I stugan har jag en elpanna som vintertid står på underhållsvärme. Jag försöker hitta en lösning för att kunna reglera värmen på distans. Problemet är att pannan inte är anpassad för det. Jag behöver hitta en lösning där jag kan vrida på ett vred på distans. Noggrannheten är inte jätteviktig; pannan står på ca 10 grader som underhållsvärme och jag behöver kunna vrida upp till ca 50 grader.

Det är vattenburen värme och elementen har termostater.

Det finns ju lösningar med GSM moduler där man kan trigga tillslag/frånslag - det jag behöver hitta är något servo/motor med två lägen som kan justeras och kopplas mot en GSM modul för styrning på distans. Helst vill jag även ha någon återkoppling på vad vredet är inställt på.

Nån som har någon klurig idé på lösning?
 
Vad är det för elpanna du har?
Många har möjlighet att styra parallellförskjutning av värmekurvan via extern ingång
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är väl utgående shunt som du vill vrida om? Finns motorer för att göra detta. http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-motor-till-shuntventil/

Sen behöver du kanske lite elektornik för att styra den men den länkade har ändlägesbrytare som stoppar den när den snurrat tillräckligt, visserligen med fasta lägen så du skulle isåfall vilja ha en med justerbara ändlägesbrytare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dubbla termostater och ett relä som växlar mellan.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
prototypen skrev:
Dubbla termostater och ett relä som växlar mellan.

Protte
Absolut möjligt, men då måste jag in och meka i min (nästan) nya panna, och det vill jag helst undvika.
 
Använd en 230v shuntmotor som servo? Du behöver ju då bara bygga den mekaniska delen/monteringen
 
Sätt en kontaktor före med en termostat satt på 10 grader och ett relä som kopplar förbi 10 graders termostaten när pannan ska gå för fullt.

Inga ingrepp i pannan.
Ingen mekanik som trasslar.

Protte
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
prototypen skrev:
Sätt en kontaktor före med en termostat satt på 10 grader och ett relä som kopplar förbi 10 graders termostaten när pannan ska gå för fullt.

Inga ingrepp i pannan.
Ingen mekanik som trasslar.

Protte
Hm, det var inte den lösning som jag såg framför mig, men det låter ju riktigt smart. Enda lilla kruxet är att jag måste meka på 230v sidan. Finns det kontaktorer med inbyggd termostat?
 
har du kollat med tillverkaren? Ingen ide att uppfinna hjulet om de kanske har tittat på de själva eftersom fjärrstyrning med mobil är ganska aktuellt. Det såg ju ut att finnas en sats med utegivare så kanske går det att styra den på nåt vis.
 
Det finns termostater med kontakter som skulle tåla strömmen till pannan med överkopplingen skull ändå behöva en kontaktor.

Ett snöre runt ratten med en vikt som hålls uppe med en elektromagnet.
GSM prylen slår av strömmen till elektromagneten, vikten faller och drar runt ratten med snöret.
Fritt från behörighets krävande el.

Protte
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Eller en flaska med vatten som läcker genom en slang, vid ett visst viktförhållande ramlar en motvikt ner och vrider reglaget med hjälp av ett snore.
 
  • Gilla
ducc1 och 1 till
  • Laddar…
Den har ju redan anslutningsplint för yttre styrning/termostat använd den.
 
prototypen skrev:
Det finns termostater med kontakter som skulle tåla strömmen till pannan med överkopplingen skull ändå behöva en kontaktor.

Ett snöre runt ratten med en vikt som hålls uppe med en elektromagnet.
GSM prylen slår av strömmen till elektromagneten, vikten faller och drar runt ratten med snöret.
Fritt från behörighets krävande el.

Protte
Tack för tipset, nu börjar det bli riktigt kreativt :)

Jag drar mig inte för att koppla lite el även om jag inte är behörig. Får jag bara koll på hur det ska göras kan jag säkert få ihop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.