Jag bor typ mitt i Dalarna och har förra sommaren införskaffat både hydrofor och utedusch.
Till vintern så tömde jag hydroforen och alla slangar samt uteduschen på vatten för att det inte skulle frysa sönder.

Nu har det börjat bli något varmare ute. Uppemot 8-15 grader dagtid. Kvällarna kryper det väl ned till någon enstaka plusgrad alt 0-gradigt.
Misstänker dock att det är en del tjäle kvar i marken, så det påverkar väl också en del.

Men när tror ni man kan ta fram grejerna utan risk för att de ska frysa sönder?
Vill ju kunna basta och ställa mig under uteduschen med iskallt vatten :)
 
har du en lös hydrofor ute eller vad?
 
Ja, precis förlåt.
Köpte en på claohslon. Den står ute. Den har bara ett litet tak över sig för att skyddas från den värsta vätan vid kraftigt regn.
Vatten tar den från en brunn på gården.
Slangen från brunnen till hydroforen är nedgrävd ca 30 cm under marken.
Samma sak med slangarna till uteduschen.
Slangen från brunnen till hydroforen är en typ Polyetenslang (PEM-slang) PN10.
Slangen från hydroforen till uteduschen är en vanlig standard trädgårdsslang.
Har dock gjort så att jag har grävt ned gula kabelrör i marken som jag kör slangarna i för att det ska vara lätt ifall det blir nåt knas och måste byta någon av slangarna eller nåt.
Har även köpt vattenfilter med bomullsfilter från Jula för att inte uteduschen ska klegga igen av allt guck från brunnen.

Så frågan är hur kraftig kyla detta tål och om jag kan plocka ut grejerna nu eller om jag bör lugna mig...
 
du menar en sån där enkel pumpautomat alltså............en hydrofor är egentligen bara tanken som laddas upp av pumpen.
Du kan nog utgå ifrån att de inte ska stå ute i minusgrader iallafall. I övrigt går det nog bra.
 
Stefan1972 skrev:
du menar en sån där enkel pumpautomat alltså............en hydrofor är egentligen bara tanken som laddas upp av pumpen.
Du kan nog utgå ifrån att de inte ska stå ute i minusgrader iallafall. I övrigt går det nog bra.
Aha... trodde hydrofor var själva pumpen... där ser man...
Ja, precis. det är en pumpautomat.
Det är väl just det... det kan ju fortfarande bli minusgrader på nätterna. Men klarar sig slangar mm ändå? Det är ju mestadels plus från ganska tidig morgon till resten av dagen/kvällen.
Sen har du ju järnnätterna i juni. Men jag ska väl inte behöva vänta till att placera ut grejerna till mitten på juni?
Eller är jag för otålig?
 
nån enstaka minusgrad är nog ingen fara men många av de där billiga pumpautomaterna har ju mycket plastgrejer och anslutningar så man vet ju aldrig. Det kan ju hålla men det kan ju å andra sidan bli nån spricka i nån koppling över en natt med nån minusgrad i några timmar också. Det vet man ju först efter...............
 
hmmm, då kanske det är bäst att vänta ett litet tag till... kanske åtminstone till mitten på april... eller nåt...
 
Har du något enkelt skydd du kan slänga över när det kommer kalla nätter?
Tänker på fiberdukar över odlingar som kan skydda mot flera graders nattfrost genom att man dämpar värmeutstrålningen
 
Jo, jag har nån bit fiberduk som jag kan svepa runt den iofs.
Men slangarna i marken då? Gissar att det fortfarande är kallt i marken och hur blir det när slangen ligger i marken och det dessutom blir kallt ute, då kryper ju kylan ned i röret som slangen ligger i.
Vet ju inte hur mycket en sån där trädgårdsslang isolerar mot kylan heller.
Jag tänker att om det är någon koppling som går så är väl det inte hela världen. Är värre om nåt med pumpen går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.