Hej!

Nu har jag planerat mitt altanbygge under hela vinterhalvåret.
Har mätt och räknat på det och totalt så blir det 220m2 altan.
Kommer inte att göra allt i samma veva, då det kommer bli ett riktigt stort projekt.
Men kommer iallafall att börja med 60 m2 som jag mätt in med rött på bilden.
Tanken är att ha trall runt halva huset, så man kan ta sig från altan till ytterdörr mellan garage och hus.
I dagsläget har jag en altan men den ska bytas ut då trallen har snart 25 år på nacken.

Har gått och tänkt på en hel del vilken trall jag bör satsa på, och vad som är rimligt i prisklass att lägga.
Är absolut inte miljonär utan lever efter lönen då jag investerat alla sparpengar i huset redan.
Har tänkt mig trall runt 200:- kvm, låter det som att man kan få något vettigt för det?
Vill gärna ha tips på trall som är snygg och ser fräsch ut, håller minst 25 år till och som inte kostar skjortan. Bor i närheten av Borås så firmor däromkring som har bra rykte tar jag gärna in tips om.


Ritning:
altan ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
 
För 200:- kvm så tror jag bara det är vanlig furu som gäller. Skulle satsat på 28/34*145 sen vara noga med att tvätta och såpa altanen regelbundet.

Med tanke på utseendet på altanen, ska du bygga den i nivåer eller så? Varför de extra 50kvm, har du någon speciell plan för det hela?
 
Redigerat:
Andreas Blomkvist skrev:
För 200:- kvm så tror jag bara det är vanlig furu som gäller. Skulle satsat på 28/34*145 sen vara noga med att tvätta och såpa altanen regelbundet.

Med tanke på utseendet på altanen, ska du bygga den i nivåer eller så? Varför de extra 50kvm, har du någon speciell plan för det hela?
Okej man vill ju gärna ha lite finare, fast inte så att det gränsar till lyx för det blir för dyrt.
De sista 50 vill jag bygga på för att täcka hela norrsidan av bilden med altan. Har även tänkt att ha bastu och badtunna någonstans i den delen.
Tänkte bara ha nivå på altanen på den delen jag planerar nu mot resten som inte är inom det röda. Det är bara för att jag tänkt ta det i olika etapper.

Tänker du på något liknande som detta?
http://www.beijerbygg.se/store/privat/träprodukter/tryckimpregnerat/trallvirke/trall-34x145mm-impregnerad-klass-ab-1384241719709-46#.VvyCREVeCJI

Finns ju även mörkbruna räfflade alternativ. Är det något att satsa på eller vad finns det för nackdelar där?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.