Robert-san01 skrev:
Man sätter naturligtvis en JFB i ev UC där invertern kommer in.
Jag förstod nog inte poängen med att göra om en trefasledning till en huvudledning. Skulle det vara om denna ledning är förlagd typ innan huset byggdes och det omöjligen går att dra en ny ledning ung samma sträcka till ordinarie elcentral eller vad?
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag förstod nog inte poängen med att göra om en trefasledning till en huvudledning. Skulle det vara om denna ledning är förlagd typ innan huset byggdes och det omöjligen går att dra en ny ledning ung samma sträcka till ordinarie elcentral eller vad?
För att inte behöva dra ytterligare en ledning till HC om det redan finns en ledning till en förbrukare.

En extra jfb skyddar även huset om det skulle bli jordfel i invertern.
 
Min nätägare krävde att det ska finnas en låsbar brytare i fasadmätarskåpet för solcellsanläggningen. Detta för att säkert kunna bryta bort produktionen vid tex. mätarbyte eller annart arbete.

Min koppling ser i stort sett ut såhär.
Solceller => Låsbar DC brytare med överspänningsskydd => Växelriktare => AC brytare (låsbar) => elmätare (även för elcertifikat) => egen jordfelsbrytare och säkring (osäker på ordning) => AC brytare i fasadskåp (låsbar) => inkommande plint.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Låter sunt. Har länge förvånats över praxisen att koppla in sig på "närmaste central eller ledning".
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Inkoppling klart. Som vanligt lyssnar man inte på det jag berättar om vad som står i installationsmanualen utan kopplar in med minsta möjliga area 1,5mm, 8m lång kabel och 10A porslinssäkringar. Vad blir det för förluster av det?
I övrigt blev det en låsbar AC-brytare strax under växelriktaren, vilken i sin tur har en inbyggd DC-brytare. Inget externt överspänningsskydd. Men kul att det finns förberett uttag för batterilagring på DC-sidan!

Ger iaf en hel del effekt en halvmulen vårförmiddag i april.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
1.5mm2 känns spontant lite klent och dumsnålt, hur stor växelriktare var det du hade?
I beräkningsprogrammet SMA Sunny design kan man lägga in kabellängd och area för både AC och DC ihop med den valda växelriktaren så får man fram hur stora förlusterna blir i % av produktionen varje år.
 
Elkopplingen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här finns en standard som beskriver hur kopplingen ska se ut.

Min elektriker har kopplat växelriktaren via en låsbar brytare till en ny trefas-grupp med dvärgar i HC. Sedan kommer nätagaren och byter mätaren till en dubberiktad mätare för att kunna skilja mellan inköpt och utgående effekt, för debitering/kreditering.
På DC-sidan av växelriktaren går det via en dc-låda med dubbelpolig brytare, säkringar och överspänningsskydd ut mot solceller. Allt måste vara godkänt för DC eftersom det är mycket högre krav på brytförmåga än för ac.
Elektrikern som anslöt var rätt förvånad när jag ville ha 6 mm2 kabel till solceller isf 4 mm2. Jag kunde snabbt räkna för honom att merpriset betalar sig bara efter ett par år.
 
Emilen skrev:
Inkoppling klart. Som vanligt lyssnar man inte på det jag berättar om vad som står i installationsmanualen utan kopplar in med minsta möjliga area 1,5mm, 8m lång kabel och 10A porslinssäkringar. Vad blir det för förluster av det?
Ca 10 W totalt vid full uteffekt 4 kW, dvs en kvarts procent. Med 6 mm² kommer du ner i en halv promille. Spänningsfallet ligger då också i samma procentsats.

Jag undrar hur stor effekt Thomas anläggning ger om hans 6 mm² betalade sig på ett par år då skillnaden i effekt handlar om en kvarts promille ;)
 
10W låter ju lite i högsta laget i kabeln men motsvarar att man tänder en extra LED-lampa ett par timmar mitt på dagen.

Anläggningen funkar bra. Igår uppnåddes redan nominell effekt: 4017W kl 13.
 
  • Gilla
Maldor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.