Bowman
Kan jag måla vattenbaserad lackfärg rakt på trä?
Dvs utan grundfärg.
Det är en hylla i ett arbetsrum.
Det är ohyvlade brädor, bara lätt slipade för att bli lite lenare.
Överallt på nätet står det att man "måste grundmåla obehandlat trä"
Men är det bara för att det annars inte blir perfekt, eller finns det andra anledningar?!
Tänkte ha det trärent först, men tänkte att snabbt svabbat i vitt gör det lite finare?

Vad säger proffsen?
 
Redigerat:
Bara att måla på, finns inget "måste" gällande grundfärg i det här fallet. Däremot får du nog räkna med att träfibrerna kan resa sig lite och att du får mellanslipa.
 
Bowman
Ja ok, vad bra!
Tack!
 
trattalask
Sen fäster inte färgen lika bra heller. Märks att den slits lättare. Prova om du vill utan, jag har gjort det och målat om med grundfärg efter det.
 
Bowman
Tobas skrev:
Sen fäster inte färgen lika bra heller. Märks att den slits lättare. Prova om du vill utan, jag har gjort det och målat om med grundfärg efter det.
Ja ok :)
Kankse skall grunda då om jag målar.
Men jag skiter nog måla då.
Tack!
 
Tobas skrev:
Sen fäster inte färgen lika bra heller. Märks att den slits lättare. Prova om du vill utan, jag har gjort det och målat om med grundfärg efter det.
Ähhh, jag har målat allt från trappa till lister utan att grunda, färgen sitter som den ska.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Robert63 skrev:
Ähhh, jag har målat allt från trappa till lister utan att grunda, färgen sitter som den ska.
Det har ju liksom varit min tanke.
Att det antagligen inte är optimalt tror jag säkert, men att det funkar, det trodde jag.
En ohyvlad hylla som bara skall vara funktionell borde det ju funka på.
Ja jag får se hur jag gör :)
 
Bowman
Det gick fint, inga konstigheter alls :)
 
  • Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.