Workingclasshero skrev:
Eller en flaska med vatten som läcker genom en slang, vid ett visst viktförhållande ramlar en motvikt ner och vrider reglaget med hjälp av ett snore.
Intressant. Problemet är bara att fylla flaskan med rätt mängd vatten som motsvarar den tid tills nästa gång vi råkar få lust att åka ut till stugan. Men det kan gå :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
GK100 skrev:
Den har ju redan anslutningsplint för yttre styrning/termostat använd den.
Intressant. Jag kollade specen nu och såg vad du menade. Frågan är hur man nyttjar den? Vad innebär "extern blockering"?
BTW så har jag tidigare ställt frågan till värmebaronen om det fanns någon bra lösning att styra MP4 på distans och då fick jag ett nej så därför grävde i jag så djupt i specarna...
 
Mikael_L
Dublin skrev:
Intressant. Jag kollade specen nu och såg vad du menade. Frågan är hur man nyttjar den? Vad innebär "extern blockering"?
Kolla sid 11 i den Tekniska handledningen.
Mellan anslutning 1 och 3 på anslutningsplinten i pannan kan du blockera värmen.

Den är vid leverans byglad, så kontaktor (12) alltid är dragen och termostaten alltid bestämmer till och frånslag av värmepatronen.

Ta bort denna bygel och ersätt med en extern termostat, som bryter denna krets när önskad temp uppnås, så är du hemma.
Sätt en fjärrstyrd brytare parallellt över denna termostat, då den sluter så byglas kretsen förbi termostaten och pannans egna termostat bestämmer temperaturen igen.
 
Redigerat:
Här har man ansträngt sig med många kreativa lösningar och så kommer ni med sådana självklarheter som styrningar hit och dit med bygel och sånt . Nää blir inte glad.......

Prutte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael, måste bara säga, att RIKTIGA män läser inte bruksanvisningen, RIKTIGA

Prutte
 
  • Gilla
slacker och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag sitter och kissar också ... :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis!
Bara för att det finns en färdig funktion så finns det ju inget som hindrar att man bygger en egen, mycket bättre!
Humph!
 
Just precis, varför använda något färdigt då man kan göra själv.....

Prutte
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Ja först tänkte jag föreslå:
En mobiltelefon med vibration påslaget som ligger på ett lutande plan.
Så när man ringer den så glider den ner
mot en råttfälla som slår igen och ett snöre knutet på dess bygel
drar en hoptejpad tändsticka och stubintråd mot ett plån, borta vid ytterväggen.
Stubintråden löper ut genom väggen bort till utomhuspoolen
där en dynamitgubbe spränger upp ett hål i poolen
vattnet rinner ut och i en ränna som är byggd bort till transformatorkiosken
och där rinner vattnet genom ett skovelhjul och vrider runt en
växellåda för att få mer kraft
som sen vrider en arm som förändrar lindningsomkopplaren på transformatorn
och höjer spänningen till 400V
så det blir full värme i stugan.



Men det var bara ett problem, lägsta steget på lindningsomkopplaren medger nog bara en sänkning nedåt 360V som mest. Så det blir nog inte tillräckligt kallt i stugan.

Men annars är det ju en bra lösning.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tänkte inte på det... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vem kommer ihåg Storm.P.?
 
Värst vad ni har blivit kreativa så här på fredags eftermiddagen. Men jag är lite besviken att ingen triggat på min ursprungliga idé om ett servo. Det finns väl servon som går att ställa in med bra precision och som borde gå att fjärrstyra?
 
Dublin skrev:
Värst vad ni har blivit kreativa så här på fredags eftermiddagen. Men jag är lite besviken att ingen triggat på min ursprungliga idé om ett servo. Det finns väl servon som går att ställa in med bra precision och som borde gå att fjärrstyra?
Ja, RC-servon har bra precsion och det lär finnas sådana som är starka nog så kan du bara ordna det mekaniska så är resten lösbart också. Det finns färdiga RC-kontroller som du kan styra från en Raspberry Pi och med den så kan du ju ju mäta och styra allt du vill. Jag har en överbliven Dovado-3G router som du kan få köpa billigt för att få en internetkoppling.

Man skulle t.ex. tänka sig bygga något som återfyller poolen som Mikael_L sprängde i småbitar :D
 
Ett sådant här Gsm-relä är en färdig lösning och har dom funktionerna som du behöver.
Extern tempgivare, så du behöver ingen termostat, och går finns för 5-35VDC eller 230VAC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.