Hej!

Jag har fått nys om en rätt stor tomt som ligger väldigt avskilt, så att dra vatten och avlopp är det inte tal om, däremot så finns el draget. På tomten går det en stor fors som man skulle kunna ta vatten från.

Då jag är helt ny på detta med fritidshus så har jag försökt göra min egen research och mina tankar går i att man skulle kunna skaffa en förbränningstoalett, sedan ta vatten från forsen in i någon varmvattenberedare så att jag skulle kunna ha rinnande vatten och en dusch. Denna stuga skulle förmodligen bara användas några gånger per år av två personer och hade tänkt att gråvatten kunde gå rätt ner i backen om man använder sig av så miljövänliga tvålar/diskmedel som möjligt. Vad finns det för finurliga lösningar eller allmänna tipps och trix!

Tack!
 
Olika kommuner har olika syn på det här med gråvatten så hör med dem. Finns olika filter som bl a säljs av avloppscenter men du måste först kolla att de är godkända i din kommun med tanke på hur många ni är och vistelseperioden.

Vi har BDT-vatten till stenkista. Miljökontoret verkar inte bry sig eftersom det bara handlar om diskvatten i vårt fall samt att en trekammarbrunn med gemensamt toa- och BDT-avlopp är sämre för miljön.
 
Det finns smidiga filtrationslösningar för bdt en låda med olika fileter som man gräver ned eller bara ställer på backen.
Är nog godkänt hos dom flesta kommuner men det kan man ju kolla upp om man vill.
Går lite själv i samma tankar.
Har man el om så bara ett uttag så överlever man det ger en värme, ljus vatten eller vad man vill ha.
Innan man grejar nåt bättre så kan man alltid göra 12 volts dush tex.
https://www.youtube.com/watch?v=vq9K1Hj9Dtc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.