Tänkte vi kunde göra en liten tipstråd där man får bidra med sina favoritverktyg för montering av kök. Jag börjar med:

1. Skruvdragare med dubbla batterier.
 
* Självcentrerande borr för beslag: har du (jag) någonsin fått hål exakt i centrum av ett beslag?
* Vändbar borr/försänkare - bitshållare: slipper man byta, bara att vända med snabblås
* Bra skruvtvingar
* Bra vattenpass
 
geschwint skrev:
* Självcentrerande borr för beslag: har du (jag) någonsin fått hål exakt i centrum av ett beslag?
* Vändbar borr/försänkare - bitshållare: slipper man byta, bara att vända med snabblås
* Bra skruvtvingar
* Bra vattenpass
Bra tips!

Självcentrerande borr för beslag. Var köper man en sån, hur funkar den, pris, vilka dimensioner finns de i? Det är ju omöjligt att träffa mitten som du säger. Glatta ytor och dålig sikt underlättar ju inte heller.

Vändbar borr/försänkare - bitshållare. Sådana har jag sett Makita och DeWalt saluför. Vad kostar de och någon speciell du rekomenderar?
 
Jag kör med DeWalts vändbara kit. Ovärderlig även om passningen på insexnyckeln kunde vara bättre. Köpte den på Theofils i Stockholm, ligger på 500 ex moms tror jag det var. Var ett par år sen jag köpte den.

Självcenter borrarna beställde jag via närmaste järnhandlare som köper från Luna. kolla in www.luna.se eller länken: http://katalog.luna.se/webspeed/kat...mp;dokid=5199124&katnr=2&katsektnr=90

Kommer från Trend som har hur mycket smarta prylar som helst. Kan rekommendera deras vinkeltillsats för skruvdragaren; liten smidig och stadig, helt ok att borra med den också.
 
HOLE-IN-ONE centreringsdon för eldosor när man sätter upp nytt gips på väggarna..
Det är iallafall min bästa vän förtillfället under vår köksrenovering :)

Kostar runt 600:- men är helt klart värd varje krona..
 
Vid köksmonteringen hade jag stor nytta av följande saker:
En kärra som typ denna för att baxa in alla kartonghelv%&# från bilen till köket (samt transport av emballaget till container):
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85481

Vinkeljärn som verkligen är 90 grader, dvs av dyrare snitt.
Digitalt skjutmått för att små men väldigt utseendeviktiga saker skulle monteras ihop perfekt.

Samt min AEG batteriskruvdragare med 48NMskruvkraft (ah vilken skön känsla när 80mm skruven försvann in i betongväggen som kniv i varm smör).

Nåt som kan spela musik när man arbetar.

Ehh, glömde att Swedolkatalogen var till stor hjälp för att hitta allt småskit man behövde men som man inte hade en aning om innan man satte igång.
 
Snabb tvingar.

Mvh Putte
 
Handklinga med styrlinjal typ Festool eller Hilti.
Sticksåg med riktigt god precision.
Linjelaser självnivellerande underlättar alternativet långpass
Eventuellt kap/gersåg typ ELU
Borrhammare om du har betongväggar.
En uppsättning riktigt bra hålsågar
Glöm inte att köpa ett pra fogskelett.

Jag tycker det är bättre att hyra proffsmaskiner än att köpa billiga grejor det är ett hett tips. Dessa är mycket lättare att jobba med.

Lycka till.
 
Stark1 - vad är ett "fogskelett"?
Ger inga träffar alls på Google...

Har inga bidrag till listan för jag har inte kommit till monteringen i mitt köksprojekt!
 
för latexfog och silikon och sättlim... spruta alltså......
 
Ett nykalibrerat ögonmått samt dito synvinkel är också bra att ha

Tompa
 
Vändbar kap, klyv och girsåg typ DW743, KGT501 el motsvarande med bra precision
 
Ett par vassa blyertspennor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.