Har upptäckt rejält med gråsvart mögel på tapeten bakom min säng, förmodligen pga köldbrygga mot ytterväggen.. Konstigt nog ingen lukt förrän jag drog undan sängen. Hur tar jag bort detta på lämpligast sätt? Googlar man verkar det livsfarligt att bara peta i detta, ska man ens ge sig på detta själv? Hur kan man vara säker på att man fått bort allt och att man utan risk kan sova i rummet igen?
 
Testa med klorin
 
O
Folk älskar att skrämmas. Mögelsporer finns i luften om kring oss hela tiden, men det nämner man aldrig! Så tvätta bort möglet med klorin som skrevs ovan.
 
tommib
Att exponera sig för mögelsporer i hög koncentration är inte särskilt hälsosamt. Är man atopiker, har lungproblem eller nedsatt immunförsvar så är det ännu dummare. Våttorkar du med klorin så binder du troligen det mesta men jag skulle rent allmänt rekommendera ett andningsskydd. Sundströms halvmasker är prisvärda och fås med P3-filter som tar bort mögelsporer (och asbestfibrer). Bor man i ett hus och gillar att renovera är det en av de första investeringarna jag skulle rekommendera.

Välkommen till forumet förresten!
 
Efter borttagning så bör du göra någon åtgärd så att det inte uppstår igen. Vilket det kommer att göra om det är pga en köldbrygga i väggen.
 
fast om det är mögel utanpå tapeten och man kan förmoda att det är kommer inifrån väggen så är det med all säkerhet mer mögel innanför............har aldrig sett mögel växa enbart på ett ytskikt bara sådär.
 
Det är väldigt vanligt med mögel under sängar på det där viset, det är naturligt att det blir kallare under sängar som står mot yttervägg. Behöver inte finnas någon regelrätt köldbrygga, det är troligast ett ventilationsproblem, det behöver kunna cirkulera luft runt sängen. Lite extra isolering hjälper förstås också, om det finns något bra ställe att göra av den.

I mitt föräldrahem var sängen alltid kall, till slut lade jag en termometer under den och den visade 4+. Efter att ha plockat bort hyllorna i min garderob och tagit sig sig på kattvinden konstaterade pappa att det spån som nog en gång legat där var borta. Lite gullfiber höjde temperaturen under sängen till drägliga 14+.
 
väldigt vanligt är väl att ta i?
 
Ofta beror detta på en kombination av stora möbler mot insidan av ytterväggar i kombination med bristande ventilation av rummet/bostaden.
Har ni öppna tilluftsdon i rummen och fungerade frånluftsdon i våtrum. Frånluft på plan 2 etc.
Vid bristfällig vent ökar inomhusluftens fuktinnehåll, varvid kritiskt gränsvärde för tillväxt av mikroorganismer kan överskridas mot kalla ytor.
Enkel kontroll av vent är om det bildas kondens på insidan av fönsterglas, ingen stensäker kontroll, men fungerar som indikator...
 
Ofta beror detta på en kombination av stora möbler mot insidan av ytterväggar i kombination med bristande ventilation av rummet/bostaden.
Har ni öppna tilluftsdon i rummen och fungerade frånluftsdon i våtrum. Frånluft på plan 2 etc.
Vid bristfällig vent ökar inomhusluftens fuktinnehåll, varvid kritiskt gränsvärde för tillväxt av mikroorganismer kan överskridas mot kalla ytor.
Enkel kontroll av vent är om det bildas kondens på insidan av fönsterglas, ingen stensäker kontroll, men fungerar som indikator...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.