Blir helt vill av husmarknaden. Jag har tomt på 2700 kvm med ett hus på 40 kvm och ett annat på 40 kvm som skall rivas pga att golvbjälkar och reglar är ruttna. På den plats där detta hus står skall det byggas ett nytt. Det gamla huset byggt 1952 har stått på en krypgrund.

20160124_144228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Vid kontakt med Värmdö kommun så ligger tomten utanför detaljplanelagt område, så det är ok att bygga större. Jag hade tänkt mig en byggyta på cirka 80-90 kvm. Det gamla huset har stått på en krypgrund (därav problemen). Huset ligger cirka 6 meter upp från gräsmattan.

20151128_113417 beskuren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra huset är en väskuststuga

husen 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tittat på timmerhus, Nordiska Naturhem AB

https://www.facebook.com/naturhem/?pnref=story

,men även tittat på traditionella fritidshus från våra vanliga hustillverkare. Eftersom husen ligger i vinkel vill jag inte att höjd och utseende skiljer sig alltför mycket.

Frågor

1, Kan man ha ett timmerhus i vinkel mot ett traditionellt fritidshus?
2. Tips på bra rivningsfirmor ?
3. Skall jag ha kvar krypgrunden och ställa utbyggnaden på plintar lr ska jag ta bort krypgrunden?
4. Förslag på hus i 1 plan med utrymme till loft i halva delen av huset.

Det blev lite rörigt det här men det är precis så man känner att man skall riva det hus man haft i 15 år och inte är så hemma med husbyggeri.

Tacksam för förslag
 
1, Kan man ha ett timmerhus i vinkel mot ett traditionellt fritidshus?
Ja, definitivt. Tittar du på gamla gårdar kan byggnaderna vara allt ifrån medeltiden till nutid (som min). Jag har till och med bronsåldersgrunder på tomten.

2. Tips på bra rivningsfirmor ?
Börja med att lägga ut en bortskänkesannons på allt på blocket, alternativt en annons med "ta vad du vill ha på lördag, vi bjuder på kaffe och hembakat". Bra nyckelord: Fönster växthus, ved, virke, ytterdörr, dörr, dörrar, köksskåp osv

3. Skall jag ha kvar krypgrunden och ställa utbyggnaden på plintar lr ska jag ta bort krypgrunden?
Personligen skulle jag välja plintar, det är lerigt på Värmdö (bott där själv) och det är lättare att se till att det inte finns stillastående vatten/fukt under grunden då.
 
  • Gilla
henkop och 1 till
  • Laddar…
1. Ja
2. Prata med kommunen
3.plintar men välj höjd så att du kan underhålla.
Lägg marksepararionsduk och ett kapilärbrytande lager grus och se till att inte fukt kan kondensera under vår o sommar temperaturstyrda ventiler samt ordna så att smältvatten och takavvattning inte påverkar..lycka till


Per Kåre Eriksson skrev:
Blir helt vill av husmarknaden. Jag har tomt på 2700 kvm med ett hus på 40 kvm och ett annat på 40 kvm som skall rivas pga att golvbjälkar och reglar är ruttna. På den plats där detta hus står skall det byggas ett nytt. Det gamla huset byggt 1952 har stått på en krypgrund.

[bild] .

Vid kontakt med Värmdö kommun så ligger tomten utanför detaljplanelagt område, så det är ok att bygga större. Jag hade tänkt mig en byggyta på cirka 80-90 kvm. Det gamla huset har stått på en krypgrund (därav problemen). Huset ligger cirka 6 meter upp från gräsmattan.

[bild]

Det andra huset är en väskuststuga

[bild]

Jag har tittat på timmerhus, Nordiska Naturhem AB

[länk]

,men även tittat på traditionella fritidshus från våra vanliga hustillverkare. Eftersom husen ligger i vinkel vill jag inte att höjd och utseende skiljer sig alltför mycket.

Frågor

1, Kan man ha ett timmerhus i vinkel mot ett traditionellt fritidshus?
2. Tips på bra rivningsfirmor ?
3. Skall jag ha kvar krypgrunden och ställa utbyggnaden på plintar lr ska jag ta bort krypgrunden?
4. Förslag på hus i 1 plan med utrymme till loft i halva delen av huset.

Det blev lite rörigt det här men det är precis så man känner att man skall riva det hus man haft i 15 år och inte är så hemma med husbyggeri.

Tacksam för förslag
 
  • Gilla
Per Kåre Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.