Ska köpa en kap och gersåg, det ska byggas ett växthus.
Vill inte lägga mer än 4000kr inkl sågbord

Har hittat dessa, samtliga med bord:
Metabo Kgs 216
Bosch Pcm 8
Dewalt Dw770

Vilken såg hade ni valt?
 
Jag har en Bosch PCM 8 som jag har använt väldigt mycket under 2 års tid.
Är absolut nöjd med den. Robust och snabb att arbeta med.
Dock så skulle jag hoppa över sågbordet om jag köpte en idag. Använder det väldigt sällan. Mest pga att det blir så klumpigt att flytta sågen från förvaringsplats till arbetsplats med sågen monterad på sågbordet.
 
Jag skulle verkligen inte skippa sågbordet. Visst, ska man bara göra några snitt är det inte värt att släpa fram sågbordet. Ska man däremot bygga ett växthus, en altan eller liknande är det guld värt!

Ett tips är att först ta ut sågbordet och sen sågen. :)
 
vectrex skrev:
Jag skulle verkligen inte skippa sågbordet. Visst, ska man bara göra några snitt är det inte värt att släpa fram sågbordet. Ska man däremot bygga ett växthus, en altan eller liknande är det guld värt!

Ett tips är att först ta ut sågbordet och sen sågen. :)
Jag tycker att tryckt virke är lite för tungt och klumpigt att lägga upp på ett sågbord. Speciellt om det är blött.
Men som du säger, till ett växthus är det lämpligare.
 
maah skrev:
Jag tycker att tryckt virke är lite för tungt och klumpigt att lägga upp på ett sågbord. Speciellt om det är blött.
Men som du säger, till ett växthus är det lämpligare.
Kapar man mycket blött tungt virke så får man använda stöd som avlastar kapbordet
 
Och åter till frågan..

Vilken såg?
 
Som skrev tidigare, Bosch PCM 8 kan jag rekommendera.
De andra har jag inga erfarenheter av.
 
Metabo 254 har jag och tycker den är riktigt prisvärd. Köpte dock ny (bra) klinga omgående.
 
Lindarn.se säljer Bosch GCM 8 SJL för: 3495:-
Med sågbord GTA 2500: 4795:-
Och med sågbord GTA 3800: 5395:-

Verkar som 8 SJL prispressas nu och kanske är på väg ut för att ersättas av 8 SDE?!

Originalklingorna på blå Bosch brukar hålla hög kvalitet.

Med sågbord hamnar vi över din tänkta budget, men jag vet inte om du har möjlighet att använda någon prisgaranti och på så sätt pressa priset ner mot din budget, här i Dalarna är det dåligt med sådana möjligheter, du kanske har bättre chanser i närheten av Uppsala. :)

Och om du sedan ämnar sträcka budgeten liten norrut så kan det vara värt att titta på GTA3800 som kostar 600:- mer än 2500, 3800 är skapligt mycket rejälare, och ska du kapa långt och tryckt virke kommer det till glädje, även den ökade längden (3,8m mot 2,5).

Av de du nämner tror jag att jag valt mellan Dewalten och Metabon.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
När Bauhaus sålde Bosch GCM 8 SJL för 1995:- förra veckan känns ju 3495:- som rena rånet.
 
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
Stefan N skrev:
När Bauhaus sålde Bosch GCM 8 SJL för 1995:- förra veckan känns ju 3495:- som rena rånet.
Absolut, frågan är dock om det chansen att köpa den för under 2000:- kommer igen? :)
Att dom sålde den tokbilligt gör den ju inte till en sämre såg nu veckan efter, även om man så klart hellre handlat både den och bänk för dryga 3000:-
 
Grön Bosch går bort , dewalt brukar ha bra kvalité men den lilla sågen gillar jag inte så ibland dom tre skulle jag ta metabon
 
FredrikR skrev:
Absolut, frågan är dock om det chansen att köpa den för under 2000:- kommer igen? :)
Att dom sålde den tokbilligt gör den ju inte till en sämre såg nu veckan efter, även om man så klart hellre handlat både den och bänk för dryga 3000:-
Bauhaus skulle sälja den billigare blå Bosch kapen men det blev något strul, så det var därför dom sålde sjl så billigt i påsk .
Tror det var Bosch som fick stå för den smällen så det priset lär inte komma igen.
 
Bowman
Jag var i samma läge för nån vecka sen.
Jag valde metabo 16 med ett dewaltbord, för metabobordet var slut.
Det funkar kalas, förutom att sågens laser var kass ur lådan, och ickefungerande.
Skall reklamera pga av det.
Men funktionen duger mer än väl för mig!

mina val stod mellan
metabosåg kgs16m
Samt sågbord ksu 251

Eller dewalts paket
Kap och gersåg samt sågbänk
Dewalt DW770 / DE7033
https://www.netonnet.se/art/hemhusha...3/218453.9450/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.