Ska kolla det, tack för tipset! :)

Köpa 350 meter på lösmeter där går på 1600 :-, köper jag stora HQ-kitet så kostar det 1995:- inkl. skarvkontakter och märlor. Nu tänkte jag nog iofs ändå använda en gammal fogsvans för att såga grässvålen och trycka ner kabeln istället för märlorna, men skillnaden är ändå inte så stor.

Men ska man köra begränsningskabel runt träd eller inte? Det står att man kan göra det för att spara på karossen?! Men sätter man begränsningskabel så lämnar väl klipparen mer oklippt runt trädet?
 
Redigerat:
davidgp skrev:
310 alla dagar i veckan över 308. Det släpande hjulet är värdelöst om man som du har många skrymslen och vrår. (som jag har).

Jag har bara drygt 250m2 men tänker snart uppgradera pga leriga hörn orsakade av det släpande hjulet på min trehjuling.
Gott, skönt att få det bekräftat :). 310 får det bli! :D
 
mexitegel skrev:
Men ska man köra begränsningskabel runt träd eller inte? Det står att man kan göra det för att spara på karossen?! Men sätter man begränsningskabel så lämnar väl klipparen mer oklippt runt trädet?
Jag har bara kabel runt hus, altan och buskar, vid träd så kör den rakt in. Visst blir det lite märken på karossen (vad gör det) och även om man har kabel runt träden eller inte så blir det lite kvar ändå, så vida man inte lägger marksten eller liknade runt.
 
OK, då skippar jag nog att valla in träden. Möjligen det ena för roten är så "svullen" så jag är rädd att klipparen klättrar annars.
 
Hmm, då gäller det bara att bestämma sig för var man ska köpa den :)

Lokala butiken kunde erbjuda klipparen plus stora installationskittet för 16995


På Hylte lantmän på nätet kostar samma saker 15899 och då ingår dessutom 54 extra knivar. Så det skiljer 1100 kr plus knivarna som är värda 1300. Så egentligen skiljer det ju 2400 kr.

Det är ju frågan om det är värt det för att handla lokalt?
 
Hmm, kom just på att vi har plommonträdet som fäller plommon så in i bänken, det är helt omöjligt att ta vara på och hålla efter och och jag vill nog inte låta klipparen köra över dessa, dels kanske det tar onödigt på knivarna - men framförallt så kommer det bli väääldigt grisigt i klipparen och på gräsmattan :)

De flesta verkar förespråka att man vallar in området med brädor eller liknande och rekommenderar inte att sätta strömbrytare på slingan på grund av risk för problem med slingan i framtiden. Det är ju sunt, men det är ju inte så snyggt att ha en stor inhängnad i trädgården i över en månad heller... :)

Finns det några smarta lösningar på detta problemet?
 
På grejer som en robotgräsklippare där väldigt mycket grejer kan strula. Så tycker jag man ska köpa den lokalt dels för du lätt kan kasta in grejerna i bilen och åka dit och sen har lokala affärer bättre service för frågor om installation eller garanti ärenden. Beställa grejer över internet för att få den lite billigare om något går sönder och det ska packas i lådor och skickas med posten. Frågor ska mailas eller sitta i telefonkö.
Jag lägger min guldtia och röst på lokala affärer
//Mikael
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma plommonproblem. Det blev att kratta på morgonen varje dag.

Och - köp lokalt. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kratta varje dag finns inte på min karta tyvärr :).
 
Hum, jo lokalt är ju bättre. Får väl förhandla byxorna av honom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.