Vi har en soffa som är svagt svängd ("banan-formad"). Baksidan (som står mot en vägg) är längre än vad soffan är framifrån (hoppas någon förstår min luddiga förklaring). Vi behöver en matta men frågan är vilken storlek man skall välja? Skall man välja en som är ungefär lika lång som soffan är bred framifrån (frambenen kan ju i så fall stå på mattan) eller skall man välja en som är lika lång som den del av soffan som står mot väggen eller skall vi välja en rund matta i och med att soffan inte är helt rak och vilken storlek skall vi i så fall välja?
 
hej!
Jag tycker du ska ha en Stor matta!! Som är längre än soffan!! Blir nog snyggast!! /Mia
 
Jag håller med Maria. En stor matta gör att du behåller designen av soffan. Samtidigt syns mattan och du kan färgmässigt (mattan och soffans färg) fräscha upp rummet väldigt mycket.
Jag har själv köpt ett flertal mattor från CarpetVista och jag är väldigt förtjust i deras "Feel good Rugs" och nain mattorna. Jag rekommenderar det starkt.

Mvh, Setareh
 
Tack för svaren! Vi har hittat en matta vi skulle vilja ha, men den är dyr- 2.500 SEK/m2 och med tre katter är frågan om man vågar köpa den... Pga priset kommer det inte att bli något inköp just nu i alla fall (det finns andra saker som vi vill prioritera först), men det är i alla fall bra att ha ett hum om vad den kan tänkas kosta.
 
Jag är inte direkt proffs men jag vet en hel del om mattor. Därför råder jag dig att inte köpa en matta som säljs per kvadratmeter, det blir även dyrt i längden.
Om du går in på http://www.carpetvista.se/ och väljer nomad finner du billiga mattor till kvalitetespris. De är tåliga och klarar av dina tre katter, evetuellt av deras tjocklek och är lätta att sköta om och tvätta. Passa på nu när de har julerbjudanden och säljer en del mattor billigare.
Fast du väljer att inte köpa en matta och sparar till att köpa din matta per kvadratmeter så kan du ta en titt på hemsidan.
Lycka till!
 
Setareh skrev:
Jag är inte direkt proffs men jag vet en hel del om mattor. Därför råder jag dig att inte köpa en matta som säljs per kvadratmeter, det blir även dyrt i längden.
Om du går in på [länk] och väljer nomad finner du billiga mattor till kvalitetespris. De är tåliga och klarar av dina tre katter, evetuellt av deras tjocklek och är lätta att sköta om och tvätta. Passa på nu när de har julerbjudanden och säljer en del mattor billigare.
Fast du väljer att inte köpa en matta och sparar till att köpa din matta per kvadratmeter så kan du ta en titt på hemsidan.
Lycka till!
Tack för tipset! Vi är dock ute efter en helt annan typ av matta (den vi tittat på är i fårskinn). Just nu har vi ingen matta alls och det ser faktiskt ganska ok ut så vi får se hur vi gör...

 
Nackdelen med riktigt stor matta är ju att en sådan är både tung och jobbig att ta ut och vädra. Väljer du en ullmatta är det viktigt att se till att den får både luft och ljus - vilket motsäger lämpligheten av att låta soffan stå helt på mattan. Så länge mattan är ren är det ok men mal gillar annars ull väldigt mycket. Inte mig emot egentligen ::) eftersom jag jobbar med mattrenovering och får många uppdrag efter en varm sommar som denna.

Ett gott råd (som inte gynnar mig) är alltså att välja bomull eller syntet om mattan ska ligga under soffan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.