Hej,

när dörren till friggeboden skulle stängas i slutet av förra sommaren var jag tvungen att liksom "lyfta upp" dörren och trycka in den mer än vanligt varför jag börjar tro att dörren måste bytas ut i sommar.

Jag gör gärna saker själv och har dock aldrig bytt en dörr inklusive dörrkarm. Jag vill därför ha lite råd över vad jag göra. Plan B blir att anlita någon för att utföra jobbet.

Bifogar bild på dörren. 20160326_143851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimensioner:
L: 204 cm, 214 med karm.
B: 74 cm, 94 med karm.

Råd och tips mottages gärna!
Vad behöver ni för ytterligare information?

Mvh.
 
Stabil som fan ser den inte ut som. :wow:
Den ser lite misshandlad ut. :confused:
Vill du mot förmodan behålla den. testa att lägga en slitring på det övre gångjärnet.
 
@Immobil
Stämmer!
Dess ursprungliga syfte var att sitta som innerdörr och har suttit där i mer än 20 år.

Slitring ska testas! Då lyfter jag bara bort dörren och sätter den mellan dörren och gångjärnet?

Hur ser du på att en person byter dörr+karm utan förkunskap?
 
Ja, fast man bör ha brickor på bägge gångjärnen, annars kan dörren bli skev om den bara hänger på ett gångjärn.
Brickan skall fettas in ordentligt, annars slits den väldigt hårt. Justerbrickor brukar finnas i bygghandeln men man behöver först kolla vilken dimension gångjärnets sprint har. Det går att använda vanliga brickor också i rätt dimensioner.

Man bör också kolla om gångjärnets sprint är justerbar för då kan man justera utan att använda brickor.
 
Byta en dörr klarar till och med jag, så ös på du! :)
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Stabilsomfan skrev:
Hur ser du på att en person byter dörr+karm utan förkunskap?
Inga problem, det finns många bra instruktioner på nätet om inte tillverkarens är bra nog.
 
Fantastiskt. Tack för supporten! Börjar med slitringar, får se hur det går därefter!
 
Att byta dörr är relativt lätt och man kan hitta väldigt mycket bra videos på youtube! Lycka till!
 
Man kan också hyvla av lite i nederkant om det av någon anledning inte funkar med slitringar. Det är nog enklare än att byta dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.