Jag har en 1,5 planare som jag har isolerat ner till takfot. Plasten ligger alltså till takfot också. Mellan kattvind och borum är det bara dubbla skivor, inspektionslucka och nått eluttag. Ingen ventilation i kattvind.
I rummen sitter det friskluftventiler i varje rum och huset värms av en nibe 750 som är kopplad till 3st "luftinsug" på övervåningen.

Problemet är att det luktar lite "vind" uppe.
Jag antar att kattvindarna (4st) måste ventileras på nått sätt.

Vad är bästa sätt? Friskluftventiler mellan kattvind-ute eller ventiler mellan kattvind-borum?

Eller nån annan smart lösning.

Skulle kanske inte ha isolerat till takfot såhär i efterhand.
 
Det normala är väl bara ventilationsgaller ca 10x30 cm genom väggen mellan kattvinden och bostadsutrymmet. En fördel med varm-isolerad kattvind är ju att den enkelt kan användas för viss förvaring också.
 
Hej.
Tack. Jag har tänkt att prova det först faktiskt. Undrar bara om det räcker. Jag antar att det luktar vind eftersom det är instängt på kattvinden och läcker ut i borummet. Antingen blir det väl bättre eller sämre.
Man får väl prova.
 
JA nog hade jag också ventilerat mellan kattvind och bostadsutrymme, då blir det inte kalldrag därifrån iaf.
 
Luktar det lika i båda kattvindarna? Döda möss? Jag har liknande kattvindar där isoleringen och plasten är i yttertaket, men de är helt luktfria, de har ingen ventilation alls. Jag tänker på fukt? Är det ett nybyggt hus eller tilläggsisolerat?
 
Det luktar inte döda möss (har varit med om det förut). Det luktar inte illa mer instängt. Man känner att det kommer från inspektionsluckan och eluttaget (där det är mest fri väg för luften).
Det är ett nybyggt hus.
 
Jag har 4 kattvindar och det luktar i alla fast olika mycket
 
Om det är nybyggt, kan det inte vara emissioner från materialen? Då kommer det att klinga av med tiden
 
Nja. Det är 3 år sedan övervåningen blev färdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.