ceson skrev:
Har du kollat in Welding tips and tricks? Där finns mycket kunskap.
Japp den är riktigt bra. Dock har jag mest tittat på pinnsvetsning då jag inte här någon gas än :)

Senaste budet från min lokale AGA leverantör var 2595kr inkl. moms för en 5l friköpt tub. Vi får se om det gäller då jag tänkte åka dit inom en nära framtid.
 
Satsa på en bra svetshjälm. Tänk på att TIG har en högre ljusintensitet än t ex MMA så att glaset i hjälmen ger tillräckligt skydd för ögonen.

Ett par tunna handskar avsedda för TIG-svetsning är också skönt att ha. Vanliga handskar blir lätt klumpiga.

När du ska slipa spetsen på elektroden så tänk på att slipa i riktning mot spetsen annars kan det vara svårare att få en stabil ljusbåge. Svårt att förklara, men du vill ha spåren efter kornen i slipskivan i riktning mot spetsen och inte runt om.
 
20150522_114314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tag i en begagnad Speedglas för ett årsedan. Sjuk nöjd med den. Fått byta en skruv till visiret men allt finns ju som reservdelar.

Bra handfast tips om elektrodslipning. Det är ju sådanna detaljer en glad amatör inte har en aning om.

Vad gäller gas så får man 10% rabatt på ALbee om man anger rabattkod: Blocket2016
 
  • Gilla
kimpano och 1 till
  • Laddar…
Kör eget inom rostfri rörsvetsning. Förbrukar cirka 90 st 20 liters tuber per år.
Jag har 80% rabatt på Air Liquides bruttopristlista. Vilket innebär att jag betalar 225 kr ex moms för fyllning av 20 liters Arcal Prime (Argon). Som ett exempel. Dealade till mig 4 st tuber som hyresfria.

I mitt fall tittade jag även på Albee att ha hemma i garaget. Dock kostade denna 2900 ex moms att friköpa. Sedan cirka 650 kr ex moms att fylla. Vilket innebär rätt många fyllningar av en vanlig 20 liters tub.

Hade strandmöllen som leverantör och där betalade jag 780 ex moms för fyllning på motsvarande tub....

AGA är ännu dyrare!

Så har ni lite att jämföra med :)
 
Nu i morse var jag hos den lokala AGA handlaren och köpte mig en 5l tub. 2445kr inkl moms det tycker jag var helt ok.
 
Jag hittade dessa infosidor hos Miller. ( Miller är en stor Amerikansk svetstillverkare.)
Jag har noterat att just svetsning är ett område där det på nätet finns väldigt mycket tyckande skrivet som fakta.
Man ser då man söker på nätet ganska snart tips som är helt felaktiga eller vrickade.
( Naturligtvis på andra forum är Byggahus :) )
Millers tips bör dock vara pålitliga..
generella tips
https://www.millerwelds.com/resources/welding-resources
TIG
https://www.millerwelds.com/resources/welding-resources/tig-welding-resources
 
Kan tipsa om ett par bra svenska böcker:
Fakta om bågsvetsning
Fakta om TIG

Bägge utgivna av Liber.
Författare Thomas Hällman och Ivar Henriksson.
 
Idag gick jag på min första nit. Köpte ett TIG kit på Tradera med regulator och brännare mm (ville ha regulatorn och munstyckena) men regulatorn passa inte gasflaskan! Jag som hade tänkt provsvetsa ikväll. Bara bita i det sura äpplet och köpa en ny regulator. Ska ta och ringa runt lite i morgon och se om någon lokal butik har något lämpligt på hyllan.
 
Fick tag i en begagnad AGA Flowreg på Tradera. Borde dyka upp i morgon :)
 
Lite besvikelse idag. Jag fick regulator och monterade ihop allt men jag lyckas inte få den att tända.
 
Vad har du för svets? HF-tändning?
Är jorden kopplad till + ?
 
Dumstrut på. Jag hade ju återledaren på (-)polen precis som jag brukar när jag kör MMA. Nu har jag iallafall lärt mig något!

20160415_185839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första vändan med nya spetsen. Doppade elektroden någon gång i början.

Svetsen ifråga är en Kemppi MinarcTIG, HF tändning så den är väldigt lättkörd bara man gör rätt :)
 
Redigerat:
Då var gasen i princip slut. Det är galet kul. Jag har också fått mycket ofrivillig träning att slipa spets på elektroden innan jag fick någon känsla för vilket avstånd man skulle ha till smältan.

20160417_143701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista strängen innan jag gjorde kväller. Inte optimalt material men det var det enda som var kvar i skrotlådan.
 
Minns att slipdammet från elektroderna inte är helt hälsosamt. Om jag minns det rätt är nån av elektrodtyperna aningens radioaktiv. - Eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.