Skulle vilja bygga mig en rejäl rund spegel, med en diameter nånstans runt 150cm. Själva spegelskivan, som jag tänkte be en glasmästare skära ut, tänkte jag limma fast på mdf.

Men "ramen" hade jag tänkt mig i tunn mässingplåt som löper runt hela spegeln, med nån millimeters luft till glasskivan(lite som exempelvis denna, men rund då :) http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=91457).

Vet inte riktigt var jag vända mig för att få ramen gjord. Har googlat lite, på rundvalsning, men inte haft nån större framgång i att hitta nån som pysslar med sånt i lite mindre skala. Har någon tips på en eventuell mekanisk verkstad som kan tänkas utföra nåt sådant och mot konsument - gärna i Stockholmsområdet? Helst några som även har tillgång till mässingplåt. Kanske blir svindyrt att få en sådan ram gjort, men känns värt att kolla upp iallafall.

Tacksam för alla tips!
 
Jag skulle nog i första hand kolla med någon plåtslagare/takläggare.
 
Det var ett bra tips! Inte alls tänkt på att takläggare kanske är en väg att gå!
 
Vad är tunn i din värld? Mässingsplåt i tjocklekar mellan ca 1 och 4mm bör du kunna hitta på de flesta plåt/smidesfirmor som gör lite diversejobb. Gärna någon firma som sysslar lite med offentliga inredningar och dylikt, där brukar mässing användas. Tunnare eller tjockare blir värre.

Rundvals är en typisk sådan maskin som de flesta plåt eller smidesfirmor har, och för att valsa en ring som din behövs ingen särskild storlek eller kraft eller så. Det borde till och med gå i en manuell rundvals.

Men omkretsen på en spegel med diameter 150cm blir drygt 4,7m. Typiska mått på mässingsplåt är 2x1m eller möjligen 2,5x1,25m. Så den längsta remsan de kan göra är alltså som plåtens längd. Du får alltså minst en, förmodligen två skarvar. Kan du acceptera att de är skarvade om lott eller stumt, utan att vara ihopsvetsade så är det inget problem, men vill du ha hela ringen i ett stycke så måste du hitta en firma som även svetsar mässing, och det är det inte många som ger sig på. Det finns säkert plattstång i mässing också, och i så fall förmodligen i 6m längd, men det vet jag inte var du kan hitta.

En firma som i alla fall förr hade både mässingplåt, rundvals och kunde svetsa mässing snyggt var Anton Johanssons rostfria verkstad i Uppsala. Men det är 20 år sedan jag jobbade där, så jag vågar inte gå i god för att de håller på med sådant ännu.
 
"Tunn" mässingplåt till diametern 150 cm behöver inte rundvalsas, den fäster man direkt mot skivan.
Undrar bara, finns spegelglas normalt så stort som 150 cm?

Limma inte för mycket bara, MDF och glas krymper och sväller olika och kan kupa spegeln.

Protte
 
Hmm, ja, det kanske blir stökigt att få tag i spegelglas i den dimensionen. Får kanske börja kolla i den änden, då jag endast utgått från att det inte är nåt bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.