Hej,

Har funderingar på att montera ner en friggebod på ca 15 m2 som står på tomten och sedan transportera ut den till vår landställe och där sätta ihop den.

Är det någon som har monterat ner en friggebod och kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller är det bara att plocka ner och sätta ihop?

Hls
Mikael
 
Det beror ju helt på hur den är uppbyggd. Jag har en lekstuga som är köpt i byggsats, den skulle rätt enkelt gå att plocka ner i småbitar och flytta. Friggan jag konstruerat och byggt själv tror jag är helt omöjlig att dela på, det är så mycket spik och skruv att den står pall en självmordsbombare.

Du har inte funderat på att anlita en kranbil som lyfter och transporterar boden i ett stycke? KS Kran ringer man i stockholm.
 
  • Gilla
Stureby1
  • Laddar…
Tack för svar. Ska försöka kolla hur den är uppbyggd (mottar gärna tips på vad man skall kolla efter). Vi har ingen möjlighet med kran då den skall ut på en skärgårdsö och infarten till huset är för liten för att få in en större lastbil.
 
S
först skall du kolla igenom friggeboden så att den är fräsch.
och sedan fundera på hur den är uppbyggd.
går ju alltid göra den till mindre bitar så det får plats på ett släp
 
  • Gilla
Stureby1
  • Laddar…
Eller kolla om du kan få den såld på blocket till bra pris mot borttransport och sen använda pengarna till att bygga/köpa en ny till sommarstugan... :)
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Stureby1 skrev:
Tack för svar. Ska försöka kolla hur den är uppbyggd (mottar gärna tips på vad man skall kolla efter). Vi har ingen möjlighet med kran då den skall ut på en skärgårdsö och infarten till huset är för liten för att få in en större lastbil.
Kralliga kranbilar lyfter 25-30m, lite beroende på vad boden väger....

Hur små bitar behöver du göra - så dom går ner i egen båt?

ALLT går ju att såga sönder, men tillslut är det ju mer jobb att demontera och montera än att bygga nytt på rätt plats.

Du får ju ta loss knutbrädor osv och se om du kan dela på väggstyckena. Samma sak med taket, bort för att frilägga väggarna....

Ju mer jag tänker på det desto jobbigare låter det. Jag skulle låta bli om den inte är värd att transportera hel.
 
  • Gilla
Stureby1
  • Laddar…
Vi fick vår 15m2 stuga på lastbil. Beroende på mått så kan du transportera den i ett stycke.
 
  • Gilla
Stureby1
  • Laddar…
Du behöver låna en Alvis Stalwart med kran:
alvis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Grymt tack för alla svar!!! Ska kolla med transportör om det är möjlig att köra ut den på lastbil.
 
Bjuder på några bilder från vårt bygge/transport

P7012569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P7012583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stureby1
  • Laddar…
Wow! Ser superenkelt ut!
 
Det här låter som det kostar mer än det smakar. Jag tyckte idén med att sälja boden på Blocket och spika ihop en ny på ön lät bäst.
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
De flesta bodar på blocket går för "först till kvarn annars rivs den" priser. Vi köpte denna från Småland (enda färdigbyggda 15kvm med stående panel som vi hittade då). De skulle ha 10.000kr för transporten upp till Roslagen.
 
Det finns dessutom en del företag som har skärgårdsentreprenad som gärna kör ut din stuga till ön. Vad det kostar vet jag inte, men jag tror inte att totalkostnaden överstiger att köpa en ny som också ska transporteras hel eller i bitar till ön.
 
Jag kan dela med mig av mina erfarenheter på området. Att dela upp en frigga i väggar och tak och tro att man kan flytta den med handkraft är lättare sagt än gjort. Vi var två som försöket men även den minsta väggen på en frigga om 10 kvadrat var vansinnigt tung att bära. Är du däremot 4-6 gubbar som hjälps åt är det möjligt att hantera en mindre frigga i bitar. Dock tror jag att en frigga byggd på maxmått 15 kvadrat kräver kranbil för att flyttas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.