Har en liten friggebod på tomten som är ca 2,5*6m, halvfärdig. Den är isolerad ett lager i väggarna, men har inga innerväggar (plyfa / gips). El finns indraget, men mer eller mindre bara till en väggdosa. Två höga fönster och tidigare ägare har satt dubbeldörrar (typ förrådsdörrar) på den.

Hur som haver, kommer vi att sälja vårat hus inom en snar framtid och jag undrar om ni har några vettiga förslag vad jag bör göra med stugan inför en försäljning. Den ligger på motsatt sida vår entré till huset, alltså så lång bort man kan komma nästan på en 1100m2 tomt.

Alla förslag mottages varmast!
 
Jag förstår inte frågan, måste du göra något?
 
K
Sätt ett litet trädäck utanför, släng upp lite gips, tapetsera och kalla det för gäststuga! Ligger den bara lite trevligt är detta något som kan höja värdet på fastigheten!
 
Orkar du göra något alls?
Om inte så häfta upp åldersbeständig plast på insidan så att du får en slags improviserad "vägg" utan friliggande isolering. Näste ägare kan sätta upp den vägg denne vill ha. Du kan även sätta upp OSB fast det blir ju lite mer jobb.
 
Scim: Jag kanske var lite otydlig, men precis som Kallebo säger, är det för att höja värdet inför försäljningen.
Kallebo: Den ligger supertrevligt till bland lite trädgårdsland och träd, i ett hörn av tomten där huset står i motsatt hörn. Gäststuga kanske inte är en jättedålig idé ändå.
 
Pelpet: Ork finns det väldigt mycket av :)
 
Jag tror inte du kommer höja värdet nämnvärt genom att pimpa friggeboden.
 
K
Det är en väldig skillnad för värdet att ha en friggebod som kan användas som gäststuga än att ha en halvfärdig friggebod där det behövs mycket jobb för att använda till annat än förråd.

Men det är klart. Frågan är ju hur mycket tid och pengar som måste läggas på att få den fin.. men på det första inlägget lät det som att det inte är mycket kvar.
 
För att göra den till gäststuga måste jag lägga om golvet, byta dörr och klä den invändigt + isolering och innertak. Jag gillar att bygga och snickra, så motivationsmässigt är det inga problem.

Anledningen varför jag tog upp den här tråden, är just för att jag själv skulle få ett bättre intryck av hela fastigheten om allting skulle vara i någorlunda färdigt skick, även om ett gästrum kanske inte det nya ägare behöver.

Så länge som jag kan känna mig ganska övertygad om att vi gör en bättre affär i slutändan, så är jag beredd att lägga ner tiden som krävs för att färdigställa stugan.

Till saken hör att vi dock redan har ett gästrum i källaren, så frågan är egentligen om det kanske vore vettigare att göra den till ett kallförråd? Men stugan är lite för fin känns det som för det, och ligger lite för "bra" till för ändamålet.

Svårt, speciellt eftersom jag själv inte kommer att använda det.

Bifogar en bild på den, så ser ni hur den ser ut. Taget från altanen på baksidan av huset.

stuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Min erfarenhet av gäststugor i anslutning till villor är att de i praktiken används som förråd. Skruva på någon skiva som det går att hänga upp vad man vill på, eller senare gipsa, några hyllor, några krokar och lite trädgårdsredskap? Så får köparen göra vad de vill med förrådet/stugan?
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.