men dessa fall har fått väldigt stort utrymme i media. Ser man på Eksöhus i stort är de flesta kunder nöjda, de bygger trots allt ca. 400 hus om året.

 
Byggfadern skrev:
Vi är mitt uppe i ett bygge av ett Eksjöhus (Harmoni) i Jönköpingstrakten och har bara positiva erfarenheter hitintills.
I Mälardalen har Eksjöhus ett eller ett par fall där det skurit sig med kunden.
Ser man på Eksöhus i stort är de flesta kunder nöjda
Den som frågade undrade över Eksjöhus i Stockholm. Vi har erfarenheter därifrån, tyvärr.

Jag tycker ni ska vänta med positiva omdömen om Eksjöhus tills ni byggt klart - det var när byggarna inte slutförde och Eksjöhus slutade leverera och månaderna bara gick som det riktigt skar sig med den här kunden. Och vi har tyvärr kontakt med ett tvåsiffrigt antal missnöjda familjer...

Över huvud taget så är uttrycket "ett par fall där det skurit sig med kunden" ett misslyckat sätt att uttrycka det på. Det låter som att du tar parti och anser att kunden är onödigt kinkig när det i själva verket handlar om kunder som känner sig djupt kränkta av att Eksjöhus inte håller vad de lovar!

De flesta missnöjda vill inte tala med media då det kan påverka husets värde negativt. Om man är besviken och helst av allt vill sälja så är husets värde viktigt. Tänk på det. Det gäller alla husleverantörer faktiskt - de allra flesta missnöjda kunder är beredda att betala två ggr för samma sak och fixa det själva om alternativet är att man får betala tre ggr i form av värdeminskning.
 
  • Gilla
Sanharib1
  • Laddar…
Bygger med ett kontor från Västsverige (ej Göteborg)
Något sega. Man fick nästan tjata lite för att något skulle hända men det har varit
"raka rör" med priser. Fick se fasta prislistor på alla tillägg och avdrag om man valde bort/lade till utrustning. De "uppskattade" priserna i den preliminära kalkylen har också visat sig vara lite i överkant. Man blir ju possitivt överraskad när det visar sig bli lite billigare.
Men som sagt Mastermind. Bygget är långt från klart...........
(Som tur är känner jag entreprenören så han skulle bara våga "tabba" sig......)
 
Mastermind, jag förstår att ni känner er riktigt orättvist behandlade av Eksjöhus och den soppa ni hamnat i är verkligen inget man vill råka ut för. Jag tror dock ingen som funderat på att bygga Eksjöhus har missat er hemsida eller inslaget om ert bygge på TV och i press - det har verkligen fått stor uppmärksamhet. Jag tror dock inte att man kan dra hela Eksjöhus över samma kam, lokal säljare + lokala entrepenörer har en mycket stor del i slutresultatet. Detta gäller alltid oavsett val av hustillverkare!

Även om vi inte ens har påbörjat bygget så har vi innan vi överhuvudtaget började kollat upp ett antal referenser bland de som byggt klart med Eksjöhus och vi är nöjda med deras omdöme och hur deras hus sett ut, annars skulle vi inte valt att starta bygget alls.



 
Byggfadern skrev:
Mastermind, jag förstår att ni känner er riktigt orättvist behandlade av Eksjöhus och den soppa ni hamnat i är verkligen inget man vill råka ut för. Jag tror dock ingen som funderat på att bygga Eksjöhus har missat er hemsida eller inslaget om ert bygge på TV och i press - det har verkligen fått stor uppmärksamhet. Jag tror dock inte att man kan dra hela Eksjöhus över samma kam, lokal säljare + lokala entrepenörer har en mycket stor del i slutresultatet. Detta gäller alltid oavsett val av hustillverkare!

Även om vi inte ens har påbörjat bygget så har vi innan vi överhuvudtaget började kollat upp ett antal referenser bland de som byggt klart med Eksjöhus och vi är nöjda med deras omdöme och hur deras hus sett ut, annars skulle vi inte valt att starta bygget alls.
Tyvärr är det så att det är HELA Eksjöhus som hamnar i samma kamm pga, att det är MKT som inte fungerar i Eksjöhus ledning och neråt.

Mvh Jari
 
Mastermid skrev:
Den som frågade undrade över Eksjöhus i Stockholm. Vi har erfarenheter därifrån, tyvärr.

Jag tycker ni ska vänta med positiva omdömen om Eksjöhus tills ni byggt klart - det var när byggarna inte slutförde och Eksjöhus slutade leverera och månaderna bara gick som det riktigt skar sig med den här kunden. Och vi har tyvärr kontakt med ett tvåsiffrigt antal missnöjda familjer...

Över huvud taget så är uttrycket "ett par fall där det skurit sig med kunden" ett misslyckat sätt att uttrycka det på. Det låter som att du tar parti och anser att kunden är onödigt kinkig när det i själva verket handlar om kunder som känner sig djupt kränkta av att Eksjöhus inte håller vad de lovar!

De flesta missnöjda vill inte tala med media då det kan påverka husets värde negativt. Om man är besviken och helst av allt vill sälja så är husets värde viktigt. Tänk på det. Det gäller alla husleverantörer faktiskt - de allra flesta missnöjda kunder är beredda att betala två ggr för samma sak och fixa det själva om alternativet är att man får betala tre ggr i form av värdeminskning.[/quote]

Måste hela Eksjökoncernen vara helt inkompetenta pga att ni haft mycket strul.

Jag känner faktiskt till folk som har byggt i Trosa och allting har gått som på en räls. Varför klanka ner på människor som tror sig ha hittat ett drömhus?? Det betyder inte att det måste gå åt pipsvängen bara för att det gjorde det i ditt fall. Jag tycker som en del andra, det hänger inte bara på Eksjöhus att det gått som det gått. Lite ansvar får ni ta på er själva också. " Det är inte bara ens fel när två träter."

Jag tycker att ni som funderar på att välja Eksjöhus inte ska läsa allt som finns skrivet på detta forum utan lyssna till ert förnuft och leta rätt på folk som faktiskt är nöjda med sina Eksjöhus. Det finns många av den sorten också!!

Vill bara tillägga att vi har byggt i helt egen regi (lösvirke) och inte med Eksjö. Vill inte att någon ska tro att jag är partisk på något sätt.
 
Jag tycker att man ska skaffa sig egna referenser på både säljare och entreprenör.
Har själv byggt med Eksjöhus och det har fungerat bra.
Har en granne som byggt med annan husleverantör och de hade besiktning 2001, de har inte flyttat in ännu (2005).

Så om man ska suga åt sig allt som skrivs här på forumet så ska man nog inte bygga hus, då alla (vågar jag påstå) husleverantörer har haft något strul.

Så ett råd kolla referenser och fråga mycket (finns inga dumma frågor).

Tack för mig och lycka till.
 
Jarppan och Mastermind mfl.

Om man nu läser alla inlägg angående Eksjöhus så får man uppfattningen att ingenting fungerar vad gäller dom, att det största problemet ligger hos Eksjöhus centralt och deras organisation, när det oftast faktiskt är entreprenören som felar.
Bara för det varit mycket problem i era husbyggen behöver det inte betyda att hela Eksjöhus är kassa, en åsikt som jag tycker utstrålas i de flesta av era inlägg. Med detta vill jag inte förringa era problem utan förmedla en mer nyanserad bild av Eksjöhus.

Har byggt Eksjöhus, iofs inte i Stockholm.
Det har varit vissa problem, men det har alltid löst sig utan några alltför stora åtgärder från min sida. I mitt fall har både Eksjöhus "centralt" och entreprenören skött sig mycket bra vid reklamationer och fel, detta tror jag också har påverkats av en bra säljare som har hjälpt till med att "ligga på" Eksjöhus när det har uppstått problem.
Ett exempel från mina erfarenheter med Eksjöhus vilja att hjälpa till trots att hela felet faktiskt i detta fall var entreprenörens:
Efter ett år i huset började springor större än toleranskraven att uppträda i alla parkettgolv, golvet besiktigades och det konstaterades att det var ett läggningsfel, entreprenören hade limmat för dåligt.
Efter lite brevväxling löste det sig dock smidigt, Eksjöhus tog kostnaden för 120 m2 ny Askparkett (trots att de inte var ansvariga för detta fel) och entreprenören tog på sig rivningen/inläggningen av golvet. Total kostnad för att åtgärda detta var ca 60.000-70.000:- , noll kr för mig.
Detta är bara en av flera bra erfarenheter jag har av Eksjöhus sätt att hantera de fel som trots allt kan uppstå.

 
Bra att se lite olika inlägg om Eksjöhus, när man börjar kolla in hustillverkare så tycker man att man hittar mycket om krångel lite var stans, men när man kollar upp det hela lite noggrannare så märker man att mycket kommer från samma källa, TV, tidningar, inlägg på detta forum och hemsida handlar nästan alla om samma bygge som gått fel. För att välja rätt husleverantör behöver man som KlasL säger se till att skaffa sig egna referenser både vad gäller hustillverkare, säljare och även gärna på hantverkare. Det är inte så svårt eftersom hustillverkarna gärna förmedlar kontakter med andra som byggt, tänk då bara på att dessa referenser är valda av säljaren och att referenserna kanske får ersättning om det går till köp = kan påverka objektiviteten, därför är det bra att kolla även med "egna" referenser.

 
En sak säger du, "Byggfadern", som jag håller med om till 100%:
"...Det är inte så svårt eftersom hustillverkarna gärna förmedlar kontakter med andra som byggt, tänk då bara på att dessa referenser är valda av säljaren och att referenserna kanske får ersättning om det går till köp = kan påverka objektiviteten, därför är det bra att kolla även med "egna" referenser. "

Jag tror man kan få egna, oberoende referenser exempelvis genom säljarens referensfamilj - fråga dem vid besöket om de känner andra kunder som haft samma byggkonstellation. Om man inte kan hitta helt egna alltså. (Vilket t.ex. vi gjorde.)

Maria_W: Vi har inte klankat på folk som tror sig ha hittat sitt drömhus, det måste bygga på en missuppfattning. Tvärtom tycker vi att folk måste ha ögonen öppna när de ger sig in i en stor affär och på så sätt hitta sitt drömhus!

Jag undrar också hur du kan uttala dig om att Eksjöhus INTE har ansvar för allt som gick fel i vårt bygge. Bara för att det råkar finnas ett ordspråk som säger att det inte är ens fel om två träter så behöver det inte betyda att det kan tillämpas på alla tvister. Tvärtom kan Sveriges domstolar dag ut och dag in faktiskt peka ut i tvist efter tvist att det är ens fel.

Lustigt att du nämner just Trosa där den som var vår referens bor. De sa att de var mycket nöjda. När vi sedan ringde dem långt senare - efter att vi fått allt vårt strul - så visade det sig att de haft en mängd problem som de helt enkelt inte nämnt eller missat. Därför tycker jag att rådet ovan är utmärkt - lita inte bara på de referenser som husfirmorna tar fram, leta upp egna!

Vid det här laget har vi även kontakt med fler just i Trosa som är missnöjda eksjöhuskunder.
 
Själv får vi "Det kostar inte så mycket" som prisuppgift när vi frågar på saker, tex ska 2 fönster flyttas & då är "Det kostar inte så mycket" jävligt träligt att höra. Nästa gång säljaren säger så ska jag kasta fram ett papper där det står att allt över 500:- får han/Eksjöhus stå för, eftersom 500:- "inte är så mycket". >:(

*edit* Sådär, det ska tydligen täckas upp av de extra 35k han lagt in i kalkylen
 
De fall med missnöjda Eksjöhuskunder som har synts i media har uppkommit genom att entreprenörer inte har gjort vad de skulle. Detta är sådant som kan hända alla husleverantörer, men det som verkar skilja Eksjöhus från andra är att när det går snett med en entreprenör så ställer inte Eksjöhus upp för kunden. Trots att man har rekommenderat entreprenören från början och har en maktposition (inga fler jobb) som man enkelt kunde utnyttja för att få entreprenören att göra rätt för sig så låter man kunden ta hela det jobbet.

Av ovanstående anledning så valde vi tidigt bort Eksjöhus i vår urvalsprocess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.