Nu är det snart sommar och då måste jag skaffa en lösning för att kunna titta på tv i sommarstugan. Eftersom vi har börjat knarka serier på streamingtjänster så måste detta fungera i sommarsugan också. Vad jag förstår så är den enda leverantör som erbjuder att spara ner offline Viaplay? Finns det fler?

Har idag ett mobilt bredbandsabonnemang med 12 GB data/månad. Hur mycket kan man streama med det? Det beror såklart på bildkvalité och så förstås.

Om man skall använda Chromecast så måste man vad jag förstår även sätta upp ett Wifi-nät för att det skall fungera, jag kan inte bara ha en mobil med nedsparade filer och streama till Cromecasten utan att ha ett nätverk? Skulle det fungera att ha tex en D-link DWR-116 med bredbandsmodemet i och sedan köra Chromecast?

Förslag på andra lösningar?
Tacksam för svar då det kommer att bli alltför stark abstinens utan kunna kolla serier i stugan.
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Hur många timmar film 12GB räcker till beror på kvaliten. Netflix säger tex : https://help.netflix.com/en/node/87

Chromecast behöver en AP att ansluta till, dock är ju din telefon en AP om du delar ut telefonens anslutning så det "borde" fungera. Annars löser Dlinken problemet då den innehåller en AP.

Jag använder en Seagate wireless plus i sommarstugan men det förutsätter att man har sparat ner alla filmer "manuellt" på den.
 
Haha tidernas rubrik på tråd! 😂 Min spontana tanke var "vad i h**vete!?". Har dock inget tips på hur du ska lösa knarkandet.
 
Tänkte att jag skulle få många svar då :)
 
Förvisso kul tittel men jag justerade den till en mer rättvisande
/Mats
Moderator
 
Det drar en jädra massa att se TV/film varje dag! Sen vill kidzen spela och kolla på Youtube.
4 G på 1½ dygn lyckades vi göra av med när vi är var på snabbvisit i fritidshuset nu mellan måndag-onsdag.
Och då var det bara några program (resten linjärtittande på markbunden antenn)
 
Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Svårt att lösa datan tyvärr, men boxer säljer sina abonnemang som "kontantkort", dyrt men smidigt att slippa bindningstider.
 
Och nu kollade jag här hemma på fiberanslutningens statistik.
248 GB senaste månaden.
= drygt 8G per dygn och då cromecastas det och spelas en hel del.
 
Ja, jag tänkte att eftersom vi har fiber hemma så kan man tanka ner lite och spara på en sticka och ta med till sommarstugan men det verkar inte så enkelt. Endast en leverantör har jag hittat som erbjuder att kunna titta offline. Varför är det så?
Nu har jag iaf beställt Cromecast och en D-link DWR-116. En Samsung Tab 2 har jag sedan tidigare. Får prova att sätta upp grejerna hemma först. Alltid kul att få lite nya tekniska prylar o mickla med.:D
 
Det bästa är om du kan teckan ett separat abonnemang från telia för att ha under sommaren 40 gig för 299kr har man fast bredband från telia så får man 100kr rabatt på abonnemanget, finns även 20 gig för 199kr med samma rabatt.
Dock tillkommer en anslutningsavgift på 250kr.

Halebop har dock ett bra abonnemang 25 gig 199kr enligt prislistan verkar det inte vara någon anslutningsavgift.
Det borde ju räcka för sommarens behov om det bara används på landet.
https://shop.halebop.se/mobiltbredband
 
Då har vi varit i stugan och testat. Det fungerade inte att se på Viaplay offline. Kunde redan hemma konstatera att det inte går att casta offlinelagrat material med Chromecast i Viaplays app. Varför är det så? Testade då att spara ner några serieavsnitt i mobilen och sedan koppla denna via HDMI till TV:n. Det fungerade inte heller då inte textningen kom med. Avsnittet visades med text i mobilen men ej på TV:n. Har alltså köpt ny utrustning i onödan.

Det slutade med att vi fick streama iaf. Ett serieavsnitt på ca en timme förbrukar ca 900 MB datamängd från det mobila bredbandet. Vi råkar ha bra datatäckning så det fungerade. Telia har ett erbjudande om att köpa extrasurf till detta abonnemang, 100 GB för 199:-, giltigt en vecka.

Förstår inte varför man måste vara uppkopplad hela tiden. Sitter med ett fiberabonnemang hemma så det passar mig bra att ladda ned saker där. Det kan ju vara så att man är på platser där det inte finns mobiltäckning och då är det alltså endast möjligt att titta offline i mobilen eller surfplatta och det fungerar inte om hela famljen skall sitta o titta. Dåligt.

Kan slutligen konstatera att det inte finns någon lösning för att titta på TV-program eller serier utan data eller marksänd mottagning. Tycker Viaplay:s marknadsföring är vilseledande då det endast går att se filmer och serier i mobil/surfplatta. Film och serier skall ses på TV så att det finns möjlighet till riktig bild och ljud.

Hur gör ni andra?
 
Svt play då det verkar inte dra så mycket, kan det täcka tvbehoven?
Personligen tycker jag att viaplay borde ha en cach funktion det borde åtminstone gå att ladda ned program inom appen för att se vid senare tillfälle utan nät, men jag antar att det har med drm och kopieringsskydd att göra.

Hos tele2 kan man välja lite olika paket i abonnemanget bla 100gig för 399kr det kanske kan vara något bättre med en månad att konsumera upp potten.
 
Redigerat:
Kan streama direkt från min Macbook till en samsung smart-tv i sommarhuset. Alltså ful-laddat lagrat material.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Alltså ful-laddat lagrat material.
Det är ju aldrig ett problem. TS verkar dock vilja ha ett lagligt alternativ men de lagliga alternativen ligger efter när det gäller viss typ av funktionalitet...
 
Nej, ful-material har inte varit några problem. Just nu är vi inne i diverse seriemaraton och då är det enklast att streama med svensk text osv.

De lagliga ligger kanske efter för att det finns upphovsrättskrav på lagrat material vs streamat. Få se vem som kommer först med en lösning.

Marksända gratiskanaler har jag men att rätta sitt liv efter när de behagar sända vissa program är inget för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.