Hej,

Jag har en ytterbelysning med två strömställare till, jag vill ta bort den som jag har i hallen då den kommer sitta i vägen för en möbel. Jag tänkte jag skulle montera en Nexa i dosan som sitter ovanför istället.

Tänkte sätta en Wago som jag gjort på en brytare tidigare men detta uttag har 3 ledare, hur skall jag göra ?

brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle gissa att den svarta är antingen fas eller tändtråd, och de vita är mellantrådarna. Om du lägger ihop svarta med en av de vita och isolerar den andra vita borde du få en normal tändning, om nu inte kretsen är sparkopplad.
 
tommib
Öppna gärna den andra brytaren också för att kolla. Visserligen ska man inte lita på färger men om det nu är så att det i den brytaren är två vita och en i någon annan färg (troligen brun) så kan du vara ganska säker på att det är en normal trappkoppling. I så fall fungerar pnilz1:s råd utmärkt. Om det är någon annan kombination är det läge att börja dra i trådarna och se vad som går vart. Du kan också stänga av strömmen helt och resistensmäta dig fram till hur det är kopplat.
 
Nej man ska absolut inte lita på färger men jag tänkte på att den svarta är ju kopplad på P på brytaren, vilket borde göra de vita till mellantrådar. Men använd gärna ett mätinstrument för att kolla att det inte är en sparkoppling.
 
tommib
Det var inte dig jag avsåg med färgerna, det var mig :)
De vita kan ju byta färg på vägen eller jävlas på något annat sätt och det kan precis som du säger vara en sparkoppling. Jag tänkte mest förtydliga att om den andra brytaren har två vita och en brun (eller annan "tändtrådsfärg") så ökar oddsen att det är en helt normal trappkoppling. Ditt råd var bra i mitt amatörmässiga tycke ;)
 
Så efter att kollat det andra uttaget och följt kablarna så fick jag fram detta schema :)


koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så då känns det korrekt som pnilz1 sa ?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Nja, det där ser väldigt konstigt ut. Du har en tråd för mycket.... Är du helt säker på att det är sådär det är kopplat? Den bruna tråden ser helt överflödig ut och på brytare 2 har du skrivit svart/vit.

Kan du ta bilder på bägge brytarna?
 
över brytare1 sitter en kopplingsdosa, där byter VIT till Svart/Vit och VIT till Svart som går till brytare2. svart från Brytare1 går vidare till proppskåp. Brun från brytare 2 byter färg till svart direkt till lampan in kopplingsdosa. Det går även en Blå från kopplingsdosa till Brytare 2 men den är inte inkopplad.

pnilz1 förslag fungerar efter en elkunnigare (än mig) kollega till mig var här och tittade :)

brytare2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är tveksam till dit upplägg eftersom NEXA inte kan hantera trappkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.