Jag och min sambo har ett positivt förhandsbesked och har nyligen skickat in ansökningar om bygglov. Sambon har innan inskickandet av bygglov pratat med handläggaren om vårt önskemål att ha hus och garage ihopbyggt pga markförhållanden och delvis ekonomiska skäl. Det blir både dyrt och inte estetiskt tilltalande att lägga det på annan del av tomten. Huset ska ligga tämligen nära vägen eftersom där är bästa läget med tanke på grunden och vi vill inte ha för lång infart. Vi har dessutom ett gammalt torp på tomten som vi vill försöka bevara och göra iordning och att det ska synas från vägen.
Nu krånglar handläggaren och hänvisar till byggtraditionen som "gäller" i vårt län och den säger tydligen att hus och garage ska separeras. Vår tomt ligger på landet och är inynsskyddad från väg och övrig bebyggelse så jag förstår inte denna åsikt ärligt talat. Huset är dessutom en ordinär utformad enplansvilla i lättbetong med putsfasad. Är det någon som har några bra argument man kan ta till för att få en mer sansad och konkret diskussion med handläggaren?
Är det skillnad hur det bedöms om huset ligger på landet eller i stadsbebyggelse?

"Kaduser"
 
Hej
Vi bor på landet och där brukar det vara ganska fritt.
Där vi bor är det dock förutom naturskydd och extra 200m strandskydd även någon typ av landsbyggdsskydd som i princip innebär att det ska vara röd/vita stugor med ladugård.
Det är ju även vanligt med vita och gula hus på landet.

När vi nu ska göra ett utbygge för badrum/tvättstuga på ca 25 kvm tänkte jag vara ordenlig och skickade in en bygganmälan (ej bygglov) med ny fasadritning.
Men när jag sedan pratade med stadsbyggnadskontoret ville de inte ens ha anmälan. Bara att bygga fritt alltså.

Jag har lite blandade känslor för detta, å ena sidan är det ju bra att de inte lägger sig i vad jag gör samt att det blir billigare, men å andra sidan hade det varit skönt att få ett papper på att det är OK och att det inte är ett svartbygge.

Det verkar som din handläggare är lite besvärlig.
Kan du inte visa några bilder på liknande hus för att övertyga honom om hur fint det kommer att bli och att det inte alls kommer att störa.

Om det inte finns något speciellt skydd av bebyggelsetypen är jag tveksam till att han kan säga nej. Jag antar att tomten är inne i en by?
Det finns tre klasser av bebyggelse:
1. Inom detaljplan t.ex villaområde i stan ( samt vissa sommarstuge omr.)
2. Samlad bebyggelse, t.ex. en by på landet.
3. Enskilt om det är mindre än 10 hus samlade

Ta reda på mer fakta om området och konfrontera handläggaren på ett vänligt men övertygande sätt.

Lycka till
/Dymlingen





 
Bygglovshandläggaren kan inte hänvisa till "traditioner" i landänden. Får Ni avslag - överklaga. Ligger det "på landet" så att inte ens området ligger inom plan-område så har hans "tyckande" väldigt lite värde (om Ni orkar ta fajten).
 
Glömde - begär att få en hänvisning till vilka regler som säger att Ni inte får bygga som Ni vill. (Nöj er inte med ett svar om "tradition" od utan begär hänvisning till lagtext eller tydlig plan.)
 
Jag instämmer.
Om det är så att er by har någon form av kulturskydd så måste det ju finnas en rapport där beslutet går att läsa.

Annars kan man ju kanske få närmsta grannarna att skriva på någon form av godkännande.

/Dymlingen
 
Tack för tipsen båda två. I och för sig svarade väl handläggaren något svävande om att de hade stöd för sina anvisningar i bygglagen men inte särskilt precist var eller vad det står om ihopbyggt garage. Vår tomt ligger inte i någon "by" utan det är tämligen glest med hus runt omkring oss. Ev skulle man kunna höra med grannen som ligger ca 150 m bort som är den enda grannen i närheten. Grejen är också om detta med garaget är den stora stötestenen i hela bygglovet så får vi väl tänka om ifall diskussionerna drar ut på tiden. Annars riskerar vi att få bygga under ogynsam väderlek när det nalkas mot sen höst. Det är inte att föredra just vid lösvirkeshusbygge har jag förstått.
Jag återkommer gärna ifall vi får fler dilemman. Jag har tittat på detta forum ända sen vi bestämde oss för att bygga. Det har varit mycket upplysande. Tack!
 
Troligen kommer han att hänvisa till PBL3§1-3 (om jag minns rätt i hastigheten) där det står en text om att byggnader skall anpassas till omgivningarna. Rättsfallen visar dock att denna skrivelse väger lätt i jämförelse med individens rätt att inom övriga lagar och gällande planer bestämma över utseendet på sitt hus.

Det blir intressant att se hur det går. Håller tummarna.
 
Har ingen direkt åsikt/tips ang det direkta fallet men :
Komunens handledare lider av syndromet " jag är gud "
Det spelar ingen roll vad man kommer med så måste dom ändra på nått bara för att visa vem som bestämmer.
I många fall har dom inga grunder att gå på men vi dödliga o lite osäkar accepterar raskt besluten...
Tror inte att sätta sig på tvären kommer någon stans så leta efter andra innfallsvinklar...
Har själv problem med att min handledare handikappsanpassade mitt hus till det yttersta( jag menar hela jävla huset) trotts
att jag har 25 meter, 30 graders trappa till huset.
Snabbt räknad tabbade han sig ca 10 ggr på 30 minuter.
Ex att han ritade om alla innerväggar o bastun fösvann men när jag på pekade detta ritade han in en med måtten 1 x 1 meter !!!!( ståbastu?) ???
Kolla på något sätt vad som lagligt gäller o på nått sätt överklága utan att sätta dig i tvist men dom.
Vill dom tvista tror jag man får mer problem än innan.
Har inga svar som sagt utan snarare samma problem som er som ännu ej är löst...
Anders


 
Hej på er igen!

Äntligen har vi fått vårt bygglov så nu är det bara att sätta i gång bygget. När väl handläggaren på byggnadsnämnden fått in en karta på höjdskillnader runt området där huset ska ligga så förstod han vårt resonemang. Det är väl lite den känsla som vi också har fått som bygganders för fram, det här att handläggarna är personer som gärna vill visa var skåpet ska stå. Nu har vi vårt bygglov i alla fall och är glada och nöjda. Nu blir det väl mer att få handfasta råd och diskutera på forumet om hur vissa tekniska detaljer kan lösas.
 
Det är så tråkigt med handläggare som inte förstått sin uppgift, utan bara tycker utan att ha någon grund annat än egna åsikter.

Kul att det löste sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.