Och förresten, gör det stor skillnad att köra 20 cm cellplast i golvet jämfört mot 30?
 
Vindpapp stoppar inte vindtryck. Blåser det fladdrar den ganska bra bakom panelen. Utegips är i tätaste laget om du skall köra utan plast. Tag asfaboard istället och gör en luftspalt utanför den med en 22 läkt bakom panelen. Isoleringen kommer att duga med bara 145. Det som är viktigast med isolering är att vara väldigt noga med utförandet. 145mm bra gjort är bättre än 190mm slarvigt gjort.

Det finns alternativ till råspont, men inga bra. Oljehärdad masonite t ex. Men du sparar så lite och varje grej som händer på taket i framtiden är fatal.

mvh Findus
 
  • Gilla
Niktur
  • Laddar…
Tack så mycket för svaret! Hur gör man med elen om man bara kör 145? Kan det bli så mkt merjobb för elektrikern så det inte är lönt?
 
Om du verkligen vill spara kan du väl köra utanpåliggande eldragning.
 
Tack för tipset! Dock vill jag ha den infälld då det i mitt tycke är snyggare.
 
Det är bara att dra elen i 145 lagret och så får man anpassa isoleringen därefter
 
Vad är din e-post? Så ska du få min kalkyl jag gjorde på en 25kvm
 
Hej

Frågan är vad du skall göra själv, eljobbet kan du göra själv med lite överseende av nån form av elkunnig person, sen får får han lägga in i centralen.

Tycker det låter mycket med 17' i elmatrial på 25kvm, köpte jordkabel på Biltema tex, även central på Jula mm.

Finns färdiga Attefallshus inkl kök badrum mm för 230', bara att lyfta dit, dock utan golvvärme, som förövrigt känns lite overkill, kostar ca 2000kr/kvm om man köper den tjänsten.

Är i exakt samma tankar, men bökigast är vatten/avlopp i mitt fall..

Kollat/mailat på denna..http://www.blocket.se/vasternorrland/ATTEFALLSHUS___25m2_65807075.htm?ca=11
 
Redigerat:
Tack för tipset. Har mailat och frågat om de bygger efter ritning! Problemet med de färdiga jag hittat är att de antingen varit för dyra eller inte varit bra planlösning eller dålig fönsterplacering för oss.
 
Har nu varit i kontakt med företaget enligt blocket länken ovan och de ger ett bra intryck, dessutom väldigt bra priser. Kostnaden för att de bygger huset och levererar det färdigt blir ungefär vad materialkostnaden blir för mig så det lutar åt detta alternativ. Nordic-Domo, någon som har erfarenhet av dessa?

Dock så blir det ju inte någon gjuten platta, utan kommer i sådana fall att köpas med färdiginstallerad luftvärmepump från mitsubishi och separat varmvattenberedare.

En fråga gällande just varmvattenberedare; Är det mycket dyrare i drift med en större? D.v.s. skiljer det nämnvärt på att ha igång 100L jämfört mot 60L?
 
Och ytterligare en. Tror ni man kommer att störas av ljudet från luftvärmepumpen om man ska sova i samma rum?
 
60L räcker gott och väl till attefallaren, tror inte det är stor skillnad att ha en 100L i elkostnad. Jag skulle ha el-radiatorer som uppvärmning just pga att fläkten kan störa och kostar mer i inköp/installation. Det går ändå åt så lite el för uppvärmning om du isolerar bra.
 
Då kör jag nog på 100L ändå. Kommer ju eventuellt hyra ut så det är ju bra om de som hyr kan duscha hur de vill.

Så fläktarna låter så pass? Lite synd då det blir lite svårare att inreda med el-element, men det går säkert att lösa.
 
någon som har erfarenhet av nordic-domo?

Så här verkar huset byggas:
attefallsbyggnad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock så har jag önskat 145 i väggar och 300 i tak.

Ser ni några problem eller konstigheter?
 
Redigerat:
Hej

Jag skulle sätta in element på toalett och ett i stora rummet, samt luftvärmepump, finns tysta lägen och störs ej märkvärt.

Har mailat med honom, men han verkar ej svara nåt mer, eller har han sålt huset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.