OSB som kläs med några lager gips. Behövs bara reglar i hörnen. Tungt nog och billigt. Allt material finns på ByggMax. Utgår från att det du skriver i TS om ventilation och serviceluckor är med i planeringen. Reglar föresten. Lite läkt räcker.
mvh Findus
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
RB: Ja det var väl kanske inte främst din attityd jag syftade på, man behöver bara ta åt sig så mycket som man tror man förtjänar.;)

Sidospåret med bilmotorer kan vi dryfta i all oändlighet. Det finns många effektiva och tysta bilmotorer och det är ju kanske en effekt-kompromiss, men jag är inte heller ute efter att trimma kompressorn. Bara att andningen ska räcka till för den effekt som används.

Jag tror på empiriska studier, dvs försök. Så jag kommer testa. Ofta gör jag något, inte för att det är enkelt, utan för att det är så jag vill ha det. Om projektet faller väl ut kanske jag delar med mig av det här så andra kan ta lärdom av mina erfarenheter. det är ingen idé att posta något på förhand då jag inte vet om det kommer bli så bra jag vill ha det, eller om det ens blir det slutgiltiga resultatet.

Jag tackar för tipsen angående materialval, jag har inte bestämt mig än, plywood, OSB eller MDF lär det bli. med tanke på materialåtgången kan jag nog inte kosta på mig mer än detta. För det är ju inte bara skivor som ska inhandlas, belag, skruv, reglar, hyllplan och mer därtill lär gå åt innan detta är "klart". Förhoppningsvis räcker ett par mellandagar för att färdigställa, men jag är normalt ett en tidsoptimist och det brukar ta ungefär tredubbla tiden, minst, så vi får se...
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Mikael_L
När jag läst halvvägs i tråden tänkte jag föreslå att du bygger i ett starkt, men billigt material, sen limmar/skruvar på ett lager gips för att öka vikten och införa en till resonansfrekvens (motverkar att en del frekvenser istället råkar bli förstärkta).

Men så såg jag att findus42 redan hade hunnit före med det förslaget. :)
 
Ett intressant förslag, som ter sig mer välgrundat nu när två personer kommit med samma förslag. Ska överväga det.

Satt igår igen med skissen och inköpslistan och pusselbitarna faller så sakteligen på plats och igår kom jag över en intressant tråd om "ljudfällor" på något forum och det som nämndes där följer min princip. Jag har ju ingen sofistikerad mätutrustning och inte tillräcklig fackkunskap, så för min del får det bli lite "trial and error".

Sen ska ju nämnas att det är inget världsmästerskap jag är ute efter, utan att möblera rummet den står i och samtidigt kanske tjäna någon decibel eller två. Jag kommer ju ändå inte titta på film och lackera båten samtidigt! :p
 
I helgen kom det riktiga eldprovet för kompressorlådan. Även om den har varit "färdig" i ett par veckor, är det inte förrän nu kompressorn körts i någon större utsträckning. Vid uppstart och det första testet, noteras att ljudvolymen nu är som om kompressorn stod i ett annat rum, så långt är jag nöjd.

Sen får jag en lite lustig effekt av att insugsluften tas via baksidan, mot ytterväggen. Det resulterar i att temperaturen sjunker under drift, för att sen öka när kompressorn stannar av. När kompressorn startas efter en längre tids stillastående måste den pumpa upp från noll (i princip) och går därför längre än vid vanligt mer kontinuerligt användande. Vid detta första test steg temperaturen i lådan upp till ca 25 grader, för dröja någon dryg timme innan den sjönk igen. Jag tänkte då att jag nog blir tvungen att komma på någon bra ventilationslösning om jag ska använda den mer kontinuerligt. Men till min stora förvåning steg temperaturen aldrig över 25 grader trots en hel dags mekande och flera hjulskiften där mutterpickan gick varm. Varje gång kompressorn hoppar igång kyler den sig själv så att den på nytt får börja värma upp utrymmet den står i. Jag ropar inte hej ännu, mer tester kommer, temperaturmätaren kommer sitta kvar och max/min-värdena återställs vid varje tillfälle för att enkelt hålla koll på tempen. Mätsonden hänger precis ovanför kompressorblocket på ca 10 cm avstånd.

Det slutliga konstruktionsvalet blev en "sandwich-konstruktion" av OSB, asfaltsmatta (jag hade liggandes) och gips. Luckan till fronten är så bisarrt tung att jag knappt orkar lyfta den, men skivorna upplevs riktigt stumma, slår man näven mitt på en yta blir det bara en stum duns. Jag vill även tacka för tipset om läkt som klenregel, det har varit riktigt användbart, inte bara i den här konstruktionen. Bilder kommer för de som är intresserade, när allt är helt färdigt. Det är tänkt att "möbeln" ska utgöra klädförvaring också och den biten återstår ännu.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Eftersom det frågades om utvärdering tidigare i tråden:

Nu har jag kört kompressorn ytterligare, främst med stora mutterpickan som ju konsumerar massor med luft, men även med andra verktyg och hur jag än gör blir det inte varmare än 25 grader i "skåpet". Antingen drar jag bara igång den, kör en gång och slår av den, då blir det maximalt varmt i skåpet, sen sjunker ju temperaturen naturligtvis om den inte går något mer, men för varje gång den hoppar igång kyler den sig själv, temperaturen i skåpet rasar och den får på nytt börja värma upp luften i skåpet. Kanske att jag har en fördel av detta är placerat i en kall källare, kanske för att den tar in luft bakifrån, så all luft passerar den kalla ytterväggen? Men det känns skönt i alla fall att veta att den största farhågan med detta projekt, uteblev. Överhettningsproblem verkar denna konstruktion inte ha.

Halvfärdigt projekt, i bakkant syns skivan som fungerar som luftintag, luften tas in via hål i bakkant i skivan ovanpå och kommer in i skåpet undertill vid golvnivå. På bilden syns även att en skiva lagts på golvet, detta för att motverka resonans via golvet. Även om det är i stum betong kan det knappast skada, dessutom fick jag en lämplig höjd på "golvet" inne i lådan som motsvarar regeln i framkant. Lättare att rulla i och ur kompressorn då.
20160124_163112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Typ "färdigt" projekt. Det blev lite kompromisser i denna lösning. Egentligen hade jag velat bygga det "tvärt om" med kompressorn upptill och förvaring inunder, men jag bedömde detta som än svårare framförallt att kunna ta i och ur kompressorn för service och reparationer. Dessutom skulle man kanske få ytterligare resonansproblem om kompressorn ställdes på ett hyllplan och inte som nu, på golvet. Den stora skivan i framkant sitter med tio stycken M6 som gängas i de båda reglarna, en upptill och en nertill.
20160313_141423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa idé, liksom för att avsluta projektet, är att göra något med "tomrummet" bakom jackorna. En idé jag har är att tillverka ett par skjutdörrar utifrån frostat plastglas. På så vis kan man "dölja" ful förvaring, samtidigt som man fortfarande har glädje av belysningen inuti. Jag erkänner att placeringen av spottarna knappast var nödvändig, men jag hade dem liggandes från ett annat projekt och kablar fanns redan framdraget. Synpunkter på hur man kan jobba vidare med denna "möbel"? Smart förvaring kan jag knappast få för mycket av!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
En liten kompressor suger ju in upp till 200 liter luft/min så det blir en hel del kylluft som kommer in i lådan när man använder tryckluften. Så några värmeproblem får man knappast.
 
...Vilket jag nu med några försök till empiriska undersökningar nu har visat. Anledningen till att jag kände sådan nödvändighet att visa detta berodde på den skepsis som tråden inleddes med. Det känns dock skönt att ha bevisat detta för sig själv, så man slipper tänka. Termometern kommer få sitta kvar, dels som fortsatt övervakning, men iom att den har ute/inne-funktion ser jag ju även omgivande rumstemperatur vilket är intressant att ha lite varstans i ett hus med olika uppvärmningskällor.

Sen kan man nog resonera sig fram till att en kompressor som står i ett varmare rum, med mindre luftvolym innanför lådan och med sämre tillflöde, kanske skulle få en ohälsosam arbetstemperatur efter ett tag. Så det är en poäng att ta i beaktan, men inget som omöjliggör operationen att bygga in en kompressor.

Nog är det bra med konstruktiv kritik "du borde tänka på det här" eller liknande. Men klimatet på internet har hårdnat och det är mindre hejarop och mer ifrågasättande. Snart vågar man väl inte posta något alls längre, men drivkraften ligger i att det är kul att dela med sig! Konstruktionen blev enklare än jag tänkt mig, men med visst avkall på funktion.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är glad att du vågade bygga, och sen mätte temp, och framförallt att du sen skrev i tråden om vad du kom fram till.

Kunskapsmassan på forumet har inte stannat i tillväxt. (y)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nu får jag ta ett steg tillbaka och erkänna att jag nog var lite förhastad i min slutsats att ventilationen till kompressorn räcker. Efter att ha kört med tryckluftsdriven slipmaskin en eftermiddag ser jag att tempen inne i skåpet stigit till nära femtio garder! Eftersom jag vill kunna använda slipmaskinen och även andra mer luftkrävande maskiner, så måste detta problem lösas. Tänker mig en termostatreglerad fläkt som jag har på hyllan borde funka.

För att fortfarande ha det ljudisolerat mot bostadsdelen av huset tänkte jag därför ta upp ett hål mot garaget, men den väggen är i 20cm lättbetong så jag undrar hur jag ska ta upp hålet för fläkten. Jag har både bilmaskin och stor slagborr, men jag tänkte borra flera mindre hål (ca 20 mm) med slagborren i en cirkel och sen "ta upp" hålen med en mejselhammare. Tänker att även om hålet blir lite ojämnt gör inte det så mycket när fläkten kommit på plats.

Tankar om detta?
 
Upplyst hål i en möglig källarvägg visar var en borr använts för att borra igenom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå hålsåg för betong ligger på plastförpackning och träbord bredvid kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag borrade nyligen ett 25 cm djupt hål genom en källarvägg med en sådan här borr inköpt på Jula. Fungerade fin fint. Dock blev frugan lite putt eftersom det lät "lite grann" på våningen ovanför :)
 
Javisst hålsåg i alla ära, men jag trodde inte hålsågar för betong i 100mm-utförande var resonabelt prissatta för ett engångsjobb. Men ser att Jula även har en hålsåg för detta för en hundring. Hmm, ska kolla vad jag har "på hyllan" först, tror inte jag har någon i så stor diameter.

Tack för tipset iaf. :)
 
Bygg stommen av OSB och klä in insidan med gips + nått absorberande material, t.ex. högtalarisolering. Gips är billigt, du kan lägga flera lager. Det är vikt du är ute efter om du vill uppnå ljudisolering. MDF är ganska tungt och går också att använda medan plywood inte ljudisolerar nämnvärt.
 
Skall man köra kontinuerligt så är ventilationsbehovet ungefär 100 liter/sek per kW avgiven effekt i kompressorn. En badrumsfläkt klarar runt 50 liter/sek och borde vara tillräckligt för en vanlig liten 1kW kompressor om man inte kör kontinuerligt hela tiden (det gör man sällan om man är ensam, rekommendationerna gäller främst för industrier med flera användare per kompressor).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om plats finns så går det ju att bygga ljuddämpare som fläkten får suga genom och för returluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.