Demmpa skrev:
Vår fjärrvärmecentral förbrukar max 40W el när den är i drift (vintertid) och max 20W el (sommartid, stillastående cirkulationspump) när den är i drift. Så totala elförbrukningen över ett helt år blir 0,04*24*8*31+0,02*24*4*30 = 238+57 = 295kWh
Nu har jag tagit i rejält i överlant.
Cirkulationspumpen förbrukar just nu 8W, som max kan den ligga på 22W men den ligger aldrig uppe på den nivån.
Å andra sidan så innehåller en värmepumpsanläggning samma cirkpump, så man kan liksom inte räkna bort den för värmepumpen heller.
 
FG skrev:
Jo visst. Men den fasta avgiften är konstant och måste betalas oavsett vilken uppvärmning man har och eftersom den inte har något att göra med hur många kWh man förbrukar så räknar jag inte in den. I vissa områden får man betala högre avgift ju mer el man köper och då är det däremot relevant att räkna in den.
Jo, det har den visst det. Jag har inte hört talas om en enda abonnemangsform där man åtminstone inte har olika avgifter för huvudsäkringsstorlek. Och skulle jag köra huset på elvärme, så behövde jag större huvudsäkringar.

Nu har vi inte det här i Partille, utan istället har vi Sveriges brantaste effekttaxa. Om jag hade en elvärmelast som bas i systemet och fick lägga till de toppar jag har idag, så skulle det bli en del hundralappar till i månaden bara i effektavgift. (Eller så fick jag ha värmeanläggning med konstigt programmerad effektvakt).
 
Lexington skrev:
Som jag fattar det ingår grävningen i nyanslutningen, inte installationen.
Då är det ett dyrt pris. Hela klabbet kostade oss ~35 000:- när vi fick det installerat. Och det var med grävning, central+anslutning, bortforsling av den gamla pannan osv. Alltså allt som behövdes från gammal olje/elpanna till fjärrvärme igång. (Sedan betalade vi extra på det för taxa 4).

Detta var vid anslutning av ett helt område, inte "efteranslutning". Jag vet inte hur de priserna ser ut idag.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det har den visst det. Jag har inte hört talas om en enda abonnemangsform där man åtminstone inte har olika avgifter för huvudsäkringsstorlek. Och skulle jag köra huset på elvärme, så behövde jag större huvudsäkringar.

Nu har vi inte det här i Partille, utan istället har vi Sveriges brantaste effekttaxa. Om jag hade en elvärmelast som bas i systemet och fick lägga till de toppar jag har idag, så skulle det bli en del hundralappar till i månaden bara i effektavgift. (Eller så fick jag ha värmeanläggning med konstigt programmerad effektvakt).
I Göteborg har vi än så länge inte olika taxor för mätarsäkringar. Det ingår 63A mätarsäkring i elnätsavgiften som är 1465 kr för 2016. Vill man ha mer än 63A så får man betala mer så klart, men det lär vara ovanligt att man behöver mer än så i en villa.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Då är det ett dyrt pris. Hela klabbet kostade oss ~35 000:- när vi fick det installerat. Och det var med grävning, central+anslutning, bortforsling av den gamla pannan osv. Alltså allt som behövdes från gammal olje/elpanna till fjärrvärme igång. (Sedan betalade vi extra på det för taxa 4).

Detta var vid anslutning av ett helt område, inte "efteranslutning". Jag vet inte hur de priserna ser ut idag.
Det är nog du som har fått ett ovanligt bra pris :). 35 000 kr för fjärrvärmeinstallation och fiber är rena lottovinsten.
 
FG skrev:
Det är nog du som har fått ett ovanligt bra pris :). 35 000 kr för fjärrvärmeinstallation och fiber är rena lottovinsten.
Ja, fiber var lottovinst. Det skulle kostat pengar, men eftersom någon på Hisingen missförstått så blev det gratis för alla! :) Det var positivt.
 
FG skrev:
I Göteborg har vi än så länge inte olika taxor för mätarsäkringar. Det ingår 63A mätarsäkring i elnätsavgiften som är 1465 kr för 2016. Vill man ha mer än 63A så får man betala mer så klart, men det lär vara ovanligt att man behöver mer än så i en villa.
Och i Partille (Partille Energi, helägt dotterbolag till Göteborg Energi) så har vi som sagt den brantaste effekttaxan i Sverige. Så vänta bara... Kommer snart till en elmätare nära dig...
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Jag ligger med E-off på 1 kr påe kWh i Nätavgift och de ska höja de närmaste 4 åern med 7% per år det kommer bli regält dyrt.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Men det varierar som sagt över landet, mycket beroende på graden av "gratis" värme som finns tillgänglig osv. Här är exv. utveckling i Göteborg de senaste tio åren: [länk]

Så, det beror återigen på lokala förhållanden, mer än vad elpriset gör.
Grafen över prisutvecklingen 2006-2016 ger en lite missvisande bild. Hade den sträckt sig över fler år hade det sett annorlunda ut. Prisökningen av taxorna var tydligen 35 % 2000-2005 och dessutom har hyrkostnaden för deras kunder ökat omkring 20 % över KPI utan anledning.

http://www.gp.se/nyheter/1.124578-kronikan-6-10-markliga-okningar-av-fjarrvarmepriset
 
Redigerat:
FG skrev:
Grafen över prisutvecklingen 2006-2016 ger en lite missvisande bild. Hade den sträckt sig över fler år hade det sett annorlunda ut. Prisökningen av taxorna var tydligen 35 % 2000-2005 och dessutom har hyrkostnaden för deras kunder ökat omkring 20 % över KPI utan anledning.

[länk]
Fast vänder man på steken så kan man istället se att klagomålen från 2005 då verkar ha tagit skruv, eftersom prisutvecklingen efter det varit bra. (Detta som man i artikeln så riktigt påpekar till skillnad från Fortum i Stockholm).

Så, återigen. Det är klart att man tar en risk när man väljer fjärrvärme. Inte tu tal om den saken. Men man tar en risk när man väljer elbaserad uppvärmning också. Dessa risker är svåra att jämföra eftersom de är olika. De skiljer i område som påverkas, de skiljer i lokal politisk risk, kontra nationell osv. osv.

Bedömt så är dock elens framtid som uppvärmningskälla hotad. Med den press som sätts på vår elproduktion från (framförallt) ett av våra regeringspartier, så är både produktionskostnaden och priset till kund osäkert framöver. Värt att ta med i beaktningen är att produktionskostnaden inte är allt. Man har ungefär samma produktionskostnad i Danmark som vi har här, dvs man säljer till ungefär samma pris. Men konsumenterna de får betala ett pris som är mellan tre och fyra gånger så högt som här. Det finns naturligtvis inte ett elbolag i Sverige som inte girigt ser på de priser man kan ta ut på den Danska och Tyska marknaden. Det finns gott om utrymme uppåt.

Ser man till just kontinenten så eldar man ju då naturligtvis allt annat än el, just pga kostnaden. Fossilbränslen är t ex mycket populära i Tyskland både innan och efter "Energiwende". Och det är bla därför vi i Sverige med nuvarande energimix släpper ju försvinnande små mängder CO2 jämfört med exv. Tyskland per familj, så den så kallade "miljövänliga" politik som förs kan man på goda grunder som miljövän ställa sig skeptisk till.

Så, summa summarum, det är svårt att sia, och särskilt om den framtida elmarknaden i Sverige.
 
Mikael_L
Fjärrvärme är helt klart ett problematiskt energislag.
Dels anser jag att den bör öka, för både miljön och tekniken.
Det är smått idiotiskt att använda högvärdiga energislag såsom el och olja m.fl. för att producera värme, det lågvärdigaste energislaget.
I en framtid är det kanske djupborrad bergvärme (termisk energi) och spillvärme från andra aktiviteter som helt enkelt får lov att vara huvudsakliga värmekällor.

Men å andra sidan har vi det besvärliga med monopolsituationen som uppstår när man anslutit sig.
Ta Uppsala som exempel.
För en massa år sedan anslöt sig massvis med hushåll till FjV, den var billig och driftsäker.
Sen köpte Vattenfall verksamheten för kanske lite drygt 10 år sedan, och en lång räcka av svårsmälta prishöjningar skedde. Nu kostar det mer att värma med FjV än med direktverkande el i Uppsala.
Fjärrvärmepriset är 80 öre per kWh + en årsavgift på 4035:-
https://www.vattenfall.se/globalassets/fjarrvarme/orter-privat/prislista-fjarrvarme-uppsala-2016.pdf
(För mig skulle det alltså kosta ca 1:50 per kWh)

Och elpriset är just nu ca 60-70 öre + energiöverföringsavgift.
https://www.elprisguiden.se/elpriser/lista/bundet+elpris+1+ar

Så skulle jag bygga idag är direktverkande el absolut ett vettigt alternativ till fjärrvärme.
 
  • Gilla
  • Wow
john.h och 5 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
"Komplett installation Fjärrvärmeväxlare, inkl växlare. Pris från 46 300 kr. Arbetskostnad 15 890 kr"

Fjärrvärmebolagen tar rätt rejält betalt för fjärrvärmecentralerna och arbetet. Materialet kostar alltså 30 410 kr. En central kan man köpa för omkring 17 000 kr så bolagen köper förmodligen in dessa för runt 10 000 kr. 16 000 kr i arbetskostnad för något som en person installerar på en dag, drygt 2000 kr i timmen?
Har också beställt en ny värmeväxlare. offerten ligger på ca 54000;- och avdrag för ROT 7500:-
Har bytt från enrörs till tvårörs. Så förutom att hänga upp växlaren på väggen behöver man kapa ingående rör och montera nya kranar. Därefter är det bara att ansluta till nya uttag uppe i taket. Uppskattar att det kommer att gå åt ca 2 meter rör. Såg att man tar 1000:- för flytt datacentralen som sänder uppgifter om förbrukning till Mälarenergi.. Innan jag bestämde mig för byte kollade jag på nätet vad en Fjärrvärmecentrqal kostade och fick upp Dannefos för ca 20000:- Så visst kan man klassa kostnaden för byte av växlare som ockerpriser. En skaplig skillnad mellan 54000:- och ca 20000:- med tanke på att rördragningen fram till den nya växlaren var klar. Lite bökigt att få ut den gamla växlaren so i offerten ingår att jag tar fram vinkelslipen och sågar sönder den gamla växlaren och transporterar bort den till återbruket.
Ps!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har fuskat lite när jag bytte till två rörs värme. Monterade in två T-rörs uttag så på söderväggen kommer jag att montera upp två lådor men vaccumtuber. Tror att det var totalt 24 rör. Ska ha dom på väggen för att få ut maximal värme på hösten till vintern då fjärrvärmepriset är som högst. Har dessvärre inte kollat om det blir lönsamt med vaccumtuber eftersom grundpriset på fjärrvärmen är så hög att det knappas är lönsamt att anlita ett företag som installerar vaccumtuber.. Har dock inte kollat vad som händer med fjärrvärmedatorn om den visar att vattnet som passerat värmeelementen är mycket varmare än vattnet från värmeväxlaren till elementen. Räknar med att en satsning på ett DIY projekt att installera vaccumröre själv blir så billig att det kan löna sig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fjärrvärme är helt klart ett problematiskt energislag.
Dels anser jag att den bör öka, för både miljön och tekniken.
Det är smått idiotiskt att använda högvärdiga energislag såsom el och olja m.fl. för att producera värme, det lågvärdigaste energislaget.
I en framtid är det kanske djupborrad bergvärme (termisk energi) och spillvärme från andra aktiviteter som helt enkelt får lov att vara huvudsakliga värmekällor.

Men å andra sidan har vi det besvärliga med monopolsituationen som uppstår när man anslutit sig.
Ta Uppsala som exempel.
För en massa år sedan anslöt sig massvis med hushåll till FjV, den var billig och driftsäker.
Sen köpte Vattenfall verksamheten för kanske lite drygt 10 år sedan, och en lång räcka av svårsmälta prishöjningar skedde. Nu kostar det mer att värma med FjV än med direktverkande el i Uppsala.
Fjärrvärmepriset är 80 öre per kWh + en årsavgift på 4035:-
[länk]
(För mig skulle det alltså kosta ca 1:50 per kWh)

Och elpriset är just nu ca 60-70 öre + energiöverföringsavgift.
[länk]

Så skulle jag bygga idag är direktverkande el absolut ett vettigt alternativ till fjärrvärme.
Är ju lite kul med trådarkeologi när den nu väcktes igen. Jag har ett äldre fjärrvärmeavtal så jag betalar inte de här priserna, men om man skulle teckna nytt idag i Partille så kan man antingen hyra:

  1. 364:-/mån plus 90,60 SEK per kWh,
  2. äga: 33800:- insats samma taxa för värmen,
  3. eller lägga in en insats (då ingår äga ovan): 89400:- + 68.10 SEK kWh.

Elpriset kostar just nu inte 60-70 öre plus avgift... Men det skulle eventuellt fortfarande gå att få vettigare pris med bergvärme?

Vi råkade hoppa på ett mycket bra avtal, mer eller mindre ren tur, det låg ingen djup insikt bakom det, och den som installerade direktverkande el gjorde som det ser ut nu en rejäl felbedömning. Iaf de närmaste tio åren.

Men det är lätt att vara efterklok, och fortsatt svårt att sia, särskilt om framtiden. Jag har förlorat mer på min skepsis mot börsen, än vad jag vunnit på rätt värmeavtal sedan 2016 (ja egentligen 2006 för egen del)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.