Hej!

Såg nu att inlägget ligger i fel ämnesgrupp, förlåt! Jag lägger upp det i rätt grupp istället.

Vi bor i ett enplanshus med källare från 1969, originalfönster som är 2-glas. Vi har bergvärme i huset. Vår första vinter i huset nu i år, och vi märkte hur kallt vi har det på golven i de 3 sovrummen när det är kallt ute. För att få ca 20-21 grader i sovrummen i ena änden av huset så hade vi pannan uppskruvad så det blev ca 24-25 grader i vardagsrummet i andra änden av huset så man svettades där. På golven blir det ju dock kallare än 20-21 gradera i sovrummen, inte alls behagligt att gå på.

Vi känner ju att det drar från fönstren så de är nog dåligt isolerade och ev är ett element underdimensionerat i ett av sovrummen. Men min fråga är om ni tror det är bättre att byta dessa fönster eller att försöka göra andra åtgärder för att minska draget/kallraset? Både ur ekonomisk synvinkel eller vad som är den bästa lösningen för huset.

Huset är ett enplans med källare med självdrag. Det borde väl inte bli för tätt att byta till nya fönster?

Vi har inga ventiler i sovrummen, så det är också en anledning till att vi funderar på att byta fönster för att få inbyggda ventiler i dem och då slippa ta upp hål i tegelväggen för att få ventilation i sovrummen.

Tack på förhand!
 
Får jag gissa så är det bjälklaget som orsakar de kalla golven. Det är inte fyllt mot yttervägg och det drar in kalluft här.
Har successivt åtgärdat det på ett 60-talshus med källare vid renovering genom att fylla bjälklaget med en isolerskivas bredd mot yttervägg och det lösta våra problem kalla golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.