Hej,

I ett rum i mitt hus samlas det ett vitt damm, när jag drar fingrarna på bordet ser det ut som jag dragit fingrarna genom en hög med mjöl.

Det samlas relativt fort, på 2 dagar är det ett täcke på golv och bord efter att jag våt torkat.

Någon som har en idé om var detta kan komma ifrån. damm i andra rum har en mer grå "vanlig färg". Tycker det är så konstigt att denna typen samlas just i ett enda rum och i sådana mängder. Jag googlade och det enda jag kunde hitta som passade in var om man hade linoleummatta, men jag har vanligt laminatgolv.


IMG_0740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart bor du?
Kan du har något träd eller någon buske strax utanför det rummet som släpper pollen som kommer in i just det rummet?
 
Hej,

Det står ett äpple träd och en syren till vänster om huset men det är inte ett enda löv eller något annat på dom, producerar de pollen ändå? (ursäkta okunskapen :) )
 
Nej, det gör de inte, och pollen är dessutom gult. Det kan inte vara nåt kalkat tak som börjat "släppa ifrån sig"? Eller nån felaktigt använd golvpolish som torkat?
 
Som nämns ovan, var taket det första som slog mig.
Känn efter i taket. Det kan vara både kalkfärg och material med kalk som släpper.
 
Har du luftfuktare? Sådana kan ge kalksten i rummet om vattnet inte avhärdas.
 
Tack för alla snabba svar!

Jag har dragit händerna längs tag och lister men får inget på händerna då, har heller ingen luftfuktare.

Angående golvpolish så vet jag faktiskt inte då jag inte använt något sådant sedan jag flyttade in för 1,5 år sedan men vet inte hur förra ägaren gjorde. Dock så kan möjligheten finnas då det är enda rum som golven skiljer sig från resterande av nedervåningen.
 
Två vanliga anledningar:
Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).
Väggar som målats med sk miljöfärg baserad på cellulosa.
 
När jag tänker på saken, kan även vara gipsdamm i tilluftskanal. Oftast i nya hus där man glömt plombera ventilationen vid slipning/målning av ytskikt.
 
per solsjö skrev:
Två vanliga anledningar:
Fibrer från isolering på vind som läcker ner via öppningar och otätheter i innertak. Förekommer mest i mek vent hus (hus med undertryck).
Väggar som målats med sk miljöfärg baserad på cellulosa.
per solsjö skrev:
När jag tänker på saken, kan även vara gipsdamm i tilluftskanal. Oftast i nya hus där man glömt plombera ventilationen vid slipning/målning av ytskikt.
Väggarna är tapetserade och huset är inte nytt :)

Tack för alla svar!

Jag får helt enkelt testa att måla om taket och se om det hjälper.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.