Jag har precis spontanköpt mig en TIG-svets och sitter och klurar lite på vad mer man behöver för att komma igång. Jag gillar ju att leta begagnat så lite tips på vad man skall hålla koll på mottages tacksamt.

Gas: Argon? Jag tänkte försöka hitta en begagnad friköpt tub på blocket.

Gasregulator (heter det så?): Vad/vilket märke/modell skall man ha här? Man ska väl även ha någon typ av slang?

Elektroder: Vad skall man ha? Jag är helt novis.

Svetstråd: Samma som ovan, vad sjutton skall man ha?

Jag tänker mig att svetsa i vanligt låglegerat då jag har tillgång till en hel del skrotbitar. Tanken är väl egentligen att så småningom svetsa karosseriplåt men man lär ju börja någonstans. Jag är helt novis på TIG, tidigare har jag bara svetsat pinne.
 
tror inte att det är optimalt att svetsa karossplåt med tig, det slår sig ganska lätt.

jag brukar köra med universal volframelektråder som funkar till både rostfritt o aluminium
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag har aldrig märkt att det skulle vara skillnad på olika tryckregulatorer. Elektroderna brukar vara grönmärkta för aluminium och rödmärkta för stål. De finns i olika dimensioner, och det är inte konstigare än att du kan använda högre ström i en tjockare elektrod och kan komma åt att finlira bättre med en tunnare. Slipa en spets på elektroden innan du börjar svetsa. Du kommer att få slipa om spetsen då och så. Svetstråd i samma material som det du skall svetsa. (Vanligt stål, rostfritt eller aluminium.) Gasen skall vara argon.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Gasen behöver inte vara argon, jag trodde med det och har i många år kört med det.
Det var först när en svetsare på jobbet som vanligtvis inte använder tigen bytte till en vanlig flaska blandgas, och hävdade bestämt att det funkade som jag kollade upp det på agas hemsida. Kolla själv där. Vi kör både svart och aluminium. Det blir både billigare och lättare att få tag i
Vi har med grå(alu) och röd(stål) volfram. 2.4 mm brukar vi köra för det mesta, men för tunnplåt kan du nog gå ner i storlek. Gaskåpor kan vara trevligt att ha lite olika storlekar på om det är trångt.
Pedal att reglera strömmen med är guld värt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Intressant att höra lite av era erfarenheter. Vad gäller regulatorer finns det ju en hel del olika tex denna: http://butik.svetsmaskinservice.se/product/minex-ar-mix-och-co2 499:-
eller denna:
http://butik.svetsmaskinservice.se/product/elga-optimator 1900:-
Är den värd merkostnaden? Vart köper man sådant här (förutom nämnd butik)? Jag hade dock tänkt mig en AGA regulator av något slag men jag vet inte vart man köper dem.

Ovan nämnd butik har tex inte röda elektroder. Passar både 1,6mm elektroder och 2,4mm elektroder i samma brännare eller hur fungerar det? Känns som jag måste överlägga med manualen. Det där med att slipa spetsar var nytt för mig. Men det är ju bara att veta hur man skall göra.
 
Jag är osäker på terminologin, men det behövs olika hållare för olika diameter på elektroden. Handtaget är samma. Jag fick av misstag en tub "mison 18" i stället för "mison ar" en gång. Det gick att svetsa med det också, men jag föredrar "mison ar". Jag upptäckte det därför att jag blev missnöjd med resultatet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag köpte min senaste gasregulator begagnad på Tradera. 120 kr plus frakt blev väldigt mycket billigare än den billigaste nya som fanns att få tag på.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Gaskåpa, spännhylsor mm är det någon typ av standardiserade grejer? Dvs att man kan köpa en gaskåpa av XX fabrikat och den passar på min Kemppi brännare?
 
Redigerat:
johel572 skrev:
Gaskåpa, spännhylsor mm är det någon typ av standardiserade grejer? Dvs att man kan köpa en gaskåpa av XX fabrikat och den passar på min Kemppi brännare?
Japp, stora och lilla linde är två standarder, sedan finns det en uppsjö av tillverkare av reservdelar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Skillnaden mellan dyra och billiga gasklockor är bland annat mängden gas som går åt, en dyrare "puffar" inte gasen när du startar vilket gör att förbrukningen sjunker.

Sedan har exempelvis air liquide gasflaskor med inbyggd regulator, då behöver man bara en koppling.

Ett tips när du ska slipa volframet spetsigt är att spänna fast det i skruvdragaren och slipa det antingen mot en bandslip eller exempelvis en rondellskiva, blir ett kanonresultat.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
GordonE skrev:
Pedal att reglera strömmen med är guld värt.
Du menar att man reglerar strömmen medans man svetsar? Jag trodde det bara var av eller på.
 
Med pedal reglerar du strömmens medans du svetsar, men det behövs bara till aluminium.
Då kör man lite högre ström i början tills dess att biten man svetsar blivit varm, då kan man sänka strömmen eftersom.

När man svetsar svartstål och rostfritt behöver man inte kunna reglera strömmen på samma sätt utan där räcker det med slope-funktionen som dom flesta tigsvetsar har.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Kollade bara lite snabbt och det verkar vara dyrt att fylla Albee-flaskorna?
Beror ju iofs hur ofta man fyller om det är bättre med hyravtal eller köpestuber
 
Kom gärna med prisuppgifter på vad det kostar att fylla från AGA. Funderar på ALbee flaskor också, fast för en oxy/acetylen rigg... Smidigt, men billigast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.