Hej !

Vi funderar på att köpa ett hus, och undrar om det finns några särskilda fallgropar med hus från Älvsbyhus, byggda i början av 1980-talet, huset är ett 1 1/2 plan med torpargrund, ingen aning om vilket fantasifullt namn huset hade på sin tid, men det kan beskådas på: http://w4.objektdata.se/pregen/164/OBJ2030_759095164/wp.htm?firmanr=2030

/Mats

 
Sök här på Forumet, det borde finnas tusentals inlägg. Kolla att det inte är fukt eller mögel i krypgrunden, att det är avfuktare där ...
 
Förra ägaren (han sålde huset 2004) fick vid besiktning inför försäljningen anmärkning på hög fukthalt i krypgrund, och även ett åtgärdsförslag från Anticimex, så man har bytt ut inrasskydden (tidigare utgjorda av masoniteskivor !!) mot nåt plastmaterial, sen har man rensat marken under grunden och täckt den med plast, sprutat blindbotten med antimögelmedel, samt installerat en avfuktare med övervakning och larm.
 
Ja det är bra, här på forumet kommer du hitta två åsikter, krypgrund är bra och katastrof, alltfler tillverkare har platta på mark som har anhängare och belackare. Diskussionerna tenderar bli hetsiga med personangrepp och sakfel, som alltid på olika nätfora. Jag blev känd som älvsbyhushatare här, dock är det fel. Jag är misstänksam mot grundkonstruktionen, men den är ju vanlig och de säljer mycket så bara man är medveten om mögelrisken så tror jag man kan få ett bra husför pengarna.
Lycka till!
 
Råder inget tvivel om saken att Platta är ett mkt säkrare, stabilare grundläggningmetod än torpargrund. Dock klarar de bästa avfuktarna att hålla grunden i bra skick.

Känns ändå som att köpa ett hus med en sjukdom,  samtidigt som man skickar med medicinen(avfuktaren)

Snart älvsbyhusägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.